Operaționalizarea verificării documentare și introducerea notificării de conformare au dus treptat la o schimbare a politicii pe care o aplică Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în cadrul controalelor la contribuabili.
Conform unui
comunicat remis joi redacției noastre de Ministerul Finanțelor, reiese că
ANAF și-a stabilit, de câteva luni, o politică actualizată privind controalele fiscale. Ideea de bază este că verificările pe teren sunt lăsate pentru contribuabilii care prezintă un risc fiscal ridicat, în timp ce contribuabilii cu probleme mai mici sunt „căutați” de la distanță.
„În vederea armonizării procedurilor de control fiscal cu tendințele internaționale potrivit cărora activitatea de control fiscal devine ultima pârghie a administrației fiscale pentru realizarea conformării la declarare, ANAF a adoptat abordarea adaptată și progresivă a formelor și acțiunilor de control fiscal”, este precizat în comunicatul ministerului.
Prima fază. Această fază a relației cu contribuabilii se desfășoară, potrivit autorităților, de la distanță.
Concret, vorbim de
emiterea de notificări de conformare către contribuabilii la care s-au găsit anumite riscuri fiscale ce nu necesită neapărat verificări pe teren. Dacă firmele și persoanele fizice își rezolvă problemele în perioada de conformare, autoritățile pot să renunțe la intenția de a derula un control mai amplu.
Notificarea de conformare a fost operaționalizată în aprilie 2023 și Ministerul Finanțelor spune că de atunci și până la finele lunii iunie 2023 s-au emis peste 3.700 de asemenea notificări.
În același timp, vorbim și de
derularea de verificări documentare - așa-zisele desk audit-uri. Acest tip de control, care se derulează exclusiv din birourile ANAF, permite inspectorilor să identifice rapid eventuale probleme fiscale la contribuabili.
Verificarea documentară a fost operaționalizată pe final de 2020, în contextul în care ANAF avea nevoie de un instrument de control de la distanță din cauza restricțiilor impuse de pandemia de coronavirus.
Practic, aceste două intrumente relativ noi în relația ANAF - contribuabil au schimbat treptat și felul în care se derulează controalele fiscale, așa cum reiese chiar din spusele Ministerului Finanțelor.
Faza a doua. În această fază vorbim de controale ample care se derulează, de principiu, pe teren. În comunicatul amintit este explicat că faza aceasta este rezervată contribuabililor la care există probleme mari.
În primul rând, vorbim de
inspecții fiscale la contribuabilii care au ignorat notificările de conformare transmise de ANAF. În al doilea rând, vorbim de
controale antifraudă la contribuabilii suspectați de evaziune fiscală.
Această schimbare de politică ne arată cum se transformă treptat relația dintre contribuabili și ANAF pe măsură ce
planurile de digitalizare ale Guvernului avansează încet-încet. Însă lucrurile
vor continua să se schimbe cel puțin până la
momentul de cotitură programat pentru anul 2026.