Rămâi informat cu avocatnet.ro, acum și pe Google News. Click aici și apasă pe urmărește-ne (follow sau steluță)!
În contextul actual, național și internațional, specialiștii observă o necesitate tot mai mare a grupurilor de companii de a își reorganiza afacerile. Astfel, entitățile afiliate trebuie să fie din ce în ce mai atente la efectele pe care le au aceste reorganizări asupra prețurilor de transfer, pentru a reduce cât mai mult posibil riscurile în cazul unui control fiscal al autorităților. Citește articolul
Instanțele de judecată au anulat definitiv decizia de înregistrare fiscală din oficiu a unui sediu fix în România pentru o societate nerezidentă, stabilind o jurisprudență de referință în materia de TVA din perspectiva noțiunii de sediu fix. Decizia a fost obținută de avocații D&B David și Baias, care au fost sprijiniți de contribuția în materie fiscală a echipei PwC România. Citește articolul
De când s-au introdus somațiile în „arsenalul” Direcției generale antifraudă fiscală (DGAF) din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), contribuabilii trebuie să acorde mai multă importanță solicitărilor venite de la această structură. Dacă există motive justificate, contribuabilii pot cere prelungirea termenelor indicate în invitații și somații pentru prezentarea de documente, dar evident că eventualele amânări depind de bunăvoința inspectorilor. Citește articolul
Un prim aspect important de precizat constă în faptul că, în conformitate cu prevederile art. 93 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, stabilirea creanţelor fiscale reprezintă activitatea de determinare a materiei impozabile, de calculare a bazei de impozitare şi a creanţelor fiscale. Astfel, stabilirea unei creanţe fiscale înseamnă, de fapt, determinarea cuantumului acesteia şi individualizarea ei într-un titlu de creanţă. Prin această operaţiune se realizează cele două condiţii pentru ca o creanţă fiscală să poată fi stinsă: de a fi certă şi lichidă. Citește articolul
În cadrul activității sale de administrare a relației cu contribuabilii, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) folosește un registru de riscuri fiscale pentru a identifica mai ușor situațiile de neconformare. În acest sens, ANAF anunță că anul acesta a pus la punct noi indicatori de risc ce sunt avuți în vedere la analiza de risc. Citește articolul
În contextul unui control antifraudă, Direcția generală antifraudă fiscală (DGAF) din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) poate trimite unui contribuabil o invitație de a prezenta documente și apoi chiar o somație. Cei care le ignoră riscă cel puțin o amendă contravențională, dacă nu chiar o pedeapsă penală. Citește articolul
Reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au prezentat recent o speță în care un transfer de active a fost reîncadrat drept prestare de servicii pentru care s-a impus plata TVA-ului. Citește articolul
Specialiștii scot în evidență șapte riscuri de avut în vedere în controalele fiscale privind prețurile de transfer. Printre altele, este vorba despre pierderile operaționale, ajustările voluntare de final de an care reduc profitabilitatea, variațiile semnificative ale profitabilității sau serviciile intragrup. În același timp, pentru viitor se anticipează un „apetit” în creștere al autorităților pentru ajustările de prețuri de transfer. Citește articolul
Nedepunerea raportării privind durabilitatea, care face parte din raportul administratorilor din situațiile financiare anuale, poate fi sancționată în momentul de față, atrage atenția un reprezentant al Ministerului Finanțelor (MF). Chiar dacă nu există sancțiuni explicite pentru neîndeplinirea obligației de raportare, există sancțiuni implicite. Citește articolul
Nu cu mult timp în urmă, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a demarat o acțiune de evaluare a conformității în declararea domiciliului fiscal de către o parte dintre acționarii/asociații companiilor românești, fiind cunoscută deja existența (scriptică)/ înregistrarea mai multor firme la aceeași adresă. ANAF a invocat în motivația de evaluare, respectiv în comunicarea oficială către public emisă în luna august 2025, faptul că firmele care își declară domiciliul fiscal la adrese la care nu pot exista condiții decente, pentru desfășurarea unor activități lucrative, prezintă indiciile unui risc fiscal semnificativ. Citește articolul