Raportul Country-by-Country (CbC) face parte dintr-o inițiativă internațională al cărei scop este de a promova transparența fiscală la nivel global și de a sprijini administrațiile fiscale în combaterea practicilor de erodare a bazei de impozitare și de transfer al profiturilor (proiectul BEPS - „Base Erosion and Profit Shifting”). Această inițiativă presupune obligații specifice de raportare și notificare pentru societățile care fac parte din grupuri multinaționale mari (cu venituri totale consolidate egale sau mai mari de 750 milioane euro), precum și schimbul automat de informații între autoritățile fiscale cu privire la informațiile din aceste rapoarte. Citește articolul
Subiectul sediilor fixe și permanente rămâne unul de actualitate, din moment ce inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) se folosesc des de „oportunitatea” de a face impuneri suplimentare de TVA și impozit pe profit prin instituirea de astfel de sedii în România. Din acest motiv, specialiștii au scos recent în evidență chestiunile la care sunt atenți inspectorii veniți în control. Citește articolul
După două amânări, Guvernul a renunțat, până la urmă, la operaționalizarea unităților județene ale Direcției generale antifraudă fiscală (DGAF) din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Măsura apare într-o ordonanță de urgență oficializată recent, în condițiile în care operaționalizarea unităților județene era programată pentru 1 iulie 2025. Citește articolul
Dincolo de posibilele măsuri fiscale pe care ar putea să le ia viitorul Guvern dincolo de 1 iulie 2025, legislația în vigoare deja prevede unele noutăți care urmează să se aplice de la această dată. Inițial erau mai multe, dar Guvernul a intervenit asupra unora dintre ele. Citește articolul
Perioada de grație pentru micii contribuabili cu obligația de transmitere a raportărilor SAF-T (D406) este pe terminate. În aceste condiții, reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) ne-au spus că, cel puțin în primă fază, contribuabilii care nu s-au conformat vor primi doar notificări. Însă lucrurile se pot complica, de la caz la caz. Citește articolul
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a clarificat, printr-un răspuns către avocatnet.ro, ce termene-limită trebuie respectate de firmele mici la raportările SAF-T pentru perioada de grație. Astfel, pentru raportarea pe primul trimestru al anului (la cei cu obligația trimestrială de depunere), termenul este 30 iunie 2025, iar pentru raportarea pe lunile ianuarie - iunie (la cei cu obligația lunară de depunere), termenul este 31 iulie 2025. Clarificarea vine în urma apariției unor interpretări contrare în practică. Citește articolul
Perioada de grație pentru micii contribuabili, care de anul acesta sunt obligați și ei să transmită raportările SAF-T, se apropie de final. În aceste condiții, companiile care întârzie cu implementarea fișierului SAF-T riscă să fie verificate mai des de către inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), atenționează specialiștii. Citește articolul
În cazul firmelor care ignoră somațiile de a preda documente în cadrul controalelor antifraudă, administratorul este cel care riscă să fie pedepsit penal, dar pot exista și alte persoane din firmă care pot fi pedepsite. Venim cu această explicație deoarece inspectorii Direcției generale antifraudă fiscală (DGAF), din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), au căpătat de câteva luni posibilitatea de a transmite somații. Citește articolul
O nouă speță prezentată recent, în raportul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) cu controalele terminate în martie 2025, ne arată din nou că inspectorii nu tolerează situațiile în care contribuabilii încearcă să deducă, la TVA și impozit pe profit, cheltuieli fără nicio legătură cu activitățile economice derulate. Această idee reiese, de altfel, indirect din mai multe spețe prezentate de ANAF de-a lungul anilor recenți. Citește articolul
Într-o speță prezentată recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), inspectorii au refuzat unei firme dreptul de deducere a cheltuielilor și a TVA-ului aferent pentru serviciile externe de recrutare, din moment ce aceasta avea deja salariați specializați în resurse umane care puteau să facă recrutări. Citește articolul