Astfel, potrivit Ordinului ANAF nr. 1.767/2021, publicat în Monitorul Oficial nr. 1.072/2021, au fost stabilite următoarele aspecte:
- sfera de aplicare a procedurii și dispozițiile privind cererea de acordare a eşalonării la plată;
- organul fiscal competent pentru soluționarea cererilor de acordare a eșalonării la plată;
- modul de eliberare și stabilirea conţinutului certificatului de atestare fiscală eliberat în scopul acordării eșalonărilor la plată;
- procedura de acordare a eșalonărilor la plată, a condiţiilor de menţinere a valabilităţii acestora, precum și consecinţele pierderii valabilităţii eșalonărilor la plată;
- procedura de modificare a eșalonărilor la plată acordate;
- regulile speciale privind fuziunea sau divizarea debitorilor care beneficiază de eșalonări la plată;
- regulile speciale privind punerea în aplicare a suspendării executării unui act administrativ fiscal; dar și
- modelele formularelor prevăzute de procedura de acordare a eșalonărilor la plată, inclusiv modelul cererii de acordare a eșalonării la plată în formă simplificată.
Inițial, eșalonarea simplificată fusese introdusă ca mecanism temporar, în contextul crizei coronavirusului, prin OUG 181/2020. Însă apoi a fost mutată, ca mecanism permanent, în Codul de procedură fiscală.
Cum se procedează, mai exact?
Conform ordinului ANAF, obligațiile fiscale pentru care se poate solicita eșalonarea la plată în formă simplificată ca mecanism permanent sunt următoarele:
- impozitele, taxele, contribuţiile şi alte sume datorate bugetului general consolidat, precum şi obligaţiile fiscale accesorii;
- amenzile de orice fel administrate de organul fiscal;
- creanţele bugetare stabilite de alte organe şi transmise spre recuperare organelor fiscale, potrivit legii, inclusiv creanţele bugetare rezultate din raporturi juridice contractuale stabilite prin hotărâri judecătoreşti sau alte înscrisuri care, potrivit legii, constituie titluri executorii; dar și
- creanţele rezultate din săvârşirea unor infracţiuni, respectiv prejudicii, cheltuieli judiciare şi amenzi judiciare sau penale (cu excepția sumelor care fac obiectul unei confiscări, precum şi a celor reprezentând echivalentul în bani al unor bunuri care au fost considerate a constitui produs direct sau indirect al unei infracţiuni).
Pentru a beneficia de eșalonarea simplificată la plată ca mecanism permanent pentru datornicii la Fisc, debitorul trebuie să îndeplinească cumulativ, următoarele condiții:
- să depună o cerere la organul fiscal, la care debitorul poate anexa graficul de eșalonare cuprinzând cuantumul propus al ratelor de eșalonare;
- să nu se afle în procedura falimentului;
- să nu se afle în dizolvare;
- să nu înregistreze obligații fiscale restante cu o vechime mai mare de 12 luni anterior datei depunerii cererii și nestinse la data eliberării certificatului de atestare fiscală;
- să nu i se fi stabilit răspunderea potrivit legislației privind insolvența și/sau răspunderea solidară. Prin excepție, dacă actele prin care s-a stabilit răspunderea sunt definitive în sistemul căilor administrative și judiciare de atac, iar suma pentru care a fost atrasă răspunderea a fost stinsă, condiția se consideră îndeplinită.
În acest sens, este important de menționat că persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau care exercită profesii libere, potrivit legii, depun cererea de acordare a eşalonărilor la plată pentru obligațiile fiscale ale persoanei fizice separat de cererea aferentă obligațiilor fiscale ale persoanei fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere.
Mai mult, în ceea ce privește regulile mecanismului de eșalonare simplificată la plată, debitorul trebuie ca, la data eliberării certificatului de atestare fiscală, să aibă depuse toate declarațiile fiscale.
După primirea cererii, Fiscul eliberează din oficiu certificatul de atestare fiscală și soluționează cererea în termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia, prin decizie de eșalonare la plată ori decizie de respingere, după caz.
Astfel, la acel moment, se emit:
- deciziile referitoare la obligațiile fiscale accesorii reprezentând dobânzi și penalități de întârziere sau penalitate de nedeclarare;
- certificatul de atestare fiscală, conform modelelor prevăzute în anexele nr. 3 și 4 la procedură, după caz;
- referatul de verificare a condițiilor de acordare, modificare ori menținere a eșalonării la plată, conform modelului prevăzut în anexa nr. 5;
- decizia de eşalonare la plată a obligaţiilor fiscale sau decizia de respingere, după caz, conform modelelor prevăzute în anexele nr. 6 și 7; și
- decizia de amânare la plată a penalităților de nedeclarare, după caz, conform modelului prevăzut în anexa nr. 8.
De asemenea, organul fiscal emitent al deciziei de eşalonare la plată și, după caz, al deciziei de amânare la plată a penalităților de nedeclarare poate îndrepta erorile din conţinutul acestora, din oficiu sau la cererea debitorului, prin decizie emisă în acest sens, care produce efecte de la data comunicării acesteia contribuabilului.
În acest scop, organul fiscal va emite, concomitent, procesul-verbal de punere de acord, certificatul de atestare fiscală, precum și decizia de modificare a deciziei de eşalonare la plată a obligațiilor fiscale și, după caz, decizia de modificare a deciziei de amânare la plată a penalităților de nedeclarare, conform modelelor prevăzute în anexele nr. 10 și 11.
Pe durata de valabilitate a eșalonării, decizia de eșalonare la plată poate fi modificată, de cel mult două ori, la cererea debitorului, prin includerea altor obligații fiscale.
În plus, conform ordinului publicat în Monitorul Oficial, procedura de acordare a eșalonării la plată în formă simplificată conține reguli speciale privind situațiile în care, pe parcursul eșalonării, contribuabilul trece printr-o fuziune sau o divizare.
De asemenea, în ordinul ANAF sunt incluse și reguli speciale în ceea ce privește cazul în care, pe perioada de valabilitate a eșalonării la plată, contribuabilul obţine o suspendare a executării actului administrativ-fiscal în care sunt individualizate creanţe fiscale ce fac obiectul eşalonării sau amânării la plată. Într-o atare situație, decizia de eşalonare la plată, respectiv decizia de amânare la plată a penalităţilor de nedeclarare, după caz, se modifică, la cererea debitorului.