ACCES PREMIUM
De ce premium?
Risc fiscal
Dacă lipsește numerar din casierie la finalul anului financiar, inspectorii ANAF pot face impuneri suplimentare. Speța, întâlnită tot mai des la controale
Un aspect căruia inspectorii fiscali îi acordă tot mai des atenție este soldul numerarului din casierie la finalul exercițiului financiar, atrag atenția specialiștii. Atunci când se descoperă că lipsește numerar, inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) consideră că este vorba fie de dividende date acționarilor, fie de remunerații date administratorilor, astfel că se ajunge la impuneri suplimentare (și poate chiar la amenzi). Chestiunea trebuie avută în vedere mai ales pentru că în această perioadă se pregătesc situațiile financiare pe 2022.
Articolul continuă mai jos
„Un alt punct de atenție pentru companii este legat de soldul numerarului la finalul perioadei de raportare. Aducem în discuție acest subiect având în vedere interesul acordat de autoritățile fiscale, în special ale Antifraudei Fiscale, companiilor ce figurează cu milioane de lei în casă. Deși subiectul nu este unul nou, din ce în ce mai des întâlnim situații în care inspectorii antifraudă, în cadrul controalelor pe care le întreprind, verifică cu exigență soldul contului de numerar și surprinzător este că nu de puține ori au fost depistate situații în care soldul faptic al numerarului din casierie nu coincide cu cel scriptic, deși în mod teoretic rezultatele inventarierii arată contrariul”,
a explicat, pentru avocatnet.ro,
Alexandra Barbaiani, Tax Manager la Țuca Zbârcea & Asociații Tax.
Prima variantă pe care merg de obicei inspectorii ANAF este cea în care consideră că numerarul lipsă din casierie
reprezintă dividende plătite acționarilor. În acest caz, se impune suplimentar impozitul pe veniturile din dividende.
„Pentru diferențele constatate, încadrarea fiscală clasică atribuită de inspectorii antifraudă este cea de «venituri din dividende». Mai exact, consideră că numerarul lipsă reprezintă dividende în sumă netă acordate acționarilor (în special, pentru cazuri în care acționarii sunt persoane fizice), pentru care se impune impozit pe dividende (în cotă de 8%). Deși nu sunt de dorit astfel de situații, această încadrare fiscală este «cea mai fericită» din perspectiva obligațiilor fiscale impuse, pentru acele cazuri în care într-adevăr societățile nu pot demonstra prin documente justificative diferența de numerar”, a precizat specialista.
Varianta a doua presupune impuneri suplimentare mai consistente - este cea în care se consideră că numerarul lipsă din casierie
reprezintă renumerații plătite administratorilor. Caz în care se impun suplimentar atât impozit pe venit, cât și contribuții sociale, din moment ce tratamentul fiscal aplicabil este cel stabilit pentru veniturile din salarii.
„Există, însă, și situații în care inspectorii antifraudă concluzionează că sumele constatate lipsă reprezintă remunerații ale administratorilor, iar încadrarea fiscală devine mult mai costisitoare pentru companii. Astfel, pe lângă impozitul pe venit, se adaugă și contribuțiile sociale obligatorii, ceea ce crește considerabil sarcina fiscală a entității vizate. Toate obligațiile fiscale stabilite suplimentar sunt purtătoare și de obligații fiscale accesorii”, a spus Alexandra Barbaiani.
Însă asta nu e totul. Dincolo de impunerile suplimentare, specialista atrage atenția că
există și riscul aplicării unor amenzi. În aceste condiții, companiile trebuie să ia măsuri pentru a se asigura că nu se expun acestui risc fiscal, în cazul unui control al inspectorilor ANAF:
„În plus față de consecințele fiscale amintite, întrucât interpretarea autorităților este că minusul din casierie reprezintă dividendele asociaților sau remunerațiile administratorilor acordate în numerar, companiile sun pasibile și de amenzi contravenționale semnificative ca urmare a încălcării prevederilor legii privind întărirea disciplinei financiare privind operațiunile de încasări şi plăti în numerar (amenzile fiind în cuantum de 10% din sumele acordate în numerar).De aceea, soluția optimă este prevenirea acestor cazuri prin implementarea unor politici și proceduri riguroase în ceea ce privește gestiunea numerarului, iar cu ocazia inventarierii anuale potențialele diferențe de numerar trebuie să fie reglate cu aplicarea regimului fiscal corespunzător, astfel încât, în lipsa cash-ului efectiv, companiile să nu mai figureze în contabilitate cu sume semnificative de bani în casierie.”Acest risc fiscal a fost prezentat în contextul în care în perioada curentă societățile se ocupă de
întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale pe 2022.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.