avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 790 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Impozite, taxe şi timbrul de ... Concesionarea exploatarii resurselor minerale
Discuție deschisă în Impozite, taxe şi timbrul de mediu 2013. Legalitate şi interpretare juridică

Concesionarea exploatarii resurselor minerale


Cat de binevenita ar fi implementarea unui cadru legal menit sa sisteze distorsiunile si dezechilibrele economice pe piata produselor obtinute din acelasi tip de resurse minerale urmare a modului de impunere neechitabil care rezulta din aplicarea unor cote mult diferentiate ale redeventei ( 2- 10 % ) aferent aceleiasi perioade fiscale/
In actualul cadru de reglementare bazat pe dispozitiile Legii nr.85/2003, modificata de O.U.G.nr.101/2007 (ordonanta care nu a fost aprobata/respinsa inca prin lege), redeventele datorate de agentii economici care exploateaza resurse minerale pe baza unor contracte incheiate inainte de modificarile aduse de O.U.G. 101/2007 - privind majorarea cuantumului redeventei – au ramas la valoarea din contract, invocandu-se principiul stabilitatii contractului administrativ. Ori, oare se poate pune problema de a garanta o securitate economică totală a concesionarului, care, ca antreprenor, rămâne supus la un anumit risc si la dreptul de a fi despagubit?
ART. 53 alin. (2) din O.U.G. nr.54/2006
(1) Concedentul poate modifica unilateral partea reglementară a contractului de concesiune, cu notificarea prealabilă a concesionarului, din motive excepţionale legate de interesul naţional sau local, după caz.
(2) În cazul în care modificarea unilaterală a contractului îi aduce un prejudiciu, concesionarul are dreptul să primească fără întârziere o justă despăgubire.

Conform definitiei din Legea 85/2003, redeventa este un venit al bugetului de stat, si ca atare ea se poate stabili numai prin lege, conform Constitutiei Romaniei:
ART. 139 – Constitutia Romaniei
Impozite, taxe şi alte contribuţii
(1) Impozitele, taxele şi orice alte venituri ale bugetului de stat şi ale bugetului asigurărilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege.
Ca urmare, dispozitiile pct. 2 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢÃ nr. 101 din 4 octombrie 2007,conform caruia : “Prevederile licenţelor în vigoare rămân nemodificate pe toată durata iniţială a acestora, cu excepţia cazurilor în care părţile convin modificarea/completarea acestora.” sunt neconstitutionale si incurajeaza in mod vadit concurenta neloiala, in pofida faptului ca art.46 alin.1 – O.U.G. nr.54/2006 privind regimul contractelor de concesiune de bunuri proprietate publica prevede obligatia concedentului de a evita conflictul de interese:
“ Pe parcursul aplicării procedurii de atribuire concedentul are obligaţia de a lua toate măsurile necesare pentru a evita situaţiile de natură să determine apariţia unui conflict de interese şi/sau manifestarea concurenţei neloiale.”

Este ca si cum o modificare legislativa a cotei TVA nu ar afecta pe cei care au incheiat contracte de achizitie publica anterior modificarii cotei.

E doar o parere... Astept argumente pro si contra : este constitutionala prevederea conform careia nivelul redeventei miniere se stabileste prin contract, putand fi modificat numai prin negociere ( cu ANRM ) , deci vointa partilor ?




Cel mai recent răspuns: godspeed , utilizator 15:03, 4 August 2009
Chestiunea cu TVA-ul nu are legatura cu speta pentru ca TVA doar se incaseaza si se vireaza la buget de catre comerciant. Nu este o cheltuiala impusa acestuia ci consumatorului.
Problema se poate pune si altfel: Este posibila modificarea unilaterala a unui contract bilateral ?
1. Redeventa de 2% a fost stabilita prin lege, care ulterior s-a modificat in sensul majorarii cuantumului pana la 10%. Insa contractul lui X este incheiat sub legea veche. Asadar se aplica regula tempus regit actum.
2. Rebus sic standibus, cuantumul redeventei (ca de altfel orice clauza din partea reglementara a contractului de concesiune) poate fi modificat numai in conditiile in care exista motive excepţionale legate de interesul naţional sau local.
3. Altfel, ca regula generala, ar trebui sa recunoastem statului dreptul de a modifica unilateral orice contract administrativ pentru a putea face sa dispara dezechilibrele economice, ceea ce ar incalca grav atat principiul stabilitatii raporturilor juridice cat si regula din art. 969 Cod civ. In plus trebuie acceptat ca uneori "qui prior tempore potior jus".
4. Majorarea redeventei ar putea fi privita ca inechitabila pe tema inegalitatii de tratament, insa o inechitate nu se poate repara prin alta.
5. Presupunem ca prin norma "x/y", in urma incheierii unui contract administrativ cu anumite clauze, statul acorda agentilor economici premii de 10% pentru inceperea unei anumite activitati. Dupa o perioada de timp premiul este redus la 2%. Reducerea ii va afecta insa numai pe cei care isi incep activitatea sub norma noua. Altfel se pune in discutie nu numai caracterul obligatoriu al contractelor ci insasi cauza acestui contract.
Ultima modificare: Duminică, 7 Iunie 2009
Adalbert Gabriel Gazdovici, Avocat
Multumesc pentru comentariul pertinent, maestre :)
Cota de redeventa se rasfrange asupra pretului de vanzare al produsului, asa cum cota TVA este inclusa in pretul achitat de consumatorul final. Astfel, firma care a concesionat exploatarea pe 20 de ani la un nivel de redeventa de 2% va practica preturi mult mai mici fata de cei care exploateaza in baza licentelor incheiate in baza noii reglementari (redev 10%), sau fata de cei care functioneaza pe baza permiselor de exploatare. Un caz evident de concurenta neloiala...legala.
Mai mult, O.U.G. 101 din 4.10.2007 pentru modificarea si completarea Legii minelor nr.85/2003, care ajusteaza cotele procentuale din valoarea productiei miniere care stau la baza calculului redeventei datorate - prevede la art. IV ca “(1) Licenţele de concesiune/administrare şi acordurile petroliere încheiate şi neintrate în vigoare, precum şi licenţele de concesiune/administrare şi acordurile petroliere intrate în vigoare se renegociază în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă” , dar nu acorda un termen autoritatii competente - ANRM - pentru finalizarea renegocierii, aceasta avand libertatea de a-si chema partenerii contractuali "la masa negocierilor" conform liberei lor alegeri, in ordinea care le serveste interesele... De altfel Nota de fundamentare a OUG 101 invoca drept motiv de urgenta tocmai "sistarea distorsiunilor economice si inechitatii in modul de impunere inegal..."
Meanwhile, micii intrepinzatori limitrofi care exploateaza pe baza de permise cu nivelul redeventei stabilit la 10% mor rand pe rand, neputand face fata concurentei.
Si cum ramane cu Lex posteriori derogat priori aplicat la partea reglementara a contractului, sau poate cota redeventei tine de partea contractuala a contractului administrativ ?
Nici nu este nevoie de a se prevedea un termen ANRM-ului pentru a renegocia cuantumul redeventei deoarece redeventa nu poate face obiectul negocierii fiind venit la bugetul statului este stabilit prin lege. Odata intrata in vigoare , chiar si sub forma OUG isi produce efectele de la data intrarii in vigoare chiar daca parlamentul nu s-a pronuntat inca. Faptul ca agentii administrativi nu urmaresc incasarea redeventelor potrivit legii este specific debandadei din sistemul nostru administrativ.
aditabora a scris:

Faptul ca agentii administrativi nu urmaresc incasarea redeventelor potrivit legii este specific debandadei din sistemul nostru administrativ.

Poate ca este un exemplu care intareste regula, dar "agentii" pe care ii cunosc eu personal - cu atributii de control financiar al bugetului public si privat al statului - chiar isi fac datoria. In masura in care le permite legea. Problema este ca nu se pot subroga in drepturile ANRM in ceea ce priveste "renegocierea".
:hm: :hm: :hm:
Cota redeventei nu tine de partea negociabila - nu contractuala, pentru ca intregul e un contract - a contractului administrativ. Insa cauza acestui contract bilateral este aceeasi cu a oricarui contract bilateral, respectiv pentru agentul economic avantajele ce le-ar dori procurate contra redeventei platite. Daca se poate modifica unilateral cuantumul acestei redevente mult dupa incheierea contractului si fara sa existe o clauza contractuala in acest sens, ce mai ramane din contract ?
Desigur ca statul poate sa aplice "politica functionarului de ghiseu": Nu va convine ? Urmatorul va rog ! Hai dom'le ca mai sta lume la coada !
Cat despre lex posteriori ... nu modifica decat raporturile juridice nascute sub imperiul sau nu pe cele nascute inainte de intrarea sa in vigoare.
Firma care a concesionat exploatarea pe 20 de ani la un nivel de redeventa de 2% a semnat probabil o serie de contracte in care probabil ca - increzandu-se in continutul contractului de concesiune (da' asa-i trebuie!) - nu a prevazut o clauza pentru renegocierea pretului decat pentru ipoteza cresterii pretului la combustibili si energie.
Firesc si echitabil ar fi sa se modifice printr-o OUG si acele contracte, pentru ca altfel punem firma concesionara sa refaca toate calculele si poate nu-i mai ies. :stunned:
Da, stiu, sunt mari, cu profituri indecente, hapsani si monopolisti, insa dupa cum se poate observa astfel de "argumente" nu au legatura cu materia contractelor, nici macar cu a celor administrative.
P.S. Daca peste doua luni guv.ro modifica la 50% redeventa (ipotetic vorbind, ca n-am informatii :) ) argumentatia mea va fi aceeasi, dar a ta ?

Alte discuții în legătură

Inscriere in cartea funciara gabi1974 gabi1974 Achitarea integrala a unei redevente in baza unui contract de concesiune se poate inscrie in cartea funciara? care este temeiul legal? [Editat - va rog nu mai ... (vezi toată discuția)
Contract concesiune monalisaalina monalisaalina Daca intr-un contract de concesiune scrie ca perioada de concesiune este de 50 de ani spesificandu-se ca perioada de recuperare a pretului este de 10 ani,ce ... (vezi toată discuția)
Contract de concesiune andr33apn andr33apn Buna ziua, va rog sa-mi transmiteti daca se poate cadrul legal al contractelor de concesiune din 2005.Pe cati ani se putea concesiona un serviciu public? Va ... (vezi toată discuția)