ACCES PREMIUM
De ce premium?
Inspecția fiscală: Gestionarea deciziilor de impunere emise pentru contribuabili se face numai electronic, astfel că dispar erorile umane
Unul dintre marile obiective ale strategiei de informatizare a activității Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) a fost dus la bun sfârșit în 2020: transferul electronic al informațiilor din deciziile de impunere direct în sistemul de administrare a creanțelor. Conform autorităților fiscale, asta înseamnă că procesul a fost automatizat și riscul apariției unor erori umane a fost eliminat.
Articolul continuă mai jos
„La aproape un an de la implementarea strategiei de informatizare, vreau să vă spun că patru proiecte au fost deja finalizate. Și mă refer aici la transferul electronic al informațiilor din Phoenix, o aplicație dedicată structurilor de inspecție fiscală, în sistemul de administrare a creanțelor fiscale (...)”, a declarat
Mirela Călugăreanu, președintele ANAF, la
un interviu pentru podcastul „Trei”, ce este produs de avocatnet.ro.
De ce a fost nevoie de această automatizare? Pentru că, deși deciziile de impunere erau emise din aplicația Phoenix a ANAF, acestea
erau procesate manual apoi pentru a ajunge în evidența fiscală. Acest proces nu doar că dura destul de mult timp, dar mai exista și riscul să apară erori umane în derularea sa.
„E o mare reușită a ANAF-ului, care de 12 ani a încercat să soluționeze această problemă. Și am să vă spun foarte pe scurt. Deciziile de impunere elaborate ca urmare a inspecțiilor fiscale, deși se emit din Phoenix, o aplicație informatică dedicată în care se lucrează raportul de inspecție fiscală și consecința este această decizie de impunere... din nefericire, 12 ani zile, aveau următorul circuit: se listau, se semnau, se comunicau contribuabililor, după care luau un circuit manual de înregistrare la organul de administrare fiscală. Erau prelucrate manual pentru a merge în evidența fiscală, în fișa pe plătitor, fiind binecunoscut riscul de eroare și timpii în care se realiza acest proces erau extrem de neconfortabili pentru noi, dar și pentru contribuabili.Și ne gândim la deciziile de impunere care însemnau sume de recuperat la bugetul general consolidat. Din nefericire, au fost și situații care au fost puse în evidență de către Curtea de Conturi, respectiv decizii de impunere plasate la dosarul fiscal, uitate a fi prelucrate în evidența pe plătitor”, a explicat șefa Fiscului.
Astfel, în urma acestei automatizări, autoritățile au scurtat semnificativ timpul necesar pentru ca informațiile din deciziile de impunere să ajungă în sistemul de administrare a creanțelor și au eliminat riscul apariției erorilor umane. În plus,
urmează ca măsura să aibă un rol important și în analiza de risc.
„Deci, am reușit după 12 ani de zile ca acest proces să fie automatizat și aplicația Phoenix să transfere automat informațiile în sistemul informatic de administrare a creanțelor fiscale. Un lucru care a redus timpii de procesare, a eliminat erorile umane care intervin în procesul manual de prelucrare și, nu în ultimul rând, este un element important care va fi integrat și în procesul de analiză de risc”, a conchis Mirela Călugăreanu.
Analiza de risc este folosită pentru a stabili, în anumite situații, nivelul de risc fiscal asociat unui contribuabil.
Podcastul Trei, produs de avocatnet.ro, poate fi ascultat, cu un episod nou săptămânal, pe toate platformele de podcasting: Spotify // Google Podcasts // Apple Podcasts.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.