Marile companii vor fi obligate să folosească sistemul SAF-T (viitoarea declarație 406) de la 1 ianuarie 2022, context în care specialiștii EY România avertizează că firmele ar trebui să înceapă rapid pregătirile în acest sens, care ar dura cel puțin în jur de trei luni. Guvernul a lăsat puțin peste patru luni pentru pregătirea de implementarea SAF-T, în condițiile în care în anii trecuți specialiștii Deloitte România avertizau că ar fi nevoie de șase luni pentru a pune lucrurile la punct.
„Cel mai optimist interval de analizare și identificare exactă a informațiilor cerute de declarația 406, în cazul în care nu există multe modificări și calibrări de făcut, ar fi între 10 și 14 săptămâni. De aceea, recomandăm companiilor să demareze cât mai curând posibil procesul de aplicare și să se hotărască asupra soluției tehnice cu ajutorul căreia vor face raportarea, pentru că, altfel, există riscul să depășească termenul”, a punctat
Georgiana Iancu, Partener la EY, într-un comunicat remis joi redacției noastre.
Conform unui sondaj făcut recent de EY,
mai puțin de jumătate dintre marii contribuabili au început pregătirile pentru implementarea fișierului standard de control fiscal. În același timp, aproape o treime dintre firmele mari spun că informațiile care vor fi incluse în fișierul SAF-T se găsesc în mai multe sisteme informatice de gestiune fiscal-contabilă, fapt ce crește riscul unei întârzieri la prima depunere a declarației 406.
„Toate acestea în condițiile în care marii contribuabili vor fi obligați să completeze peste 260 de câmpuri de informații obligatorii din contabilitate referitoare la tranzacțiile cu furnizorii, clienții, postările contabile, stocuri, active, facturi, plăți, în cadrul declarației 406, al cărei prim termen de depunere este 28 februarie 2022”, scrie în comunicat.
În plus, în jur de 24% dintre firme au
informații de gestiune financiar-contabilă neconforme cu reglementările din România, acestea fiind conforme cu reglementările grupului din care fac parte. Din moment ce SAF-T are la bază reglementările contabile din România, acest lucru poate fi problematic pentru respectivii contribuabili.
„Cu alte cuvinte, rezultatele acestui sondaj ne spun că 24% dintre societăți nu răspund complet cerințelor privind disponibilitatea informațiilor din contabilitate, motiv pentru care ar putea întâmpina dificultăți în implementarea SAF-T. Ele pot fi depășite, desigur, dar necesită multă muncă suplimentară și timp, pentru că vor fi necesare anumite operațiuni de identificare a informațiilor relevante pentru raportare și de suprapunere a reglementărilor contabile de grup cu cele românești, de unde ar putea apărea probleme privind calitatea datelor”, a spus Georgiana Iancu.
Din sondaj mai reiese că 88% dintre marile firme ori încă n-au identificat soluția tehnică prin care vor asigura raportarea SAF-T, ori încă se afă într-un proces de analiză a informațiilor interne. În jur de 46% dintre respondenți au estimat că le-ar lua în jur de două-patru luni să implementeze SAF-T la nivel intern.
„Prin intermediul SAF-T, Fiscul va putea realiza controale și audituri în timp aproape real, de unde și importanța alinierii informațiilor din sistemele de gestiune financiară și contabilă cu ceea ce se raportează către administrația fiscală. Este foarte important pentru agenții economici să înceapă, dacă nu au făcut-o deja, cel puțin analiza cerințelor de raportare şi să se hotărască asupra soluției tehnice pe care o vor utiliza pentru generarea SAF-T, pentru a reuși să fie gata în termenul strâns rămas până la prima raportare”, a conchis Georgiana Iancu.
Acum doi ani, când Fiscul încă se pregătea să lanseze licitația pentru sistemul SAF-T,
specialiștii Deloitte avertizau că firmele mari vor avea nevoie de o perioadă consistentă pentru a se adapta la noul tip de raportare.
„Ar trebui lăsată o marjă de timp rezonabilă pentru ca jucătorii să poată să-și adapteze sistemele și așa mai departe. Tocmai marii contribuabili o să aibă mari probleme într-o adaptare peste noapte a sistemelor. (...) Odată ce Fiscul este gata, cred că trebuie lăsate câteva luni bune pentru ca și contribuabilii să se poată adapta”, a subliniat, la acel moment,
Vlad Boeriu, partener la Deloitte, într-o conferință de presă. Specialistul a spus atunci că
ar fi necesare cel puțin șase luni pentru ca marile firme să se adapteze, într-un mod adecvat, la introducerea SAF-T.
Sistemul SAF-T
a devenit disponibil pentru testare la mijlocul lunii august 2021, cu puțin peste patru luni înainte de „momentul zero” de la 1 ianuarie 2022.
„Practic, este semnalul că procesul devine ireversibil, dar și că urmează perioada cea mai provocatoare pentru toate părțile implicate. Pentru autorități, să demonstreze că au pus la punct infrastructura necesară funcționării noului sistem de raportare. Pentru contribuabili, să se asigure că există informația obligatorie de raportat la nivelul de detaliu și la structura solicitate de autorități, astfel încât să poată implementa și soluția potrivită de automatizare”, scriau recent
Raluca Bâldea, Partener, și
Ana-Maria Săbiescu, Senior Manager, ambele de la Deloitte.
Ordonanța Guvernului 11/2021 este cea care
implementează efectiv în România, la nivelul legislației, fișierul SAF-T. Actul normativ a fost publicat recent în Monitorul Oficial, însă regulile legate de SAF-T intră în vigoare de la 1 ianuarie 2022, moment până la care urmează să apară norme de implementare printr-un ordin al Fiscului. Nedepunerea la timp a fișierului standard de control fiscal se va putea
amenda cu o sumă cuprinsă între 1.000 și 5.000 de lei.
Poți afla mai multe informații despre implementarea SAF-T în România urmărind secțiunea noastră dedicată subiectului.
Comentarii articol (0)