Pentru a împiedica reîncadrarea abuzivă a diurnelor netaxabile în venituri salariale taxabile, autoritățile instituie, printr-o lege nouă, un „filtru” suplimentar în activitatea de control a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Concret, o asemenea reîncadrare va fi posibilă numai dacă inspectorii ANAF obțin o aprobare de la inspectoratul teritorial de muncă (ITM). Totuși, pentru ca noua regulă să se aplice efectiv, este nevoie de o procedură specială ce ar trebui să apară până la finele lunii mai 2022.
Măsura este prinsă în
Legea 72/2022, prin care s-a dat
o nouă amnistie pentru transportatorii rutieri (dar și
pentru alte firme) care s-au trezit în ultimii ani cu
reîncadrări de diurne, în urma controalelor ANAF, și prin care s-a clarificat tratamentul fiscal al diurnelor. Practic, autoritățile vor să se asigure că angajatorii nu vor mai ajunge și a treia oară în situația de a avea nevoie de o amnistie.
Astfel, reîncadrarea va fi posibilă
numai după ce ITM-ul va face un control și va stabili dacă e vorba de diurne sau de venituri salariale mascate ca diurne. Noua lege a stabilit clar, prin modificarea regulilor din Codul fiscal, că, atunci când vorbim de diurnă, ne referim la indemnizația de delegare, indemnizația de detașare, indemnizația de detașare transnațională și prestația suplimentară acordată în baza clauzei de mobilitate.
„Reîncadrarea fiscală a sumelor acordate sub forma indemnizației de delegare, a indemnizației de detașare, inclusiv a indemnizației specifice detașării transnaționale, a prestației suplimentare acordate în baza clauzei de mobilitate, primite de salariați, poate fi realizată de organele fiscale (...) în urma controalelor realizate de organele competente ale Inspecției Muncii, prin care se constată situațiile de delegare, detașare, detașare transnațională în care se pot afla salariații, după caz, potrivit legii”, scrie în Legea 72/2022.
Inspecția Muncii, prin ITM-uri, va fi obligată să confirme natura veniturilor acordate sub forma respectivelor indemnizații (inclusiv prestația suplimentară pentru clauza de mobilitate) fie
la cererea autorităților și instituțiilor publice (sau a oricăror altor entități), fie
din oficiu, în urma controalelor proprii la angajatori. În cazul din urmă, constatările ITM-urilor se vor comunica Fiscului, care va putea să le fructifice.
„Astfel, nu mai există posbilitatea organului fiscal de a aprecia că sumele primite cu titlu de indemnizații de delegare/detașare, inclusiv indemnizația specifică detașării transnaționale, reprezintă prestații suplimentare și de a le reîncadra ca elemente constitutive ale salariului, integral impozabile, fără constatarea organelor competente ale Inspecției Muncii privind natura acestor venituri din perspectiva legislației în materie”, scria în expunerea de motive ce a însoțit noua lege în forma sa de proiect.
Totuși,
este nevoie și de stabilirea unei proceduri de aplicare. Aceasta se va emite, în 60 de zile de la apariția în Monitorul Oficial a legii, prin ordin comun al Ministerului Finanțelor și al Ministerului Muncii. Termenul concret este în
30 mai 2022.
Conform prevederilor Codului fiscal aplicabile până acum, indemnizațiile de delegare și detașare (în altă localitate, în țară și în străinătate), adică diurnele date de angajatori, sunt scutite de plata impozitului pe venit (cotă 10%) și a contribuțiilor la pensii (25%), sănătate (10%) și muncă (2,25%). Însă asta dacă sumele sunt acordate conform legii, fără a depăși pragul de 2,5 ori nivelul legal stabilit prin legislație. Cu toate acestea,
prevederile sunt vagi și lasă loc de interpretare.
Problema datează dinainte de iulie 2015, însă în acel an s-a dat
o amnistie fiscală prin care practica anterioară a inspectorilor Fiscului a fost anulată prin lege. Totuși, amnistia n-a fost însoțită de o clarificare adecvată a legislației, motiv pentru care problema a redevenit treptat una majoră pentru angajatori și acum este nevoie de o a doua amnistie.
Atenție! Deși noua regulă privind reîncadrarea diurnelor numai cu ajutorul ITM-urilor intră în vigoare pe 3 aprilie 2022, aceasta trebuie pusă în aplicare prin acel ordin comun al Ministerului Muncii și al Ministerului Finanțelor.
Comentarii articol (0)