1. Ce trebuie să știi din punct de vedere legislativ când ești în situația de a angaja un cetățean străin din state non-UE
Este important ca demersurile de angajare să respecte cadrul legislativ atât din perspectiva procedurală, cât și din din perspectiva condițiilor speciale stabilite pentru angajatori și pentru candidați/viitorii angajați.
În privința termenilor și condițiilor în care pot fi angajați cetățenii străini, trebuie avute în vedere prevederile OG nr. 25/2014 și cele ale OUG nr. 194/2002.
Conform art. 4 alin. (2) din OG nr. 25/2014, condițiile generale pentru eliberarea avizului de angajare sunt următoarele:
a) angajatorul persoană juridică, persoană fizică autorizată sau întreprindere individuală desfășoară pe teritoriul României activități compatibile cu funcția pentru care solicită încadrarea în muncă a străinului;
b) angajatorul are achitate obligațiile către bugetul de stat pe ultimul trimestru, anterior depunerii cererii;
c) angajatorul nu a fost condamnat definitiv pentru o infracțiune prevăzută de Codul muncii ori pentru o infracțiune contra persoanei săvârșită cu intenție, prevăzută de Codul penal.
Conform art. 7 alin. (2) din OG nr. 25/2014, condițiile speciale pentru eliberarea avizului de angajare pentru lucrători permanenți sunt următoarele:
a) angajatorul a depus diligențe pentru ocuparea locului de muncă vacant de către un cetățean român, de către un cetățean al unui alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spațiului Economic European, de către un cetățean al Confederației Elvețiene sau de către un străin titular al dreptului de ședere pe termen lung pe teritoriul României;
b) angajatorul intenționează să încadreze în muncă un străin cu contract individual de muncă cu normă întreagă pe durată nedeterminată sau determinată;
c) străinul pe care angajatorul intenționează să îl încadreze pe locul de muncă vacant îndeplinește condițiile de autorizare prevăzute de legislația în vigoare pentru ocuparea acelui loc de muncă și nu are antecedente penale incompatibile cu activitatea pe care urmează să o desfășoare pe teritoriul României.
Din partea angajatorului, îndeplinirea condițiilor anterior menționate se certifică prin:
- certificatul constatator eliberat de către Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC) - pentru art. 4 alin. (2) lit.1;
- certificat de atestare fiscală eliberat de către autoritățile fiscale - pentru art. 4 alin. (2) lit.b;
- cazierul judiciar eliberat de către Poliția Română - pentru art. 4 alin. (2) lit.c;
- adeverința privind disponibilitatea forței de muncă eliberată de către agentiile județene de ocupare a forței de muncă - pentru art. 7 alin. (2) lit.a;
- cazierul judiciar al străinului, apostilat sau supralegalizat după caz - pentru art. 7 alin. (2) lit.c;
- se încadrează în contingentul anual aprobat prin hotărâre a guvernului, privind numărul maxim de lucrători străini admiși pe piața forței de muncă (pentru 2021, contingentul a fost stabilit recent la 50.000 - detalii, aici).
La nivel procedural, înainte de angajarea propriu-zisă, angajatorii au obligația:
- de a obține avizul de muncă din partea structurilor județene ale Inspectoratului General pentru Imigrări,
- de a transmite candidaților avizul de muncă în vedere obținerii de către aceștia a vizelor de lungă ședere din partea consulatelor române;
- de a întocmi contractele de muncă exclusiv după intrarea cetățenilor străini din statele non-UE, cu o viză de muncă valabilă.
2. Care este procedura de obținere a avizelor de muncă?
- În prima etapă procedurală, angajatorul solicită agentiei județene pentru ocuparea forței de muncă, o adeverință privind disponibilitatea forței de muncă.
- În a doua etapă, după obținerea adeverinței, angajatorul are obligația de a publica anunțul de vacantare a postului/posturilor în orice cotidian/ presa scrisă cu acoperire națională.
- În a treia etapă, se înregistrează documentația necesară, la Inspectoratul General pentru Imigrări, care soluționează cererea pentru eliberarea avizului de angajare în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia. în cazurile în care sunt necesare verificări suplimentare, termenul poate fi prelungit cu cel mult 15 zile.
- În a patra etapă procedurală, după obținerea avizului de muncă, angajatorul trebuie să trimită acest document angajatului, iar acesta va obține viza de lungă ședere pentru angajare (tip D/AM) de la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României. Viza de lungă ședere se acordă pentru o perioadă de 90 de zile, cu una sau mai multe călătorii.
- A cincea etapă procedurală/ultimul demers constă în semnarea contractului individual de muncă, urmată de obținerea permisului unic cu valabilitate de 1 an ( pentru lucrători permanenți) sau doi ani( pentru lucrători înalt calificați).
3. Condiții speciale de angajare a cetățenilor non-UE
Candidații non-UE pot fi angajați, în baza avizului de muncă și a vizei de lungă ședere tip D/AM, cu normă întreagă de 8 ore/zi în România la un singur angajator, persoană fizică sau juridică, pe durata determinată sau nedeterminată.
Sunt prevăzute o serie de excepții de la reglementările anterioare, care permit angajarea cetățenilor non-UE fără obligația de obținere a unui aviz de muncă, astfel:
- cetatenii străini care detin un aviz de muncă pot fi angajați la un alt angajator, cu un contract de muncă tip part-time de cel mult 4 ore/zi, fără un aviz de muncă prealabil;
- străinii al căror acces liber pe piaţa muncii din România este stabilit prin tratate încheiate de România cu alte state;
- străinii care urmează să desfăşoare activităţi didactice, ştiinţifice sau alte categorii de activităţi specifice cu caracter temporar în instituţii de profil acreditate ori autorizate provizoriu din România, în baza unor acorduri bilaterale sau ca titulari ai unui drept de şedere temporară pentru desfăşurarea de activităţi de cercetare ştiinţifică, şi personalul cu calificare specială, în baza ordinului ministrului educaţiei naţionale, precum şi străinii care desfăşoară activităţi artistice în instituţii de cultură din România, în baza ordinului ministrului culturii;
- străinii care urmează să desfăşoare pe teritoriul României activităţi temporare solicitate de ministere ori de alte autorități ale administraţiei publice centrale sau locale ori de autorităţi administrative autonome;
- străinii care sunt numiţi la conducerea unei filiale, reprezentanţe sau sucursale de pe teritoriul României a unei companii care are sediul în străinătate, în conformitate cu actele prevăzute de legislaţia română, care fac dovada în acest sens;
- străinii titulari ai dreptului de şedere pe termen lung pe teritoriul României;
- străinii titulari ai dreptului de şedere temporară pentru reîntregirea familiei în calitate de membrii de familie ai unui cetăţean român;
- străinii titulari ai dreptului de şedere temporară pentru studii;
- străinii titulari ai dreptului de şedere temporară acordat potrivit prevederilor art. 130 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
- străinii, posesori ai unui permis de ședere temporară valabil, acordat în scopul reîntregirii familiei, care au beneficiat anterior de un drept de şedere pe teritoriul României în calitate de membri de familie ai unui cetățean român și care se află în una dintre situaţiile prevăzute la art. 64 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
- străinii care au dobândit o formă de protecţie în România;
- solicitanţii de azil de la data la care au dreptul de a primi acces la piaţa forţei de muncă potrivit Legii nr. 122/2006 privind azilul în România, cu modificările şi completările ulterioare, dacă se mai află în procedura de determinare a unei forme de protecţie;
- străinii toleraţi, pe perioada cât li s-a acordat tolerarea rămânerii pe teritoriul României;
- străinii titulari ai dreptului de ședere temporară pentru studii pot fi încadrati în muncă pe teritoriul României fără aviz de angajare numai cu contract individual de muncă cu timp parțial cu durata muncii de maxim patru ore pe zi;
- străinii titulari ai dreptului de ședere temporară pentru activități religioase care urmează să fie încadrați în muncă pe teritoriul României, în cadrul unităților de cult.
- cetățenilor din Republica Moldova, Ucraina și Republica Serbia încadrați în muncă pe teritoriul României cu contract individual de muncă cu normă întreagă, pe o perioadă de maximum 9 luni într-un an calendaristic.
Nu trebuie îndeplinite demersurile la agențiile judetene de ocupare a forței de muncă, dacă străinul face parte din următoarele categorii:
- deține funcția de administrator într-o societate comercială cu participare străină și este singura persoana numită în această funcție;
- este sportiv profesionist și are dovada că a desfășurat o activitate similară în altă țară
- se solicită un aviz de angajare pentru lucrători transfrontalieri;
- se solicită un aviz de angajare pentru lucrători sezonieri.
4. Care sunt documentele necesare pentru fiecare etapă procedurală?
A. Obținerea avizului de angajare
- Cerere motivată
- Dovada împuternicirii legale a angajatorului
- Certificatul de înmatriculare la oficiul registrului comerţului, în copie şi în original
- Certificatul constatâtor emis de oficiul registrului comerţului, din care sa rezulte ca nu au fost înregistrate mențiuni privind deschiderea procedurii falimentului
- Certificatul de atestare fiscalã emis de administraţia finanţelor publice în a carei raza teritorialã angajatorul isi are sediul social, privind achitarea obligaţiilor cãtre bugetul de stat pe ultimul trimestru
- Adeverinta eliberata de agenţia pentru ocuparea forței de muncă în a carei raza teritorialã isi are sediul angajatorul, cu privire la forta de muncă disponibilã pentru locul de muncă vacant comunicat de angajator potrivit dispoziţiilor legale, cu cel mult 60 de zile anterioare depunerii cererii
- Fişa postului, organigrama angajatorului cu prezentarea funcţiilor ocupante şi vacante
- Dovada publicãrii prin mijloace de informare în masă din România a unui anunţ pentru ocuparea locului de muncă vacant
- Ofertă fermă de angajare
- Copia procesului-verbal întocmit în urma selecţiei realizate pentru ocuparea posturilor vacante din care să rezulte și faptul că străinul pe care angajatorul intenționează să-l încadreze în muncă îndeplinește Condițiile de pregătire profesională și experiență în activitate prevăzute de legislația în vigoare pentru ocuparea acelui loc de muncă
- Declaraţia pe propria răspundere a străinului că este apt din punct de vedere medical pentru a fi încadrat în muncă şi că are cunoştinţe minime de limba română sau cunoaște o limbă de circulație internațională
- Curriculum vitae si două fotografii tip 3/4 ale străinului, care poate conţine şi declaraţia pe propria răspundere a străinului că este apt din punct de vedere medical pentru a fi încadrat în muncă şi că are cunoştinţe minime de limba română sau cunoaște o limbă de circulație internațională
- Cazierul judiciar al străinului sau alt document cu aceeasi valoare juridica eliberat de autoritatile din tara de origine sau resedinta tradus şi legalizat
- Cazierului judiciar al angajatorului
- Copia documentului de trecere a frontierei, valabil, al străinului
B. Obținerea vizei tip D/AM-pentru angajare
- Avizul de angajare (copie si original), eliberat de IGI sau, după caz, documente prin care să se facă dovada că solicitantul se încadrează în categoriile de cetățeni străini care pot fi încadrați fără aviz de angajare.
- Dovada mijloacelor de întreținere la nivelul salariului minim brut garantat în plată pentru întreaga perioadă înscrisă în viză.
- Certificat de cazier judiciar sau alt document cu aceeași valoare juridică, eliberat de autoritățile din statul de domiciliu sau de reședință.
- Asigurarea medicală pentru toată perioada valabilității vizei.
- Două fotografii tip pașaport.
- Taxa de viză este de 120 Euro si se achită la consulatul Romîniei din statul în care se face solicitarea (sunt exceptati de la plata taxei de viză, cetătțenii statelor non-UE care sunt scutiti în baza unor convenții bilaterale încheiate între România și statul de proveniență).
C. Obținerea permisului de ședere temporară
1. După intrarea în România se obține un permis unic de ședere cu valabilitate de un an sau doi ani (pentru lucrătorii înalt calificați).
Documentele se depun de către solicitant personal (i se va prelua și imaginea) la formațiunile teritoriale ale IGI din județul în care locuiește, cu cel puțin 30 de zile înainte de expirarea dreptului de ședere acordat de viză.
2. Pentru prima prelungire a dreptului de ședere (obținerea primului permis unic) pentru angajare este nevoie de următoarele documente:
- Cerere tip;
- Documentul de trecere a frontierei (pașaportul, titlul de călătorie etc.) în original și copie.
- Dovada deținerii legale a spațiului de locuit în original și copie.
- Contractul individual de muncă + salariul înscris (raport REGES și Revisal) semnate de către angajator.
- Adeverința medicală emisă de către orice instituție medicală private sau publică acreditată.
- Taxa consulară de 120 Euro/curs BNR și taxa pentru permisul de ședere de 259 de lei se achită la orice unitate CEC Bank sau Trezorerie.
3. Permisul unic se reînnoiește cu cel puțin 30 de zile înainte de expirarea celui anterior.
Cererea de acordare sau prelungire a dreptului de ședere pentru angajare va fi soluționată în termen de 30 de zile de la data depunerii acesteia. În cazul în care sunt necesare verificări suplimentare, termenul de soluționare a cererii poate fi prelungit cu cel mult 15 zile.