ACCES PREMIUM
De ce premium?
Corectură fiscală
Mai nou, măsurile asigurătorii impuse de ANAF, după sesizarea organelor penale, sunt valabile numai trei luni
Măsurile asigurătorii, precum poprirea şi sechestrul asigurător, au, mai nou, un termen de valabilitate de maximum 3 luni de la data comunicării sesizării penale, pentru ca organele de urmărire penală să aibă timp, în această perioadă, să instituie propriile măsuri asigurătorii, potrivit unei ordonanțe de modificare a Codului de procedură fiscală care a intrat în vigoare vineri. Noua reglementare vine pe fondul neconstituționalității prevederilor care includeau aceste aspecte, prevederi ce și-au încetat oricum aplicabilitatea odată cu o decizie din 2019 a Curții Constituționale a României (CCR).
Articolul continuă mai jos
Mai exact, așa cum apare în
OG nr. 11/2021, articolul 213 al Codului de procedură fiscală a fost modificat, în sensul introducerii unei noi prevederi conform căreia, “
[p]rin excepție de la prevederile alin. (7), în situația în care au fost instituite măsuri asigurătorii și au fost sesizate organele de urmărire penală potrivit legii, măsurile asigurătorii rămân valabile 3 luni de la data sesizării penale. La împlinirea acestui termen sau după instituirea măsurilor asigurătorii de către organele de urmărire penală potrivit Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, dar nu mai târziu de 3 luni, măsurile asigurătorii instituite de organul fiscal se ridică.”
Astfel,
a fost stabilit un termen rezonabil de valabilitate a măsurii asigurătorii, după data comunicării sesizării penale.
Măsura trebuie însă dublată de o măsură administrativă a Agenției Naționale de Administrare Fiscală, care să instituie obligația organului fiscal de a comunica sesizarea penală în interiorul termenului legal de valabilitate a măsurii asigurătorii, de 6 luni sau un an, după caz.
Prin urmare,
în acest mod, organele de urmărire penală dispun de suficient timp pentru a institui propriile măsuri asigurătorii.
Noua prevedere era necesară întrucât dispozițiile legale privind exceptarea organelor fiscale de la obligaţia de a ridica măsurile asigurătorii dacă în termen de 6 luni, respectiv cel mult un an, nu a fost emis şi comunicat titlul de creanţă, cu condiţia doar ca acestea să fi sesizat organele de urmărire penală, și-au încetat aplicabilitatea. Aceste dispoziții au fost găsite ca fiind neconstituționale prin
Decizia CCR nr. 581/2019.
De asemenea, până la intrarea în vigoare a OG nr. 11/2021, scrisorile de garanție sau polițele de asigurare de garanție emise potrivit Codului de procedură fiscală, în situația rămânerii definitive a hotărârii judecătorești prin care a fost respinsă contestația contribuabilului, în tot sau în parte, se executau în ultima zi de valabilitate a scrisorii de garanție ori a poliței de asigurare de garanție.
Mai nou, conform OG nr. 11/2021, cu titlu de excepție de la această prevedere, ”
scrisoarea de garanție/polița de asigurare de garanție se execută după 15 zile de la data la care acțiunea în contencios administrativ este respinsă definitiv, fără a se depăși termenul de valabilitate al scrisorii de garanție/poliței de asigurare de garanție.”
Modificarea fiscală vine în sprijinul contribuabililor, în contextul în care valabilitatea scrisorii de garanţie sau a poliţei de asigurare de garanţie trebuie să fie de minimum 6 luni de la data emiterii, iar debitorul poate depune o nouă scrisoare de garanţie ori poliţă de asigurare de garanţie, ceea ce înseamnă că pot exista situații în care debitorului să îi fie executată scrisoarea de garanție sau polița de asigurare de garanție după o perioadă mare, în care sunt calculate accesorii.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)