Din decembrie 2022, furnizorii de servicii poștale vor avea obligația de a transmite lunar informații despre comercianții online care trimit colete cu plata ramburs. Un ordin în acest sens a fost oficializat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), raportarea urmând să se facă online prin formularul 395. Primele declarații se vor depune, astfel, la finele lunii ianuarie 2023.
În primăvară s-a stabilit, prin OUG 67/2022, că furnizorii de servicii poștale vor fi obligați să transmită lunar la ANAF informații despre
comercianții online care trimit colete cu plata ramburs.
Astfel, pentru a pune în aplicare noua obligație de raportare, ANAF a oficializat pe 21 septembrie 2022
Ordinul 1.644/2022. Acesta conține modelul declarației necesare și instrucțiunile sale. Furnizorii de servicii poștale vor transmite datele comercianților prin
formularul 395, acesta urmând să fie depus
lunar online, prin e-Guvernare.ro,
până în ultima zi calendaristică a lunii următoare celei de raportare. În acest sens, Fiscul va pune la dispoziție un PDF inteligent în perioada următoare.
Raportările
vor începe efectiv după câteva luni, chiar dacă noul ordin este în vigoare din 21 septembrie. Mai precis, obligația intervine începând cu luna următoare după ce se împlinesc 60 de zile de la intrarea în vigoare a actului normativ.
„Prevederile prezentului ordin se aplică pentru trimiterile poștale contra ramburs efectuate pe teritoriul național începând cu luna următoare de la împlinirea unui termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a ordinului”, scrie, mai precis, în document.
Astfel, din moment ce intrarea în vigoare este în 21 septembrie, termenul de 60 de zile începe să curgă în 22 septembrie și se împlinește pe 20 noiembrie 2022. Asta înseamnă că primele trimiteri vizate sunt cele făcute din luna următoare - adică din decembrie 2022. Din moment ce raportarea se face lunar, însă în luna de după luna vizată,
rezultă că primele raportări (pentru decembrie 2022) trebuie transmise până la 31 ianuarie 2023.
Important este că declarația 395 va fi depusă chiar dacă nu sunt date de transmis către ANAF, așa cum rezultă din instrucțiunile formularului:
„În situația în care nu au fost înregistrate operațiuni în perioada de raportare, se depune declarația completată doar cu câmpurile date de identificare ale furnizorului de servicii poștale și ale reprezentantului legal/fiscal sau ale împuternicitului, după caz.”Statisticile citate de ANAF arată că volumul vânzărilor online de produse a crescut în mod semnificativ în ultimii ani, în contextul crizei coronavirusului și al restricțiilor aplicate firmelor și persoanelor fizice. Din acest motiv, s-au înmulțit și comercianții online, iar
activitatea acestora este mai greu de monitorizat decât a comercianților clasici.
„Fiind un domeniu nou și în expansiune continuă, comerțul electronic a devenit extrem de atractiv pentru toate categoriile de agenți economici. De asemenea, cadrul legal specific pentru acest domeniu este foarte puțin reglementat și astfel s-a constatat că există un procent semnificativ de operatori economici care activează în mediul online și care nu-și îndeplinesc obligațiile legale. Aceste obligații se referă atât la înregistrarea și autorizarea activității, cât și la declararea veniturilor obținute, respectiv achitarea taxelor și impozitelor datorate.Conform datelor statistice disponibile, comunicate de Registrul Comerțului, în 2019 erau înregistrate un număr de 19.988 entități cu codul CAEN principal 4791 - Comerţ cu amănuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin Internet. Acest număr a crescut în 2020 la 24.415, iar la finalul anului 2021 era la 29.808. La acestea se mai adaugă, bineînțeles, și numeroase alte entități care au această activitate ca una secundară”, scria în referatul de aprobare ce a însoțit Ordinul ANAF 1.644/2022 în
forma sa de proiect.