Ca să evite problemele la eventualele controale ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), angajatorii ar trebui să fie atenți la unele aspecte legate de contribuția la fondul de handicap, atenționează specialiștii de la EY România. Contribuția la fondul de handicap s-a numărat printre principalele chestiuni verificate de inspectorii ANAF în 2024. Citește articolul
Plătitorii de impozit pe profit au posibilitatea de a accesa o facilitate fiscală pentru sponsorizările pe care le fac către ONG-uri și biserici. Asta înseamnă că o parte din impozit nu mai ajunge la bugetul de stat, ci la acele entități. Astfel, inspectorii din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au verificat cu atenție, în 2024, aplicarea facilității în practică, ceea ce se poate întâmpla și în 2025. Citește articolul
Cu toate că obligația de transmitere a facturilor, în sistemul e-Factura, pentru relația business to consumer (B2C) se aplică de la 1 ianuarie 2025, amenzile pentru nerespectarea acesteia se aplică abia de la 1 iulie 2025. Citește articolul
Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) s-a pronunțat cu privire la faptul că, atâta timp cât serviciile sunt achiziționate în scopul operațiunilor taxabile ale persoanei impozabile, nu poate fi refuzat dreptul de deducere a TVA pe motiv că serviciile au fost furnizate simultan altor societăți din grup sau că achiziția acestora nu este oportună. Citește articolul
Departamentele financiare au o activitate tot mai complexă pe fondul creșterii cerințelor de raportare din ultimul an, atât locale, cât internaționale, precum și al digitalizării Fiscului, iar neconformarea poate atrage, pe lângă amenzi semnificative, consecințe directe pentru companii. Prin urmare, este importantă o planificare riguroasă a încheierii anului financiar încă de acum, chiar dacă mai sunt câteva luni până la termenele de depunere din 2025. Citește articolul
Începând cu anul 2025, inclusiv contribuabilii mici vor avea obligația de a depune fișierul standard de audit fiscal (SAF-T), cunoscut și ca declarația 406. Această declarație informativă reglementată de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) este un instrument de control și are scopul de a standardiza și eficientiza raportările fiscale, facilitând controalele și reducând erorile. Contribuabilii mici vor trebui să asigure corectitudinea și completitudinea datelor transmise, pregătindu-se din timp prin actualizarea sistemelor contabile și instruirea personalului. Nerespectarea obligației poate atrage sancțiuni administrative, astfel încât este importantă conformarea la noile cerințe. Citește articolul
Firmele și PFA-urile care activează în domeniul transportului alternativ de persoane (ridesharing) și care nu-și îndeplinesc obligațiile fiscale de angajatori, în relație cu șoferii lor, urmează să fie depistate printr-o declarație nouă, potrivit unui proiect de ordin pus recent în dezbatere. În urma verificărilor pe care le-a făcut, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a descoperit că numărul șoferilor care lipsesc din evidențele oficiale (adică pentru care nu se achită taxe salariale) se ridică la ordinul zecilor de mii. Citește articolul
Din 2025, însă din martie, nu din ianuarie, Direcția generală antifraudă fiscală (DGAF) va avea inclusiv unități județene, nu doar unități regionale, conform unor modificări legislative recent operate de către Guvern. Asta înseamnă că DGAF va avea o acoperire mai bună și va putea să combată mai eficient fraudele și evaziunea. Citește articolul
Recent s-a stabilit că anumite date aferente unui transport rutier, ce au fost raportate în e-Transport, pot fi modificate după expirarea codului UIT aferent. Totuși, specialiștii atenționează că practica poate atrage probleme la nivelul contribuabilului care face asemenea modificări. Citește articolul
Inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au început să facă verificări la persoanele fizice autorizate (PFA) și întreprinderile individuale (II) care derulează activități IT, conform surselor avocatnet.ro. Controalele vin în contextul în care, din 2024, activitățile IT derulate prin PFA sau II sunt excluse din lista celor pentru care se pot aplica normele de venit, fiind obligatoriu sistemul real de impunere. Citește articolul