ACCES PREMIUM
De ce premium?
Controale ANAF
Risc de impuneri suplimentare: Avansuri acordate acționarilor sau administratorilor ce rămân nejustificate
În cadrul controalelor derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), inspectorii se pot lega de avansurile de trezorerie acordate acționarilor sau administratorilor, care rămân nejustificate la finalul unei perioade fiscale sau la finalul anului financiar, pentru a face impuneri suplimentare. Specialiștii au atras atenția asupra chestiunii în contextul în care firmele pregătesc în perioada asta situațiile financiare pe 2022.
Articolul continuă mai jos
Practic, vorbim de un risc fiscal
asemănător celui privind lipsa de numerar din casierie la finalul exercițiului financiar. Atunci când inspectorii ANAF dau de
avansuri de trezorerie acordate acționarilor sau administratorilor, ce rămân nejustificate la finalul perioadei fiscale sau exercițiului financiar, consideră că vorbim de dividende sau de remunerații.
Astfel, dacă firma n-are documente pentru a justifica pentru ce au fost acordate sumele,
se poate ajunge la impuneri suplimentare. Dacă se consideră că avansurile sunt dividende, se impune impozit pe venit, iar dacă se consideră că sunt remunerații, se impun impozit pe venit și contribuții sociale. Pe deasupra, se adaugă și accesorii.
„Potrivit reglementărilor contabile, sumele în numerar puse la dispoziția personalului sau a terților, în vederea efectuării unor plăţi în favoarea entității, se înregistrează distinct în contabilitate. Avansurile de trezorerie trebuie justificate prin documente-suport (facturi, chitanțe etc.). Adesea, se regăsesc în evidențele contabile ale societăților avansuri de trezorerie acordate administratorilor sau chiar asociaților. În cadrul activității noastre curente, întâlnim situații în care se oferă astfel de avansuri, fără însă a fi justificate cu documente la finalul unei perioade fiscale sau la finalul exercițiului financiar. Cu alte cuvinte, soldul avansurilor de trezorerie ajunge să se majoreze de la o perioadă la alta, intrând în vizorul autorităților fiscale tot mai mult. Astfel, se pune întrebarea legitimă la ce riscuri fiscale sunt supuse companiile care acordă avansuri de trezorerie echipei de conducere, mai ales pentru situațiile în care avansurile ajung să nu fie justificate prin documente? Similar cu situația precedentă (cea în care lipsește numerar din casierie la finalul anului financiar - n. red.), avansurile nedecontate sunt considerate a fi sume oferite în valoare netă reprezentând dividende acordate acționarilor sau remunerațiile administratorilor (asimilate veniturilor din salarii)”,
ne-a precizat Alexandra Barbaiani, Tax Manager la Țuca Zbârcea & Asociații Tax.
Cum se poate evita acest risc fiscal? În esență, prin
asigurarea unei justificări adecvate de fiecare dată când sunt acordate avansuri de trezorerie acționarilor persoane fizice sau administratorilor. O procedură concretă de urmat pentru aceste situații este soluția recomandată de specialiști.
„Pentru a evita această problemă, este important ca societățile să fie la curent cu reglementările fiscale aplicabile și cu abordarea autorităților fiscale și să urmărească îndeaproape justificarea avansurilor prin documentele relevante, specifice fiecărei operațiuni. În acest sens, pentru o abordare uniformă și coerentă în ceea ce privește acordarea și justificarea avansurilor și minimizarea riscurilor fiscale asociate, recomandăm ca la nivelul fiecărei companii să existe o procedură de acordare/decontare a avansurilor de trezorerie care să fie aplicată și respectată cu strictețe atât de către angajații companiei, cât și de către membrii organelor de conducere”, a punctat Alexandra Barbaiani.
Acest risc fiscal a fost prezentat în contextul în care în perioada curentă societățile se ocupă de întocmirea și depunerea
situațiilor financiare anuale pe 2022. Avansurile de trezorerie reprezintă doar unul dintre aspectele problematice majore la care ar trebui să fie atente firmele când pregătesc bilanțurile.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.