Pentru ce există acest tip de control și cine-l poate face
Conform Codului de procedură fiscală, verificarea documentară (care este supranumită de autorități desk audit) se poate derula pentru stabilirea corectă a situației fiscale a unui contribuabil. Competența de desfășurare a desk audit-ului este stabilită, în mod expres, pentru:
- organele de inspecție fiscală;
- organele de control antifraudă fiscală (pentru întreg teritoriul țării);
- organele fiscale competente să exercite verificarea situației fiscale personale.
„Verificarea documentară constă în efectuarea unei analize de coerență a situației fiscale a contribuabilului/plătitorului, pe baza documentelor existente la dosarul fiscal al contribuabilului/plătitorului, precum și pe baza oricăror informații și documente transmise de terți sau deținute de organul fiscal, care au relevanță pentru determinarea situației fiscale”, scrie în Cod.
Regulile procedurale ale verificării documentare
Verificarea documentară este efectuată, așa cum reiese din Codul de procedură fiscală, în cadrul termenului de prescripție a dreptului de a stabili creanțe fiscale. Totuși, desk audit-ul nu se face aleatoriu, ci în funcție de riscurile fiscale identificate.
„Stabilirea perioadelor care sunt supuse verificării documentare se efectuează de organul fiscal competent în funcție de riscul fiscal identificat. Pot fi supuse verificării documentare perioade determinate din cadrul uneia sau al mai multor perioade impozabile. Operațiunile și documentele ce sunt supuse verificării documentare se selectează de organul fiscal competent a efectua controlul. Pot face obiectul verificării documentare una sau mai multe operațiuni realizate într-o perioadă determinată, după caz”, scrie în documentul citat.
Fiind vorba de un control derulat de la distanță, este precizat clar că inspectorii ANAF și contribuabilii comunică tot de la distanță. Asta poate să însemne atât interacțiuni prin Spațiul Privat Virtual, cât și prin poșta clasică, cu confirmare de primire, sau prin poșta electronică, la adresele de e-mail indicate de personalul de control.
Emiterea deciziilor (problematice) de impunere
Atunci când la desk audit se identifică probleme la un contribuabil, acesta este notificat în scris că trebuie să vină cu clarificări ale situației sale fiscale în maximum 30 de zile (termen care poate fi prelungit la cerere).
„În situația în care, ca urmare a verificării documentare, organul fiscal constată diferențe față de creanțele fiscale, veniturile sau bunurile impozabile și/sau informațiile în legătură cu acestea declarate de contribuabil/plătitor, acesta înștiințează contribuabilul/plătitorul despre constatările efectuate. Odată cu înștiințarea, organul fiscal solicită documentele și explicațiile scrise pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le prezinte în vederea clarificării situației fiscale.
În cazul în care documentele solicitate (...) nu au fost prezentate de contribuabil/plătitor în termen de 30 de zile de la comunicarea înștiințării sau documentele prezentate confirmă diferențele identificate de organul fiscal și/sau sunt incorecte sau incomplete, organul fiscal stabilește diferențele de creanțe fiscale datorate prin emiterea unei decizii de impunere sau dispune măsurile necesare respectării prevederilor legale, după caz. La solicitarea contribuabilului/plătitorului, pentru motive temeinic justificate, organul fiscal poate aproba prelungirea termenului pentru prezentarea documentelor”, scrie în Codul de procedură fiscală.
Așadar, dacă notificarea este ignorată sau dacă clarificările sunt insuficiente, inspectorii ANAF pot emite o decizie de impunere sub rezerva verificării ulterioare (cu alte cuvinte, aceasta ar trebui confirmată ulterior printr-o inspecție fiscală, dar în practică asta nu se întâmplă mereu). Însă decizia se emite doar după audierea contribuabilului vizat.
„Decizia de impunere emisă în condițiile prezentului articol fără audierea contribuabilului/plătitorului este nulă, cu excepția cazului în care contribuabilul/plătitorul notifică organul fiscal, în scris, că renunță la audiere. (...) Persoana are dreptul să își prezinte în scris punctul de vedere, în termen de 5 zile lucrătoare de la data audierii. Termenul poate fi prelungit cu cel mult 5 zile lucrătoare, pentru motive justificate, cu acordul conducătorului organului de control fiscal”, prevede actul normativ.
Decizia de impunere trebuie emisă în maximum 25 de zile lucrătoare de la data audierii contribuabilului și trebuie comunicată acestuia.
Context și bază legală. Modificările operate de Guvern la verificarea documentară (acestea sunt detaliate aici) au venit în urma solicitărilor mediului de afaceri, însă specialiștii sunt de părere că desk audit-urile încă au mari probleme procedurale. Baza legală este reprezentată de articolele 148, 148^1 și 149 din Codul de procedură fiscală, după actualizarea acestui act normativ prin OUG 188/2022 (ordonanța e aplicabilă din 29 decembrie 2022).