Analizele reprezentanților ANAF arată că în ultimele luni s-a intensificat comerțul cu mărfuri contrafăcute sau prin intermediul firmelor-fantomă (prin persoane fizice sau site-uri de tip paravan, care activează pe perioade scurte). Totodată, apariția de noi marketplace-uri online a favorizat vânzările de produse contrafăcute sau vânzările fără fiscalizarea veniturilor.
„În prima etapă, inspectorii antifraudă au analizat peste două milioane de vânzări online de bunuri livrate prin curier și s-a început verificarea a peste 500 dintre clienții firmelor de curierat rapid cu cel mai mare volum de livrări cu plata ramburs sau în conturi bancare.
Monitorizarea și analiza comerțului din marile centre angro, achizițiile din UE și importurile extracomunitare cu vânzările online și a livrărilor cu încasare ramburs sau plată online realizate de firmele de curierat rapid au evidențiat tipologii de acțiune, în principal de către persoane fizice care cumpără produse la prețuri subevaluate, pe care le vând en-detail online și încasează de la cumpărători contravaloarea, fără plata obligațiilor fiscale.
Furnizorii acestor persoane fizice achiziționează intracomunitar sau importă bunurile prin firme proprii sau intermediare, care sunt apoi lichidate după finalizarea formalităților de vămuire”, au explicat cei de la ANAF.
Important! Apropo de administrarea firmelor-fantomă, redacția noastră atrăgea recent atenția că această faptă poate fi pedepsită cu ani grei de închisoare, în funcție de cât de mare este prejudiciul adus statului. Cât privește marketplace-urile online, trebuie amintit că în vară au apărut reguli noi pentru activitatea lor.
Fiscul recomandă comercianților online să se asigure că și-au achitat toate obligațiile fiscale către bugetul statului. Cei care au omis declararea veniturilor pot evita sancțiunile dacă se vor conforma voluntar cât mai repede.
„ANAF va iniția, în perioada imediat următoare, acțiuni de control în vederea recuperării taxelor și impozitelor datorate, acolo unde este cazul, prin măsuri și proceduri fiscale. ANAF recomandă tuturor comercianților și face un apel către persoanele fizice sau juridice, care au realizat vânzări cu livrare prin curierat, să se asigure că au achitat toate obligațiile fiscale datorate bugetului de stat.
De asemenea, pentru a evita sancțiunile și impunerile legale, cei care au omis să-și declare veniturile obținute o pot face în perioada imediat următoare, prin conformare voluntară, și astfel vor putea beneficia de toate facilitățile fiscale aplicabile pentru a intra în legalitate, ceea ce va duce și la evitarea calculului de penalități. Operațiunea «Mercur» va continua în ritm accelerat și va fi extinsă pentru asigurarea fiscalizării încasărilor provenite din vânzările online de bunuri și servicii”, se mai arată în comunicatul de presă.
Redacția noastră scrisese deja în vară că urmează o intensificare a controalelor fiscale la comercianții online, în contextul aplicării unor scutiri de impozit pentru domeniul HORECA. Între timp, autoritățile au identificat riscuri majore de evaziune în vânzările online și au demarat această amplă acțiune de control.
Dincolo de aceste aspecte, sunt șanse mari ca inspectorii fiscali să verifice și înlocuirea vechilor case de marcat cu jurnal tipărit cu noile aparate cu jurnal electronic. Dar și conectarea, de către marii contribuabili, a aparatelor cu jurnal electronic la sistemul de monitorizare al ANAF.
E de așteptat o intensificare generală a controalelor fiscale
În altă ordine de idei, conform unui comunicat remis azi redacției noastre de către cei de la PwC România, este de așteptat o intensificare generală a verificărilor fiscale la contribuabili. Asta pe fondul accentuării deficitului bugetar, dar și pe fondul nevoii de a verifica sumele trimise către firme în ultimele luni.
„Dacă pe durata instituirii stării de urgență am văzut destul de multe blocaje în activitatea de inspecție fiscală, după ce am intrat în starea de alertă controalele au fost reluate și este chiar de așteptat o intensificare spre finalul anului. Aceasta pe fondul accentuării deficitului bugetar, dar și a nevoii autorităților de a derula verificări ulterioare pentru sumele deja rambursate, respectiv, pentru diferitele facilități fiscale acordate.
Deși experiența ultimelor luni a arătat că verificările de documente pe cale electronică au devenit imperios necesare, fiind încurajate și de mediul de afaceri, există încă o tendință în practica autorităților fiscale de continuare a metodelor tradiționale de control și, din păcate, nici legislația relevantă aplicabilă nu a avansat suficient de mult și de rapid, fiind chiar depășită în multe privințe din această perspectivă de ceea ce se întâmplă pe teren”, a apreciat Dan Dascălu, partener la D&B David și Baias, societatea de avocatură asociată cu PwC România.
Specialiștii au atras atenția că, în controalele din ultimele luni, unul dintre subiectele de interes pentru inspectori a fost cel al tratamentului fiscal al tichetelor cadou. Redacția noastră atrăgea atenția astă-vară despre revenirea acestui subiect în topul intereselor inspectorilor ANAF.
Poți urmări informațiile publicate de redacția noastră despre controalele ANAF în secțiunea dedicată de aici, iar despre controalele la firme în general - în secțiunea de aici.