1. Ce sunt mijloacele fixe
În terminologia contabilă, mijloacele fixe sunt definite ca imobilizări corporale ce produc beneficii economice în viitor. Acestea sunt proprietatea unei companii, care le deține pentru un interval de timp mai mare de un an. Mijloacele fixe sunt utilizate de organizația respectiva pentru a produce alte bunuri, pentru a presta anumite servicii. De asemenea, ele pot fi închiriate către terți sau pot fi puse în atingerea unor scopuri administrative.
Conform Codului Fiscal, definiția redată la articolul nr. 28, un mijloc fix are o valoare fiscală la data intrării în patrimoniul organizației mai mare sau egală cu 2500 RON, suma stabilită printr-o hotărâre de guvern, H.G. nr. 276/2013.
Ce fel de imobilizări corporale intră în categoria mijloacelor fixe?
Se consideră că următoarele pot fi încadrate ca mijloace fixe:
- aparatură de birou;
- mijloace de transport;
- terenuri și investiții realizate pentru a le amenaja;
- construcții;
- instalații tehnice.
Trebuie să știi că anumite obiecte sau instrumente nu pot fi considerate mijloace fixe, iar printre acestea se numără următoarele: motoare, aparate sau componente ale unor mijloace fixe care au scopul de a înlocui piese degradate și care nu duc la modificarea parametrilor tehnici inițiali, scule și dispozitive speciale destinate fabricării unor produse în serie ori la executarea unor comenzi, construcții și instalații temporare, animale ce nu pot fi considerate adulte, pentru îngrășat, păsări sau colonii de albine, păduri, echipamente de protecție sau de lucru, articole vestimentare speciale.
Cum se face intrarea în patrimoniu a mijloacelor fixe?
Acestea pot fi înregistrate în patrimoniu prin mai multe metode: prin producție proprie, prin aport în natură la capitalul social, prin achiziție de la furnizor sau prin intermediul donațiilor ori a plusurilor de inventar. Ele pot fi scoase din evidență prin metodă retragerii aportului în natură, prin casare la dată amortizării integrale, prin vânzare spre terți înainte de data amortizării integrale sau prin donații efectuate ori minusuri de inventar.
2. Diferența dintre mijloacele fixe și obiectele de inventar
Adesea, cei fără experiență în domeniul contabilității sau al fiscalității confundă mijloacele fixe cu obiectele de inventar, însă trebuie să știi că diferența dintre acestea este una foarte bine trasată.
Spre deosebire de mijloacele fixe, obiectele de inventar reprezintă acele bunuri sau active circulante care se caracterizează printr-o perioada de funcționare mai mică de un an, spre deosebire de mijloacele fixe, ce pot fi deținute pentru un interval de timp mai lung de un an. În ceea ce privește contabilitatea, ele sunt înregistrate că o cheltuiala totală la dată cumpărării și a dării în funcțiune. În cazul lor, nu este necesară etapa calculării amortizării.
De asemenea, este important de reținut că, în cazul mijloacelor fixe, Codul Fiscal stabilește o limita minimă a acestora în ceea ce privește valoarea lor. Conform normelor fiscale, un mijloc fix trebuie să dețînă valorea individuală mai mare sau egală cu 2.500 RON. Această cifra este dependentă de indicele de inflație și este actualizată, în mod normal, la fiecare trei ani.
Mijloacele fixe în cazul companiilor plătitoare de TVA versus neplătitoare
Societățile comerciale plătitoare a taxei de valoare adăugate pot încadra bunuri achiziționate în categoria mijloacelor fixe în cazul în care valoarea fără TVA înregistrată pe factură emisă de furnizor este mai mare de limita de 2.500 RON, prevăzută de codul fiscal. Firmele care nu plătesc TVA pot înregistra bunuri ca mijoace fixe dacă valoare totală de pe factură (adică cea de baza la care se adaugă TVA) este mai mare de 2.500 RON.
3. Care sunt categoriile de mijloace fixe
Pentru identificarea și încadrarea corectă a acestora, a fost creat Catalogul de mijloace fixe, care oferă clarificări atât asupra categoriilor și subcategoriilor, cât și a duratelor normale de funcționare a imobilizărilor corporale. Există trei mari grupe de mijloace fixe, în cadrul cărora se află mai multe subgrupe.
- Categoria 1 – construcții
În clasa construcțiilor, intră câteva categorii importante: cele industriale, algricole, pentru transporturi de poștă și telecomunicații, hidrotehnice, în scopul afacerilor, comerțului și depozitării, construcții de locuințe și construcții socio-culturale, pentru transportul energiei electrice, pentru alimentarea cu apă, canalizare și îmbunătățiri funciare, pentru transportarea și distribuția petrolului, gazelor, lichidelor, aerului comprimat și pentru termoficare.
Printre acestea se numără centralele hidroelectrice, construcții ușoare cu structuri metalice, centrale termoelectrice și nuclearo-electrice, piste și platforme, sonde, puțuri de mînă, camere de fum, rampe de încărcare-descărcare, construcții pentru creșterea animalelor și a păsărilor și altele.
- Categoria 2 – mijloace de transport, instalații tehnice, animale, plantații
Cea de-a două categorie include echipamente de natură tehnologică, precum mașinile, utilajele și instalațiile de lucru, aparatele și instalațiile pentru proceduri de măsurare, control și reglare, mijloacele de transport, animalele și plantațiile.
Printre ele se numără, de exemplu, mașinile pentru construcția puturilor miniere, excavatoarele cu rotor, mașinile pentru sfărâmare, instalații pentru reducere, topire, distilare și turnare, autoturisme, mijloace de transport auto pentru mărfuri, nave maritime de călători, avioane. În grupa animalelor intră caii de reproducere și de muncă, boii și bivolii de muncă, oile, caprele și porcii pentru reproducere, câinii de pază și de vânătoare și altele. Din subgrupă plantațiilor pot face parte cele de meri, pruni, cireși, de vită de vie, de hamei și așa mai departe.
- Categoria 3 – mobilier, birotică, echipamente de protecție a valorilor umane și materiale și alte active corporale
Printre mijloacele fixe din această grupă se numără mobilierul, inclusiv cel comercial și hotelier, firmele, panourile și reclamele luminoase, tablourile, gravurile, aparatele electrocasnice și altele. Din subcategoria de aparatură de birotică pot face parte mașinile de scris, aparatele de dictat, aparatele de desenat, aparatele de multiplicat, cele telefonice, telefaxurile sau mașinile de numărat și identificat bani. În ceea ce privește sistemele de protecție a valorilor umane și materiale, prin acestea se numără echipamentele de protecție mecanică, precum grilajele, grătarele, ușile blindate etc., unitățile de depozitare a valorilor, automatele bancare, sistemele de protecție împotriva incendiilor și altele.
4. Amortizarea mijloacelor fixe
Una dintre cele mai importante caracteristici ale mijloacelor fixe este aceea că pot fi amortizate, iar procesul este înregistrat și calculat în fiecare luna. Însă trebuie să reții că nu toate mijloacele fixe se amortizează. Printre cele care fac excepție se numără acelea care nu își pierd valoare în timp, în ciuda folosirii, de exemplu: oeprele de artă, locuințele de protocol, terenurile, lacurile și altele.
Ce înseamnă amortizarea unui mijloc fix?
Amortizarea reprezintă recuperarea gradată a cheltuielilor realizate cu mijlocul fix și se efectuează în felul următor: pe întreagă durata de viață a acestuia, este recunoscută liniar, în fiecare luna, o cota parte din valoarea de intrare a bunului, până în momentul în care valoarea integrală este înregistrată pe cheltuiala.
De exemplu, un bun cumpărat are valoarea de 3.600 RON și o durata de viață de 3 ani. Valoarea să se împarte la 36 de luni ( 3 ani x 12 luni). Astfel, se obține o amortizare de 100 RON în fiecare luna. Prin urmare, de-a lungul celor 3 ani, în contabilitate, va fi înregistrată cheltuiala lunară, iar profitul va fi mai mic cu 100 RON în fiecare luna în următorii 3 ani. Dată de începere a amortizării este luna următoare punerii în funcțiune.
Interpretările amortizării
Acest proces trebuie privit din mai multe perspective:
- Perspectiva contabila – privește uzură și devalorizarea iremediabilă a mijlocului fix;
- Perspectiva financiară – este o cale de reînnoire a investiției;
- Perspectiva fiscală – privește cheltuiala acceptată la deductibilitate.
În funcție de metodele de amortizare puse în practică, există mai multe tipuri prin care această poate avea loc:
- liniară (constantă) – cheltuielile sunt repartizate uniform, amortizarea are loc asupra duratei de utilizare a unui mijloc fix. Valoarea acestuia se împartă la durata normală de funcționare, iar această cale este cea mai fidelă procesului de depreciere reală a bunurilor, deci ea mai justificabilă din punct de vedere economic;
- degresivă – în locul unei amortizări liniare, se implementează una cu o valoare mai ridicată ce se diminuează treptat;
- progresivă – este opusul amortizării degresive și nu este folosită des;
- accelerată – pe această cale, cheltuielile de exploatare includ o amortizare ce poate atinge până la 50% din valoarea de intrare a imobilizării respective în primul an de funcționare.
Pentru înregistarea amortizărilor, o societate comercială are nevoie de două registre pentru mijloacele fixe: contabil și fiscal. Registrul contabil va fi utilizat pentru a furniza informații care sunt înregistrate în contabilitate. Cel de natură fiscală este o formă de evidență externă, ce oferă date în momentul în care este calculat impozitul pe profit. Acesta nu va furniza note de tip contabil. Cele două împreună vor furniza informații în cazul impozitului amânat pentru unele tipuri de entități. Mai ales în cazul societăților comerciale mici și care au un număr redus de mijloace fixe, se va folosi un singur registru.
Este de reținut, de asemenea, și faptul că diferențierea dintre contabilitate și fiscalitate se manifestă în momentul în care se fixează durata de viață a imobilizării. Din perspectiva contabilă, se amortizează pe o durata de viață estimată, iar din perspectiva fiscală, se stabilește durata de viață în funcție de încadrarea mijlocului fix într-o anumită categorie, după prevederile legislative.
În funcție de valorile mijloacelor fixe, a duratei lor de viață și a numărului acestora, evidență și controlul informațiilor pot fi anevoioase. Prin urmare, este recomandat să folosești un soft de automatizare a imobilizărilor, care să te ajute cu calculul automat al amortizării în funcție de metodă aleasă și cu evaluarea costurilor. Automatizarea tinerii în evidență a imobilizărilor și obiectelor de inventar te scutește de greșeli și reduce timpul investit în aceste sarcini.
5. Casarea mijloacelor fixe
Modalitatea de ieșire din gestiune a unui mojloc fix se numește casare și este efectuată în momentul în care utilizarea acestei imobilizari nu mai are niciun beneficiu economic viitor. Dintr-o perspetiva fiscală, casarea mijloacelor fixe reprezintă procedeul prin care activul repsectiv este scos din funcțiune, este dezmembrat, iar părțile componente rezultate sunt valorificate, prin utilizarea lor în activitatea societății sau prin vânzare.
Cum se efectuează casarea imobilizărilor corporale?
Acest procedeu urmează câțiva pași bine definiți și, dacă intenționezi să casezi un mijloc fix, trebuie să ai în vedere următoarele:
– trebuie să închei un proces verbal prin care se constată deprecierea activului respectiv
– trebuie să formulezi o propunere de casare, care să fie însoțită de motivarea acesteia. În mod normal, constatările au loc atunci când se efectuează inventarierea anuală a patrimoniului;
– conducătorul sau consiliul de administare al societății comerciale trebuie să aprobe propunerea de casare;
– conducătorul sau consiliul administrativ al firmei trebuie să desemneze o comisie de casare prin emiterea unei decizii;
– se efectuează casarea propriu-zisă și se încheie un proces verbal prin care se atestă scoaterea din funcțiune a mijlocului fix în cauză. Acest trebuie să arate că au fost îndeplinite condițiile de scoaterea din funcțiune și că este aprobată finalizarea utilizării.
Stăpânirea termenilor privind mijloacele fixe și bună gestionare a proceselor pe care le presupune folosirea acestora te va ajută să îți dezvolți firma și să ai control asupra imobilizărilor corporale pe care le deține organizația ta. Nu ezita să apelezi la cele mai bune produse și servicii pentru a evita problemele contabile și fiscale în ceea ce privește mijloacele fixe, iar managerierea acestora va fi mai simplă ca niciodată!
Comentarii articol (0)