ACCES PREMIUM
De ce premium?
Din 2026, inspecțiile fiscale aleatorii vor fi limitate drastic, iar inspectorii care depășesc limita vor fi sancționați
În viitor, inspecțiile fiscale aleatorii și verificările aleatorii ale situației fiscale personale vor fi limitate drastic, astfel încât Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) să-și deruleze majoritatea controalelor în baza analizei de risc. Orice depășire a limitei va aduce sancționarea disciplinară a inspectorilor vinovați. Măsura este trecută într-o ordonanță recent oficializată, dar se va aplica efectiv abia din 2026.
Articolul continuă mai jos
Prevederile respective le găsim la punctele 17 și 32 ale articolului I și la articolul III din
OUG 188/2022, un act normativ care a adus, pe finalul anului trecut,
ample modificări referitoare la controalele derulate de inspectorii ANAF. Acestea vor necesita norme procedurale și se vor aplica efectiv din
1 ianuarie 2026.
Limitarea se referă, în primul rând, la
inspecția fiscală. Mai precis, Guvernul a stabilit că
verificările aleatorii vor putea viza maximum 10% din totalul contribuabililor selectați într-un an pentru derularea inspecției fiscale. De exemplu, dacă într-un an sunt selectate 100.000 de firme pentru inspecția fiscală, maximum 10.000 pot fi verificate la întâmplare, iar restul de 90.000 trebuie verificate în urma derulării analizei de risc, în funcție de nivelul de risc.
„În cazul creanțelor fiscale administrate de organul fiscal central, selectarea contribuabililor/plătitorilor pentru efectuarea acțiunii de inspecție fiscală se efectuează la nivelul aparatului central al ANAF, în funcție de nivelul riscului stabilit pe baza analizei de risc. Prin excepție (...), în cazul creanțelor fiscale administrate de organul fiscal central, contribuabilii/plătitorii pot fi selectați în mod aleatoriu pentru efectuarea unei acțiuni de inspecție fiscală. (...) Într-un an calendaristic, procentul maximal de contribuabili/plătitori selectați în mod aleatoriu nu poate depăși 10% din totalul contribuabililor/plătitorilor selectați pentru efectuarea inspecției fiscale în anul respectiv”, scrie în ordonanță.
Asta înseamnă că inspectorii vor trebui să monitorizeze situația controalelor pe tot parcursul anului, pentru a nu risca să depășească limita de 10%. De ce? Pentru că în actul normativ scrie că
„Depășirea procentului de 10% reprezintă abatere disciplinară, iar conducătorul structurii de inspecție fiscală are obligația să ia măsuri de sancționare a persoanelor vinovate.”În al doilea rând, limitarea va fi valabilă inclusiv în cazul
verificării situației fiscale personale a persoanei fizice. Și în acest caz, inspectorii
vor putea selecta aleatoriu maximum 10% din totalul persoanelor selectate într-un an calendaristic pentru acest tip de control. Pentru ceilalți, selectarea va fi făcută numai în funcție de nivelul de risc stabilit după analiza de risc. De asemenea, depășirea procentului de 10% va însemna sancționarea disciplinară a inspectorilor vinovați.
„Prin excepție (...), persoanele fizice pot fi selectate în mod aleatoriu pentru efectuarea unei verificări a situației fiscale personale. (...) Într-un an calendaristic, procentul maximal de persoane fizice selectate în mod aleatoriu nu poate depăși 10% din totalul persoanelor fizice selectate pentru efectuarea verificării situației fiscale personale în anul respectiv. Depășirea procentului de 10% reprezintă abatere disciplinară, iar conducătorul structurii de verificare a situației fiscale personale are obligația să ia măsuri de sancționare a persoanelor vinovate”, dispune ordonanța.
Așa cum menționam mai sus, este nevoie de norme procedurale pentru a putea aplica noua măsură. Regulile pentru selectarea aleatorie
urmează să fie stabilite prin ordin al ANAF, însă nu este trecut și un termen anume pentru emiterea actului normativ. Totodată, este neclar dacă va fi un ordin unic valabil atât pentru inspecțiile fiscale, cât și pentru verificările situației fiscale personale sau dacă va fi câte un ordin pentru fiecare tip de control.
De ce se va aplica măsura abia din 2026? Pentru că, teoretic, din acel an va deveni funcțional sistemul de clasificare și administrare a
firmelor și
PFA-urilor în baza riscului fiscal.
Notă: OUG 188/2022 conține mai multe măsuri procedural-fiscale, pe care le-am reunit în sinteza de aici.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.