Luni, la Ministerul Economiei a apărut un proiect de memorandum ce cuprinde „măsuri privind debirocratizarea pentru sprijinirea mediului de afaceri românesc”. Printre numeroase măsuri de ordin fiscal, cei de la minister vin și cu câteva propuneri ce vizează raporturile de muncă.
Pe de o parte, aceștia vor simplificarea solicitărilor pentru subvenția de șomaj. E vorba de acei bani pe care firmele îi pot cere de la agențiile de ocupare a forței de muncă pentru că angajează anumite categorii de șomeri - detalii, în acest material.
Pentru fiecare dintre acești angajați, firmele trebuie să depună circa 14 tipuri de documente, iar cei de la minister propun să elimine jumătate dintre ele (cele subliniate, mai exact):
„a) convenția, semnată în original de angajator sau de o persoană împuternicită, numele, prenumele și funcția în clar,(două exemplare);
b) tabelul nominal pentru șomerii încadrați în muncă pe perioadă nedeterminată în condițiile art.85, semnat în original de angajator sau de o persoană împuternicită, numele, prenumele și funcția în clar (doua exemplare);
c) copia contractului individual de muncă, semnată pentru conformitate cu originalul, în baza căruia a fost încadrat șomerul;
d) copie după raport salariat, semnată pentru conformitate cu originalul;
e) actul de identitate al șomerului, în copie semnată pentru conformitate cu originalul;
f) dispoziția de repartizare, în copie semnată pentru conformitate;
g) adeverință de venit de la ANAF pentru anul în curs (pentru șomerul angajat);
h) decizia de încetare a șomajului pentru șomerul indemnizat, în copie semnată pentru conformitate cu originalul;
i) cerere către AMOFM București, prin care firma solicită încheierea unei convenții;
j) declarații semnate în original de angajator sau de o persoană împuternicită cu numele, prenumele și funcția în clar, conform modelelor anexate;
k) copie certificat înregistrare firma semnată pentru conformitate cu originalul;
l) copie certificat constatator semnat și ștampilat conform cu originalul;
m) actul de identitate al administratorului și asociaților, în copie semnată pentru conformitate cu originalul;
n) certificat de atestare fiscală care atestă dacă vă aflați în una din situațiile prevăzute la art.85, alin.6, lit.c) din Legea nr.76/2002”, potrivit enumerării din memorandum.
În realitate, problema mai mare cu care se confruntă firmele care cer acești bani nu e legată neapărat de volumul mare de documente pe care trebuie să le depună la agenții, ci de faptul că banii vin cu destul de mare întârziere, iar, fondurile fiind adesea extrem de limitate, posibilitatea de a cere acești bani există uneori doar pe hârtie, nu și în practică.
O altă măsură de simplificare pe care o propun cei de la minister e legată de obligația de a declara posturile vacante la agențiile de ocupare a forței de muncă:
„Angajatorii au obligația să comunice agențiilor pentru ocuparea forței de muncă toate locurile de muncă vacante, în termen de 5 zile lucrătoare de la vacantarea acestora. Această obligație birocratică este dovada concretă a mutării atribuțiilor unei instituții de stat pe umerii mediului privat. ANOFM ar trebui să vină în întâmpinarea și în sprijinul antreprenorilor care au traversat o criză a forței de muncă, dovedindu-și utilitatea în procesul de recrutare și scădere a șomajului”.
Măsurile cuprinse în proiectul de memorandul trebuie însă cuprinse, mai departe, în proiecte de acte normative care să modifice legislația actuală în fiecare dintre domeniile respective. Prin urmare, la acest moment, este incert să spunem când anume vor putea aceste măsuri să intre în vigoare.