După prima jumătate a anului 2023, s-au adunat mai multe noutăți referitoare la controalele derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Astfel, există atât noutăți legislative, cât și noutăți ce țin de politica verificărilor inspectorilor, despre care companiile ar trebui să știe.
Principalele informații despre
actualele reguli ale controalelor ANAF la companii (actualizate inclusiv cu noutățile din OUG 188/2022) pot fi găsite
în articolul mai amplu de aici (plus tendințele estimate pentru anul 2023). Conform Codului de procedură fiscală, vorbim, în esență, de cinci tipuri de controale ce pot fi derulate la persoanele juridice - inspecția fiscală, controlul inopinat, controlul antifraudă, verificarea documentară și controlul comun cu autoritățile altor state din UE.
În privința noutăților recente, am sintetizat în continuare principalele schimbări de care firmele ar trebui să știe. Însă cu precizarea că pe anumite subiecte redacția noastră a scris numeroase articole cu detalieri, clarificări, puneri în aplicare etc. - acestea sunt semnalate în mod expres.
1. Schimbare în politica de control a ANAF. Dintr-o informare recentă a autorităților fiscale am aflat despre o schimbare importantă adusă de operaționalizarea verificării documentare (final de 2020) și de implementarea notificării de conformare (primăvară 2023). Prima fază. Această fază a relației cu contribuabilii se desfășoară, potrivit autorităților, de la distanță. Concret, vorbim de emiterea de notificări de conformare către contribuabilii la care s-au găsit anumite riscuri fiscale ce nu necesită neapărat verificări pe teren. În același timp, vorbim și de derularea de verificări documentare - așa-zisele desk audit-uri. Faza a doua. În această fază vorbim de controale ample care se derulează, de principiu, pe teren - inspecții fiscale și controale antifraudă.
2. Modificările majore care se aplică din „ajunul” anului 2023. Regulile tuturor tipurilor de controale fiscale au suferit modificări importante, în ultimele zile ale anului trecut, prin OUG 188/2022. Astfel, în 2023 avem noutăți mai ales în privința inspecțiilor fiscale, dar vizate sunt și controalele antifraudă, verificările documentare și controalele inopinate. OUG 188/2022 a reprezentat, pentru redacția noastră, un punct major de discuție pe agendă, astfel că firmele pot urmări în jur de 40 de articole în legătură cu modificările operate, implementările lor ulterioare, clarificările specialiștilor și problemele identificate - toate,
în secțiunea specială de aici.
3. Trei tipuri de controale pot fi derulate de ANAF direct de la distanță, fără prezența contribuabilului. Una dintre consecințele pe termen lung de după apariția OUG 188/2022, ce merită semnalată separat, este tranziția de la controalele clasice pe teren la controalele de la distanță, cu o implicare minimală din partea contribuabililor. Vorbim despre adiția inspecției fiscale și a controlului inopinat pe o listă care anterior cuprindea exclusiv verificarea documentară.
4. A apărut un nou tip de control fiscal. În februarie 2023, Codul de procedură fiscală a suferit din nou modificări în privința controalelor derulate de ANAF. Este vorba de controlul comun, care implică verificări făcute de echipe formate din funcționari dintr-un alt stat din UE și funcționari din România. De principiu, aceste verificări vizează afacerile transfrontaliere și scopul lor este evitarea dublei impuneri, dar specialiștii atrag atenția că există unele neajunsuri.
5. Recalificarea diurnelor de către ANAF e posibilă din nou. După o pauză de un an și un pic, recalificarea diurnelor în urma controalelor fiscale a redevenit o posibilitate curentă în mai 2023. Însă cu o deosebire majoră față de situația de dinainte de amnistia fiscală dată anul trecut în martie - asemenea reîncadrări mai sunt posibile numai în baza unei colaborări cu personalul de control din cadrul inspectoratelor teritoriale de muncă. Practic, anul acesta a fost oficializată procedura ce trebuie urmată de ANAF și de inspectorii muncii pentru a putea face recalificări. În caz că ai uitat detaliile contextuale ale apariției amnistiei și ale procedurii de recalificare, poți urmări
secțiunea noastră specială de aici.
6. ANAF a început să folosească fișierul SAF-T în controalele sale la companii. Un punct de „cotitură” important anunțat în aprilie 2023 este faptul că autoritățile au început să fructifice datele obținute prin raportarea SAF-T pentru a derula controale (momentan, numai firmele mari și mijlocii sunt vizate). Însă, chiar dacă se folosesc de fișierul SAF-T, inspectorii ANAF fac o corelare cu datele pe care le găsesc efectiv în contabilitatea firmelor, ca să se asigure că acestea sunt identice. Practic, încă nu se pot emite decizii de impunere bazate numai pe informațiile din declarația 406, ci se apelează la un soi de „controale încrucișate”. Detalii mai multe despre implementarea SAF-T în România
sunt aici.
7. O campanie amplă de controale pe tematica sediilor fixe și sediilor permanente. Contribuabilii nerezidenți identificați cu un risc ridicat privind deținerea unui sediu fix și/sau permanent în România, precum și contribuabilii rezidenți în România care au activitate în alte state, urmează să fie incluși într-o amplă campanie de verificări, atenționează specialiștii. Controalele vin cu posibile implicații în privința TVA-ului și impozitului pe profit. În acest context, redacția noastră a venit cu
o campanie informativă pentru companiile vizate.
8. Risc nou la controale: Atenție la „curățarea” arhivei de actele vechi în contextul reducerii perioadei de păstrare a actelor contabile. O măsură de debirocratizare oficializată în ianuarie 2023 poate să aducă mai degrabă probleme firmelor. Este vorba de reducerea perioadei de arhivare pentru registrele obligatorii de contabilitate și documentele justificative în baza cărora se fac înregistrările în contabilitate. Deși actele contabile pot fi arhivate de-acum numai cinci ani, firmele ar trebui să analizeze cu atenție, de la caz la caz, dacă nu cumva ar trebui să le păstreze peste acest termen.
9. Risc nou la controale: Localurile în care nu se fiscalizează bacșișul pot să atragă atenția ANAF. Tot din ianuarie 2023, restaurantele și barurile sunt obligate să treacă bacșișurile pe bonul fiscal, să le impoziteze și apoi să distribuie sumele nete către salariați. În acest context, localurile care ignoră aceste prevederi riscă să atragă atenția inspectorilor și să fie verificate. Și pentru Legea fiscalizării bacșișului avem
o secțiune cu câteva zeci de articole de urmărire.
10. Riscuri care sunt observate tot mai des în practică - lipsa de numerar din casierie și avansurile nejustificate. Un aspect căruia inspectorii fiscali îi acordă tot mai des atenție este soldul numerarului din casierie la finalul exercițiului financiar, atrag atenția specialiștii. Atunci când se descoperă că lipsește numerar, inspectorii ANAF consideră că este vorba fie de dividende date acționarilor, fie de remunerații date administratorilor, astfel că se ajunge la impuneri suplimentare. În același timp, o situație similară poate apărea în legătură cu avansurile de trezorerie acordate acționarilor sau administratorilor, care rămân nejustificate la finalul unei perioade fiscale sau la finalul anului financiar.
Notă: Articolele pe care le publicăm în legătură cu noutățile din controalele ANAF pot fi urmărite în secțiunea specială de aici.
Comentarii articol (0)