În contextul în care, de la 31 martie 2022, activitatea de soluționare a contestațiilor fiscale se va muta de la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) la Ministerul Finanțelor (MF), acest demers va facilita o abordare unitară a legislației fiscale, dar și un timp mai scurt de soluționare a contestațiilor, potrivit reprezentanților Direcţiei Generale de Soluţionare a Contestaţiilor din cadrul ANAF.
Mai exact,
odată cu trecerea, de la ANAF la MF, a activității de soluţionare a contestaţiilor fiscale, contribuabilii vor beneficia de un timp de soluționare mai scurt,
iar aplicarea unitară a legislației fiscale se va putea
face mai ușor, potrivit lui
Alin Ghiurca, Director General al Direcţiei Generale de Soluţionare a Contestaţiilor din cadrul ANAF, care a participat astăzi la o
conferință organizată de specialiștii de la
EY Romania.
“
Practic, ANAF și-a dorit dintotdeauna să crească gradul de conformare voluntară a contribuabililor”, a precizat Alin Ghiurca.
Discuția privind oportunitatea mutării activității de soluționare a contestațiilor fiscale la MF este mai veche în cadrul ANAF, fiind făcute, în ultimii 4 - 5 ani, mai multe analize în acest sens, a subliniat specialistul.
“
Ca orice schimbare, ea trebuie foarte bine pregătită”, a mai afirmat Alin Ghiurca, mai ales că scopul e ca toți contribuabilii să beneficieze de pe urma acestei modificări, să nu mai existe întârzieri, iar numărul de zile de soluționare a contestațiilor să scadă.
Obiectivul principal ar fi o unificare la nivelul autorităților, pentru că vor fi înglobate și serviciile regionale în noua structură din MF, astfel că ar trebui să se ajungă la o aplicare unitară a legislației, în condițiile în care, în acest moment, se întâmplă să existe și opinii divergente în aplicarea legii.
Deși Directorul General al Direcţiei Generale de Soluţionare a Contestaţiilor din cadrul ANAF a menționat că nu este în măsură să confirme dacă această mutare a soluționării contestațiilor fiscale se va întâmpla la 31 martie 2022, acesta a menționat că “
pot doar să vă asigur că noi suntem pregătiți să facem pasul acesta.” Cel mai probabil, a mai spus Alin Ghiurca, nu s-a făcut până acum și din cauza unor chestiuni administrative care țin exclusiv de MF.
De asemenea, întărirea capacității administrative reprezintă încă un obiectiv important al acestui demers, ceea ce va presupune să existe mai mulți oameni, care să fie mai bine pregătiți pentru a gestiona contestațiile fiscale.
“
În cadrul activității de soluționare a contestației se poate cere, pentru lămurirea cauzei, punctul de vedere al direcțiilor de specialitate din cadrul MF”, după cum a menționat
Stela Andrei, Partener Asociat, Departamentul Impozit pe Venit și Contribuții Sociale, EY România.
Astfel, mutarea acestei activități la MF e posibil să faciliteze un schimb mai rapid de informații în acest sens, după cum a mai adăugat Alin Ghiurca.
Prin urmare, simplificarea procedurii în sine și timpul mai scurt de răspuns în cazul soluționării contestațiilor fiscale vor fi, așadar, principalele aspecte care vor asigura “
eficiență, rapiditate și o abordare unitară”, a conchis Stela Andrei.