În prima jumătate din 2023, au apărut câteva noutăți ce vizează controalele derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) la persoanele fizice (inclusiv PFA-uri). Unele dintre ele sunt din sfera legislativă, însă altele țin de politica de control a autorităților.
Principalele informații despre actualele reguli ale
controalelor ANAF la persoanele fizice (actualizate inclusiv cu noutățile din OUG 188/2022) pot fi găsite
în articolul mai amplu de aici. Conform Codului de procedură fiscală, vorbim, în esență, de
două tipuri de controale ce pot fi derulate la persoanele fizice -
verificarea documentară și
verificarea situației fiscale personale.
Iată care sunt principalele noutăți recente despre care a scris redacția noastră:
1. Schimbare în politica de control a ANAF. Dintr-o informare recentă a autorităților fiscale am aflat despre o schimbare importantă adusă de operaționalizarea verificării documentare (final de 2020) și de implementarea notificării de conformare (primăvară 2023). Prima fază. Această fază a relației cu contribuabilii se desfășoară, potrivit autorităților, de la distanță. Concret, vorbim de emiterea de notificări de conformare către contribuabilii la care s-au găsit anumite riscuri fiscale ce nu necesită neapărat verificări pe teren. În același timp, vorbim și de derularea de verificări documentare - așa-zisele desk audit-uri. Faza a doua. În această fază vorbim de controale ample care se derulează, de principiu, pe teren.
2. Introducerea notificării de conformare, o etapă ce permite evitarea declanșării unui control. Pentru a impulsiona conformarea voluntară a contribuabililor și a gestiona mai eficient verificările inspectorilor, autoritățile au introdus în legislație, prin OUG 188/2022, și au operaționalizat notificarea de conformare. Documentul se poate transmite, dacă autoritățile au identificat probleme în analizele lor, numai înainte de posibila demarare a unei verificări a situației fiscale personale. Cei care se conformează în răgazul acordat pot stopa începerea controlului.
3. Persoanele fizice cu averi mari și rudele lor apropiate sunt monitorizate separat de către ANAF. Măsura, care a fost dată prin ordin al Fiscului, nu face vreo diferențiere între PFA-uri și simple persoane fizice, astfel că aceasta poate viza, teoretic, ambele categorii. Concret, în curând va fi stabilită o listă a persoanelor fizice cu averi mari și a rudelor lor apropiate, astfel încât acestea să fie monitorizate separat de către ANAF în vederea conformării fiscale. Măsura pare să fie un prim pas în
direcția pe care autoritățile au anunțat-o pe finalul anului trecut.
4. Verificările aleatorii ale situației personale vor fi limitate drastic, iar inspectorii care depășesc limita vor fi sancționați. O altă schimbare importantă adusă de OUG 188/2022 se va aplica, însă, abia din 2026. Mai precis, verificările aleatorii ale situației fiscale personale vor putea viza maximum 10% din totalul persoanelor selectate într-un an calendaristic pentru derularea acestui tip de control. Pentru ceilalți, selectarea va fi făcută numai în funcție de nivelul de risc stabilit după analiza de risc. Depășirea procentului de 10% va însemna sancționarea disciplinară a inspectorilor vinovați.
5. Tendințe în controalele ANAF. Printre tendințele anunțate de specialiști și autorități, în privința controalelor fiscale la persoanele fizice, putem aminti
comerțul online ce implică trimiterea de colete cu plata ramburs,
transportul rutier de produse riscante (e-Transport este
obligatoriu și pentru persoanele fizice, nu doar pentru cele juridice),
veniturile din străinătate și
alte activități considerate de ANAF că sunt cu risc mare de neconformare. Totodată, din practica recentă a Fiscului mai înțelegem că există un interes mare și acolo unde persoanele fizice obțin venituri din
vânzarea de locuințe sau din
vânzarea de mașini la mâna a doua.
Notă: Articolele pe care le publicăm în legătură cu noutățile din controalele ANAF pot fi urmărite în secțiunea specială de aici.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.