Schimbări legislative referitoare la verificări
Pe partea de modificări legislative, începem cu... sfârșitul. Deoarece ultimele zile ale anului trecut ne-au adus (1) schimbări notabile, prin Legea 295/2020, la inspecțiile fiscale, controalele inopinate și controalele antifraudă desfășurate de structurile din cadrul ANAF. Acestea se aplică din 24 decembrie 2020, mai exact.
La inspecțiile fiscale, s-a stabilit că se revine la o practică ce permite autorităților să lungească foarte mult verificările - în durata maximă a inspecției nu se mai includ perioadele de suspendare legală. Altă noutate este introducerea posibilității contribuabililor de a cere, în anumite condiții, reverificarea obligațiilor fiscale care deja au fost inspectate fiscal. Iată și celelalte modificări relevante pe care redacția noastră le-a scos în evidență.
La controalele inopinate, s-a stabilit că inspectorii ANAF trebuie să informeze reprezentantul legal al contribuabilului sau împuternicitul acestuia despre constatările verificării și să le discute cu acesta. Practic, regula de la inspecția fiscală a fost extinsă și pentru controalele inopinate. La controalele antifraudă, au apărut explicații suplimentare legate de finalitatea lor. Procesul-verbal sau actul de control trebuie să ajungă de-acum și la contribuabil, iar acesta are cinci zile lucrătoare pentru a-și exprima părerea despre constatările din document. Subiectul e detaliat aici.
Tot aici, ar mai fi de menționat că la mijlocul anului 2021 activitatea de soluționare a contestațiilor fiscale urmează să fie mutată de la ANAF la Ministerul Finanțelor, pentru a asigura obiectivitatea cerută constant de mediul de afaceri.
Anul trecut, tot pe final, (2) a fost standardizată și transparentizată procedura prin care inspectorii ANAF întocmesc raportul de inspecție fiscală - adică actul prin care se finalizează acest tip de control. Dincolo de transparență și de responsabilizarea inspectorilor, trebuie subliniat că procedura va putea fi folosită de contribuabili pentru a contesta raportul, atunci când inspectorii se abat de la procedură.
În legătură cu inspecția fiscală, ar mai fi o precizare relevantă pe partea tehnică: (3) gestionarea deciziilor de impunere emise pentru contribuabili se face numai electronic, astfel că dispar erorile umane.
Altă schimbare majoră ține de (4) operaționalizarea verificării documentare a ANAF. Deși acest tip de control, care se face exclusiv la distanță, figura de mulți ani în Codul de procedură fiscală, abia în toamna trecută a fost operaționalizat prin apariția a două ordine ANAF - unul pentru a stabili ce departamente interne ale Fiscului folosesc verificarea documentară și unul pentru a stabili modelele documentelor necesare. Potrivit ANAF, măsura vine în contextul în care autoritățile vor să identifice (la distanță) și să rezolve cât mai devreme problemele fiscale apărute la contribuabili, în ideea de a reduce numărul de inspecții fiscale și controale antifraudă.
În fine, mai este o noutate importantă apărută în 2020 - stabilirea faptului că (5) o nouă autoritate a statului poate controla activitatea firmelor. Este vorba de Autoritatea pentru digitalizarea României. Iată ce poate face această autoritate.
Tendințe identificate în verificări
Pe partea de tendințe, mă refer mai întâi la chestiunile strâns legate de criza epidemiologică actuală și apoi la chestiunile generale.
(1) Un tip special de control care poate fi folosit în perioada asta mai des decât până acum este inspecția economico-financiară, pe care o desfășoară inspectorii Ministerului Finanțelor. Concret, orice firmă privată care primește ajutoare bănești de la stat poate fi supusă unei inspecții economico-financiare. Aceasta se face, de obicei, înaintea inspecției fiscale, iar regulile celor două tipuri de controale sunt asemănătoare.
Apoi, este important de știut că, în contextul creșterii vânzărilor online de produse, ANAF a anunțat (2) o intensificare a verificărilor la comercianții online. Asta în special pentru a identifica evazioniștii, dar și firmele-fantomă sau comercianții care vând bunuri contrafăcute.
O atenție sporită trebuie să aibă și (3) firmele care cresc prețurile la produse și servicii, în contextul epidemiei de coronavirus, fără a avea justificări obiective. De ce? Pentru că aceste companii riscă să fie controlate și amendate de Consiliul Concurenței.
Dincolo de criza coronavirusului, specialiștii au atras atenția la începutul anului 2020 că (4) ANAF și-a schimbat abordarea din controale. Mai precis, este vorba de:
- autoritățile fiscale au început să respecte și în practică o regulă teoretică - un tratament fiscal considerat corect la un control anterior nu poate fi considerat incorect la un control ulterior;
- o nouă tactică folosită de inspectori pentru a invalida tratamentele fiscale ale contribuabililor și a impune taxe și impozite suplimentare: aceștia merg uneori dincolo de (in)corectitudinea unui tratament fiscal sau de (in)existența unei obligații fiscale, preferând să se lege de chestiuni procedurale;
- în loc să se mai adreseze Parchetului, inspectorii transmit sesizările penale către o direcție specializată a Poliției Române.
Important! Redacția avocatnet.ro urmărește constant activitatea de control a autorităților la companii. Toate noutățile pe care le publicăm pot fi citite în secțiunea noastră specială de aici.