Buna seara.
Va rog sa ma ajutati cu un raspuns .
Care e baza legală prin care anaf.ul considera diurnele externe venituri salariale ( indemnizații de deplasare externa plătite angajatilor delegati in Spania , cu deconturi de cheltuieli în valută întocmite) ? In codul Muncii si cel fiscal exista notiunea de indemnizația externa. Si atunci întreb: de ce această ar fi asimilată salariilor cata vreme legea imi permite să le dau diurna?
Buna ziua,
Pt linistea dvs, pot sa va spun ca ANAF-ul recalifica toate diurnele (indemnizatiile de detasare transnationala), luate global, ca venituri salariale supuse impoz pe venit si contrib sociale.
Modul de lucru este unul eronat si exista numeroase spete castigate in instanta de angajatori.
CJUE a decis ca diurnele reprezinta indemnizatii de detasare transnationala si pot fi incluse in salariul minim atat timp cat nu sunt acordate pt rambursarea chelt cu hrana, transportul si cazarea angajatilor. Veti gasi aceasta mentiune si in Lg 16/2017.
Ceea ce nu pricep cei de la ANAF este faptul sa definitia salariului minim este cea prevazuta in statul membru (Spania) in care este detasat transnat salariatul roman si nu cea prevazuta de Codul Muncii din Romania. Asadar notiunea de salariu minim din Rom nu este aceeasi cu cea dintr-o alta tara. In unele state in salariul minim se includ sporuri, indemnizatii, etc.
Apoi Codul Fiscal prevede clar ca nu sunt impozabile si nici nu se achita contributii pt indemnizatiile precum si orice alte sume primite de salariati pe perioada delegarii/detasarii in strainatate, in limita plafonului impozabil de 2,5 nivelul legal stabilit pt diurna prin HG.
Practic aceasta indemnizatie de detasare transnat (diurna) este inclusa in salariul minim aplicabil in tara de destinatie, conform legislatiei locale (Spania), insa tratamentul fiscal este cel stabilit in tara in care se platesc contributiile si impozitul pe salariu, deci Romania.
Buna seara,
Revin cu o completare pt ca am observat ca nimeni nu tine cont de acest aspect.
Pt a beneficia de facilitatile prevazute in legislatia detasarii transnationale (de ex: includerea indemnizatiei de detasare in salariul minim) angajatorii trebuie sa respecte obligatiile prevazute de aceasta legislatie.
Ba mai mult, in lipsa respectarii anumitor obligatii nici macar nu putem vorbi de o detasare transnationala.
Unele aspecte tin de managementul afacerii, altele de HR si nu in ultimul rand sunt aspecte fiscale care trebuie avute in vedere.
Diurna
ludeea
Buna ziua,
Am nevoie de un sfat: in cazul in care o firma asigura angajatilor detasati in strainatate si masa (pe langa transport, cazare ) ce documente ... (vezi toată discuția)