Legea nr. 361/2022 lasă destul de clar faptul că avertizorii de integritate nu sunt doar cei aflați într-o relație de muncă cu angajatorul (entitate de drept privat sau public), ci pot fi și diverși terți. Astfel, domeniul de aplicare al protecției acestei legi ne arată cine pot fi avertizorii de integritate:
„(1) Prezenta lege se aplică persoanelor care efectuează raportări și care au obținut informațiile referitoare la încălcări ale legii, într-un context profesional. În categoria acestor persoane intră, cel puțin, următoarele:
a) lucrătorii;
b) persoanele care desfășoară o activitate independentă, în înțelesul art. 49 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene;
c) acționarii și persoanele care fac parte din organul de administrare, de conducere sau de supraveghere al unei întreprinderi, inclusiv membrii neexecutivi ai consiliului de administrație, precum și voluntarii și stagiarii remunerați sau neremunerați;
d) orice persoană care lucrează sub supravegherea și conducerea persoanei fizice sau juridice cu care s-a încheiat contractul, a subcontractanților și a furnizorilor acesteia.
(2) Prezenta lege se aplică și persoanelor ale căror raporturi de muncă nu au început încă și care efectuează raportări prin intermediul canalelor de raportare interne sau externe sau divulgă public informații privind încălcări ale legii obținute în timpul procesului de recrutare sau altor negocieri precontractuale sau în cazul în care raportul de muncă sau raportul de serviciu a încetat.
(3) Prezenta lege se aplică, de asemenea, persoanelor care raportează sau dezvăluie public informații privind încălcări ale legii în mod anonim”, scrie la art. 2 din noua lege.
De exemplu, din cele de mai sus vedem că avertizori pot fi și cei în proces de recrutare, chiar și un PFA care lucrează pentru entitatea respectivă.
Conform Directivei europene 1.937/2019, cea pe care o transpune legea de față, avertizorii de integritate sunt persoanele care efectuează raportări și care au obținut informații referitoare la încălcări ale legii într-un context profesional, mai exact orice fel de activități în care aceste persoane sunt implicate și care le permit să afle despre încălcări ale legii comise în legătură cu sau în cadrul activității unei companii/angajator.
În sensul larg al definiției de mai sus, directiva face referire la următoarele persoane care pot fi avertizori de integritate:
- toți salariații, foști sau actuali;
- persoane care efectuează activități independente, respectiv non-salariații;
- acționarii și persoanele care fac parte din organul de administrare, de conducere sau de supraveghere al societății;
- orice persoană care lucrează pentru furnizorii companiei, indiferent de modul în care aceasta este angajată - în baza unui contract de muncă sau altfel;
- voluntarii sau stagiarii - remunerați sau neremunerați;
- persoanele care au luat cunoștință asupra unor încălcări în timpul procesului de recrutare a salariaților sau în timp negocierilor pre-contractuale.
Toți acești avertizori beneficiază de două drepturi importante, care reprezintă, de fapt, esența acestei noi legi: (1) dreptul de a fi protejați împotriva represaliilor și (2) dreptul la confidențialitate atunci când fac raportări.
Avertizorii trebuie să beneficieze de aceste drepturi în momentul în care fac o raportare, indiferent că o fac prin procedura internă, prin cea externă, respectiv la anumite autorități publice, sau în spațiul public, care, de cele mai multe ori, este prezentat de jurnaliști.
În afară de avertizori, în lege mai regăsim un termen foarte important, o persoană mai exact - facilitatorul: „persoana fizică ce asistă avertizorul în interes public în procesul de raportare într-un context profesional și a cărui asistență trebuie să fie confidențială”. Și acesta, dar și o serie de alte persoane care, deși nu sunt considerați avertizori, beneficiază de protecția oferită de această lege:
- persoanelor terțe care au legături cu avertizorul în interes public și care ar putea să sufere represalii într-un context profesional, cum ar fi colegi sau rude ale acestuia;
- persoanelor juridice deținute de către avertizorul în interes public sau pentru care avertizorul în interes public lucrează sau cu care are alte tipuri de legături într-un context profesional.