ACCES PREMIUM
De ce premium?
Desk audit: Încă sunt probleme cu verificările documentare, deși autoritățile au ajustat recent regulile
Printr-o ordonanță recentă, Guvernul a operat modificări însemnate la regulile verificării documentare (supranumită desk audit). Însă specialiștii atrag atenția că unele dintre problemele semnalate în spațiul public, vizavi de acest tip de control, rămân în continuare nerezolvate.
Articolul continuă mai jos
Prin
modificarea regulilor verificării documentare, autoritățile spuneau că vor să rezolve criticile aduse în spațiul public. Schimbările au fost operate prin
OUG 188/2022 și se aplică deja din 29 decembrie 2022, dar specialiștii spun că lucrurile sunt departe de a fi cum trebuie.
„Într-adevăr, noile modificări ce vizează verificarea documentară au adus clarificări suplimentare referitoare la efectuarea verificărilor, precum și referitoare la drepturile contribuabililor vizați. Cu toate acestea, identificăm în continuare o serie de aspecte ce pot îngreuna situația contribuabililor, ca de exemplu lipsa informării acestora despre începerea controlului fiscal, lipsa posibilității de a solicita suspendarea verificării documentare, precum și faptul că a fost extinsă competența de desfășurare a acestor verificări și pentru organele de control antifraudă fiscală.Problema cea mai mare este, totuși, reprezentată de faptul că decizia de impunere emisă de inspectorii fiscali este o decizie sub rezerva verificării ulterioare. Practic, deși contribuabilul are dreptul legal de a contesta această decizie de impunere, prin răspunsul la contestație decizia nu poate fi desființată, astfel încât obligația de plată rămâne în sarcina contribuabilului”, a lămurit, pentru avocatnet.ro,
Cristian Velcu, Tax Director în cadrul Țuca Zbârcea & Asociații Tax.
Acum câteva luni, redacția noastră explica
principalele neajunsuri ale verificărilor documentare. Printre ele se numărau chestiunea legată de competența Direcției Antifraudă a Fiscului (aceasta a primit, printr-un simplu ordin, competența de a emite decizii de impunere la desk audit-uri) și reglementarea sumară (existau doar două articole de lege despre desk audit). Acestea au (cam) fost rezolvate prin OUG 188/2022, în sensul că acum scrie direct în Codul de procedură fiscală că Direcția Antifraudă este competentă să facă desk audit-uri și că regulile sumare inițiale au fost extinse semnificativ.
Chiar și așa, rămân în continuare unele probleme mari cu acest tip de control. Așa cum a precizat specialistul de la Țuca Zbârcea & Asociații Tax, este vorba, în esență, de faptul că deciziile de impunere se pot emite în continuare sub rezerva verificării ulterioare, că interacțiunea cu contribuabilul este minimală sau că verificarea documentară ar trebui să arate un pic mai mult ca inspecția fiscală.
Verificarea documentară este un tip de control fiscal ce se derulează exclusiv de la distanță (adică Fiscul nu face nicio deplasare pe „teren” pentru a-l derula). Conform statisticilor, numărul de desk audit-uri
este în creștere de la an la an.
Trebuie amintit că OUG 188/2022 a stabilit că
inclusiv inspecția fiscală poate fi derulată exclusiv de la distanță, fără a mai face vizite firmei vizate și fără a mai interacționa cu reprezentații acesteia.
Citește mai mult despre
verificare documentara fiscala,
desk audit,
controale ANAF,
controale firme,
controale firme 2022,
controale firme 2023,
OUG 188/2022 modificari procedural-fiscale
Specialiști citați în acest articol
Cristian Velcu este Tax Director în cadrul Țuca Zbârcea & Asociații Tax S.R.L., societate afiliată firmei de avocatură. El este consultant fiscal independent cu peste 15 ani de experiență în domeniul fiscal, fiind specializat cu precădere în legislația de TVA. De asemenea, Cristian deține o experiență vastă în diverse probleme fiscale, de la consultanță fiscală specifică la proiecte complexe (asistență fiscală M&A, litigii fiscale, revizuiri fiscale).
De asemenea, el participă frecvent în calitate de lector la numeroase seminarii și conferințe fiscale și este autorul mai multor articole de specialitate.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)