Noul ordin a actualizat astfel cadrul normativ privind activitatea de control intern din cadrul ANAF, care era, până la intrarea acestuia în vigoare, reglementată printr-un ordin emis în urmă cu șapte ani.
Concret, prin Ordinul ANAF nr. 1.172/2021, au fost implementate anumite instrumente necesare creșterii performanței aparatului de control intern.
În primul rând, printre altele, dacă până la intrarea în vigoare a noului ordin al ANAF existau două tipuri de control intern, general sau parțial, acestea au fost modificate, potrivit documentului amintit. Astfel, mai nou, există:
- control tematic, care constă în acțiunea de verificare a activităților și operațiunilor specifice unor procese desfășurate în cadrul structurii supuse verificării, raportată la obiectivele stabilite, pentru perioada supusă controlului; și
- control punctual, care constă în acțiunea de verificare a uneia sau mai multor activități, în condițiile concrete de desfășurare a acestora în perioada suspusă controlului, raportat la obiectivele stabilite.
În plus, a fost introdusă o prevedere privind atribuțiile de control ale Direcției generale de administrare a marilor contribuabili, prevedere care nu exista până acum.
Noul ordin clarifică totodată faptul că aparatul de control intern al ANAF înglobează toate structurile de control existente în cadrul instituției, acesta fiind format “din serviciile cu atribuții de control intern din cadrul Direcției generale de integritate, precum și din serviciile/birourile cu atribuții de control intern din cadrul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice și Direcției generale de administrare a marilor contribuabili.”
În cazul în care structurile de control din cadrul unităților subordonate ANAF constată eventuale deficiențe sau abateri în legătură cu activitatea desfășurată de funcționarii publici în cazul cărora competența de numire revine președintelui ANAF, dosarul acțiunii de control intern se transmite, mai nou, Direcției generale de integritate, în scopul verificării.
Mai departe, dacă Direcția generală de integritate sau structurile de control din cadrul unităților subordonate ANAF constată eventuale deficiențe sau abateri în legătură cu activitatea desfășurată de funcționarii publici în cazul cărora competența de numire revine ministrului finanțelor, dosarul acțiunii de control intern se transmite Corpului de control al ministrului finanțelor, în scopul verificării.
Aceste două prevederi privind transmiterea dosarului acțiunii de control nu existau în ordinul vechi.
Pe de altă parte, potrivit noii reglementări, personalul structurilor cu atribuții de control intern nu poate fi implicat în îndeplinirea activităților de control care se pot face de către Direcția generală de integritate din cadrul ANAF și de către structurile cu atribuții de control intern din cadrul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice și Direcției generale de administrare a marilor contribuabili.
Printre factorii generatori ai activității de control intern se regăsesc, mai nou, potrivit Ordinului ANAF nr. 1.172/2021, următoarele:
- solicitările sau dispozițiile președintelui ANAF, respectiv ale directorului general al direcției generale regionale a finanțelor publice sau al Direcției generale de administrare a marilor contribuabili, pentru structurile cu atribuții de control intern din cadrul acestora;
- autosesizările structurilor de control intern cu privire la informații considerate relevante, care justifică efectuarea unei acțiuni de control intern, cu aprobarea președintelui ANAF sau a directorului general al direcției generale regionale a finanțelor publice sau al Direcției generale de administrare a marilor contribuabili, după caz; (în contextul în care în vechea reglementare se vorbea doar despre autosesizări ale Direcției generale de integritate cu privire la informații considerate relevante, care justificau efectuarea unei acțiuni de control intern, cu aprobarea președintelui ANAF);
- analiza de risc efectuată la nivelul Direcției generale de integritate, cu aprobarea președintelui ANAF; iar
- solicitările formulate de autorități sau instituții publice constituie și ele, mai nou, un factor generator, doar dacă există aprobarea prealabilă a președintelui ANAF, mențiune care nu apărea în reglementarea precedentă.
Atribuțiile aparatului de control intern
Dacă ne referim la atribuțiile aparatului de control intern, în noul ordin al ANAF se menționează faptul că se identifică responsabilitățile și inclusiv circumstanțele în care s-au produs, în ceea ce privește regularitatea emiterii actelor sau deciziilor, și nu doar identificarea și corectarea eventualelor deficiențe sau abateri.
De asemenea, aparatul de control intern poate, mai nou, să propună măsuri preventive, corective sau sesizarea organelor competente la finalizarea acțiunilor de control intern și măsuri operative pe durata acțiunilor de control intern, dacă este cazul (în condițiile în care, până acum, se prevedeau doar măsurile operative pe durata acțiunilor de control intern sau măsuri corective și de prevenire la finalizarea acțiunilor de control intern).
Dacă în vechiul ordin apărea că actele de control intern trebuiau întocmite ca urmare a finalizării acțiunilor de control, acest lucru nu se mai menționează în prevederea actuală.
Alte atribuții noi care se regăsesc printre cele ale aparatului de control intern ar fi:
- asigurarea transmiterii actului de control intern întocmit către Serviciul de supraveghere informatică și monitorizare a activității structurilor ANAF;
- soluționarea formularelor de constatare și raportare a iregularităților, petițiilor și sesizărilor de neregularitate în conformitate cu reglementările legale și procedurale aplicabile;
- efectuarea cercetării administrative, la solicitarea comisiilor de disciplină, potrivit prevederilor legale, cu aprobarea prealabilă a președintelui ANAF, respectiv a directorului general al Direcției generale regionale a finanțelor publice ori al Direcției generale de administrare a marilor contribuabili; dar și
- sesizarea, cu aprobarea ANAF sau a directorului general al direcției generale regionale a finanțelor publice ori al Direcției generale de administrare a marilor contribuabili, a instituțiilor competente, atunci când, ca urmare a acțiunii de control intern, rezultă indicii cu privire la săvârșirea unei infracțiuni, a unei încălcări a regimului conflictelor de interese și incompatibilităților, sau, după caz, comisia de disciplină, în situația faptelor ce pot constitui abateri disciplinare (această prevedere era trecută, în vechiul ordin, la drepturile și obligațiile organelor de control).
Desemnarea echipei de control intern se face pe baza ordinului de serviciu, care se aprobă de către președintele ANAF, ca și până acum, ordin emis conform modelului anexat ordinului, iar, potrivit noii reglementări, acesta se întocmește într-un singur exemplar și include anumite elemente obligatorii noi precum organul fiscal și/sau persoana a cărui/cărei activitate urmează a fi verificată, precum și data începerii acțiunii de control intern. Înainte de intrarea în vigoare a noului ordin, era menționată perioada de desfășurare a acțiunii.
Pentru structurile cu atribuții de control intern din cadrul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice, respectiv al Direcției generale de administrare a marilor contribuabili, ordinul de serviciu se aprobă, în toate situațiile, de către directorul general al acestora.
O altă nouă prevedere importantă o constituie faptul că ”[p]ersoanele desemnate în echipa de control intern au obligația să informeze, de îndată, superiorul ierarhic cu privire la orice potențial conflict de interese în care s-ar putea afla ca urmare a desemnării sau cu privire la orice situație care le-ar putea afecta obiectivitatea pe parcursul desfășurării acțiunii de control intern, precum și să completeze declarația de imparțialitate prevăzută în anexa nr. 2”.
În ceea ce privește aparatul intern de control, formularea de propuneri de măsuri în vederea remedierii abaterilor sau deficiențelor se face, mai nou, și în cazul în care, deși nu s-au constatat astfel de abateri sau deficiențe, sunt necesare măsuri de prevenire a manifestării unor riscuri.
Tot potrivit noului ordin, nota de control intern se întocmește doar în cazul în care, din verificarea obiectivelor, nu s-au constatat abateri sau deficiențe, nu și în situația în care abaterile sau deficiențele constatate totuși prin volumul și importanța lor nu justifică întocmirea unui raport de control intern, cum apărea în prevederea anterioară.
Ordinul nr. 1.172/2021 mai introduce și alte noi acte de control intern precum:
- nota de soluționare a sesizărilor de neregularitate;
- măsurile propuse, precizându-se termenul stabilit și persoanele responsabile pentru ducerea acestora la îndeplinire;
- concluziile formulate pentru fiecare obiectiv de control al acțiunii de control intern, în concordanță cu constatările rezultate în urma verificărilor și în urma analizării punctului de vedere;
- punctul de vedere exprimat de persoanele vizate, în urma primirii constatărilor echipei de control intern, în scris, într-un termen de cel mult zece zile lucrătoare de la comunicarea constatărilor, cu mențiunea că acest termen poate fi prelungit o singură dată, la solicitarea întemeiată a persoanei vizate, cu cel mult cinci zile lucrătoare.
Abaterile disciplinare și măsurile dispuse
Abaterile disciplinare săvârșite de către personalul de execuție și conducere din cadrul structurilor centrale și subordonate ale ANAF sunt reprezentate de încălcarea următoarelor obligații, pentru care se pot aplica măsuri preventive:
- punerea la dispoziția organelor de control intern a documentelor și informațiilor solicitate, în termenele stabilite;
- oferirea de note explicative și/sau note de relații, în condițiile legii, în vederea clarificării obiectivelor acțiunii de control intern și definitivării constatărilor;
- asigurarea condițiilor logistice necesare bunei desfășurări a acțiunii de control intern, la sediul structurii verificate, cu respectarea cerințelor privind confidențialitatea datelor și informațiilor utilizate pe durata acesteia;
- prezentarea la sediul structurii de control intern ori de câte ori este invitat pentru a oferi note explicative sau note de relații, clarificări ori alte informații și/sau documente în legătură cu obiectivele acțiunii de control intern;
- ducerea la îndeplinire a măsurilor dispuse în sarcina sa sau a structurilor pe care le coordonează, în termenele stabilite, și informarea asupra modului de implementare a acestora;
- transmiterea punctelor de vedere solicitate în scopul clarificării aspectelor care fac obiectul acțiunilor de control intern.
Cu toate acestea, noul ordin prevede că, “[î]n situații excepționale, când, din motive obiective, personalul de conducere și de execuție din cadrul structurilor centrale și subordonate ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală nu poate respecta una sau mai multe dintre obligațiile prevăzute la alin. (1), se va proceda la informarea în timp util a organelor de control intern, în vederea reprogramării activităților planificate".
După aprobarea actelor de control intern, măsurile dispuse prin acestea devin obligatorii și se comunică structurilor sau persoanelor cărora le sunt adresate, acestea având responsabilitatea ducerii lor la îndeplinire în termenul stabilit prin actul de control intern. Direcția generală de integritate are obligația de a monitoriza în acest sens modul de ducere la îndeplinire și de aplicare a măsurilor dispuse prin actele de control intern, iar, periodic, ori de câte ori este necesar, la nivelul aparatului de control intern se întocmește o situație ce va cuprinde abaterile sau deficiențele constatate ca urmare a acțiunilor de control intern desfășurate, aceasta urmând a fi diseminată la nivelul conducerii activităților în care abaterile sau deficiențele constatate s-au manifestat, în scopul luării la cunoștință și adoptării măsurilor preventive ce se impun.
Conform noilor prevederi ale Ordinului ANAF nr. 1.172/2021, în îndeplinirea atribuțiilor ce le revin, organele de control intern au obligația de a respecta atât prevederile OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cât și pe cele ale celorlalte acte normative aplicabile.
De asemenea, așa cum se arată în noul ordin al ANAF, “[a]cțiunile de control intern începute înainte de intrarea în vigoare a prezentului ordin rămân supuse reglementării aplicabile anterior acestei date.”
Așadar, acest ordin se aplică doar acțiunilor de control care au fost demarate începând cu data de 6 august 2021.
Comentarii articol (0)