La fel cum posesorul unei mașini înmatriculate în străinătate poate să-i facă acesteia, în anumite situații, inspecția tehnică periodică (ITP) în țara noastră, așa și pentru mașinile înmatriculate la noi se poate face ITP-ul în unele state membre ale Uniunii Europene (UE), respectând, bineînțeles, regulile și legislația din respectivele țări. Totuși, pentru că nu avem, la nivel european, o legislație comună privind astfel de operațiuni, cei ce fac în străinătate ITP-ul mașinilor înmatriculate aici vor trebui, dacă se întorc în țară, să facă inspecția și în România, chiar dacă ITP-ul făcut în afara granițelor mai este încă valabil.
Newsletter avocatnet.ro: 10 lucruri de știut astăzi! Primești gratuit, zilnic, în căsuța ta de email, sinteza zilei avocatnet.ro cu cele mai importante noutăți, știri și analize de context.
Registrul Auto Român (RAR) explică, într-un ghid dedicat subiectului, că „cei aflați în această situație trebuie să se intereseze la nivelul autorităților statului unde se află vehiculul a cărei ITP expiră sau chiar în cadrul unor stații autorizate de ITP din acel stat membru, dacă se poate efectua ITP la vehicule înmatriculate în alte state membre, cu eliberarea documentelor legale doveditoare”.
Totodată, cei care vor să facă în străinătate ITP-ul mașinii înmatriculate aici ar trebui să ceară, de la firma de asigurări la care este asigurată mașina, mai multe lămuriri privind recunoașterea inspecțiilor tehnice periodice făcute în afara granițelor, în cazul unui accident auto.
Asta, deoarece, în funcție de asigurător și de situație, s-ar putea pune problema, în cazul unui accident provocat de o mașină fără ITP, ca despăgubirile să nu fie plătite.
„Având în vedere faptul că, la acest moment, nu există o soluție europeană agreată și general valabilă cu privire la efectuarea ITP, la revenirea în România, vehiculul va trebui să fie supus efectuării ITP în cadrul unei stații autorizate sau a unei reprezentanțe teritoriale RAR, în baza legislației naționale, deoarece vehiculul respectiv nu va figura înregistrat cu ITP valabilă în baza națională de date (cu toate implicațiile legale), chiar dacă dovada privind efectuarea ITP emisă de alt stat membru este încă în termen de valabilitate”, subliniază RAR la finalul ghidului.
Din 2018, în cazul expirării ITP-ului unei mașini, potrivit Codului rutier, înmatricularea acesteia este suspendată automat. Cei care circulă cu o astfel de mașină riscă atât o amendă pentru lipsa ITP-ului valabil, cât și una pentru condusul în timpul suspendării înmatriculării, ceea ce ar putea însemna o amendă maximă de 5.800 de lei (40 de puncte-amendă).
Mașinile de uz personal, adică nu cele folosite pentru transportarea persoanelor sau mărfurilor, trebuie să facă inspecția o dată la doi ani. Există totuși o excepție, și anume este vorba despre mașinile cu vârsta de peste 12 ani, deținătorii acestora fiind nevoiți să le prezinte la ITP anual.
În trecut a fost propusă o soluție la situația în care se găsesc mulți români plecați în străinătate pentru perioade mai lungi, respectiv să aibă mașina înmatriculată aici, iar ITP-ul acesteia să expire, dar proiectul de lege ce o conținea a fost respins definitiv în aprilie.
Concret, prin acest proiect se dorea ca proprietarii de mașini înmatriculate aici să poată să le facă ITP-ul și peste granițe, în centre în care să lucreze persoane autorizate în România.
Mai multe informații despre regulile după care se face inspecția tehnică periodică în acest an pot fi găsite în acest articol.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)