În activitatea de administrare a contribuabililor, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) se folosește de o serie de indicatori de risc pentru a decide la cine să se ducă în control. Printre aceștia se numără, conform specialiștilor, inclusiv productivitatea muncii. Citește articolul
În cazul sistemului e-Sigiliu nu trebuie stabilită o listă precisă a bunurilor pentru care e necesară monitorizarea de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) sau Autoritatea Vamală Română (AVR). În schimb, alegerea transporturilor rutiere de mărfuri care vor fi monitorizate se va face în funcție de analizele de risc derulate de cele două entități. Citește articolul
Un ordin cu normele pentru sistemul e-Sigiliu a fost oficializat recent de către Autoritatea Vamală Română (AVR) și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Actul normativ stabilește exact ce transporturi rutiere de bunuri pot fi monitorizate cu sigilii inteligente și detaliază cum se derulează efectiv operațiunile de acest fel. Teoretic, însă, e-Sigiliu nu este funcțional încă, pentru că sunt necesare unele achiziții publice. Citește articolul
Începând din anul 2024, firmele care vor să aplice impozitul micro trebuie să îndeplinească o condiție suplimentară - aceea de a depune la termenul legal situațiile financiare anuale, acolo unde este cazul. Pentru a aplica regimul în 2024, condiția se consideră îndeplinită dacă bilanțurile restante pe anii anteriori anului 2023 se depun până la 31 martie 2024. Autoritățile spun că în acest fel vor să se asigure că au informații complete pentru derularea analizelor de risc. Citește articolul
Zilele trecute, Guvernul a aprobat un memorandum pentru dezvoltarea unui modul de analiză de risc pentru informațiile colectate de Fisc de la casele de marcat și de detectare a anomaliilor. În acest context, Ministerul Finanțelor (MF) spune că autoritățile vor compara datele venite de la aparatele de marcat cu cele din declarațiile fiscale ale contribuabililor. Citește articolul
Anul trecut, criteriile generale de risc fiscal din Codul de procedură fiscală au fost detaliate în subcriterii de risc printr-un ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Însă ANAF a uitat să includă în ordin un aspect foarte important, conform reprezentanților Camerei Consultanților Fiscali (CCF) - certificarea declarațiilor fiscale, care trebuie luată în calcul în cadrul analizei de risc. La solicitarea CCF, Ministerul Finanțelor a confirmat că propunerea CCF de a completa ordinul privind aprobarea subcriteriilor de risc este justificată și că urmează să fie implementată de către ANAF. Citește articolul
Atunci când analizează situația fiscală a persoanelor fizice, pentru a identifica riscuri ce pot fi incluse în noile notificări de conformare, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) se uită, printre altele, la achizițiile de bunuri, la banii din conturile bancare și la banii direcționați către firmele proprii. Această informație reiese dintr-un document publicat recent de ANAF pe site-ul propriu. Citește articolul
Într-o formă sau alta, autoritățile sunt mereu cu ochii-n patru atunci când vine vorba de companii care înregistrează pierderi. De ce? De principiu, pentru că o firmă cu pierderi plătește la stat taxe și impozite mai mici decât una care este profitabilă. De altfel, situația firmelor cu pierderi a fost readusă recent în discuție, din perspectiva gradului de risc pe care-l prezintă, iar specialiștii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au dat de înțeles că acestea sunt ținute sub observație de inspectori. Citește articolul
În urma amnistiei din 2022 pentru diurnele recalificate în anii recenți de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), s-a stabilit că asemenea reîncadrări mai sunt posibile numai în baza unei colaborări cu personalul de control din cadrul inspectoratelor teritoriale de muncă (ITM-uri). În acest sens, marți a fost oficializată o procedură ce permite din nou, în anumite condiții, recalificarea diurnelor ca venituri salariale. Citește articolul
Amplul proces de digitalizare a relației contribuabililor cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) este programat să se încheie până la finalul anului 2025. Asta înseamnă că lucrurile se vor schimba semnificativ începând cu anul 2026. Însă cum ar putea să arate, în viitor, relația dintre autorități și contribuabili? Reprezentanții ANAF au dat recent câteva informații în acest sens cu ajutorul cărora putem contura un răspuns concret. Citește articolul