Schimbările la Codul fiscal
Modificările la Codul fiscal sunt cuprinse în OG nr. 8/2021, publicat în Monitorul Oficial nr. 832/2021. Principalele chestiuni vizate:
- în cazul impozitului pe profit:
- reguli pentru începerea perioadei impozabile în cazul persoanei juridice străine rezidente în România potrivit locului conducerii efective - începerea perioadei impozabile are ca referință înregistrarea la registrul comerțului, registrul ținut de instanțele judecătorești sau alte autorități competente, iar, pentru sediul permanent, de la începerea activității în România;
- regimul fiscal al dividendelor primite de persoane juridice române din statele membre ale Uniunii Europene: în urma greșitei transpuneri a unei directive europene, se impunea completarea referințelor din cadrul art. 24 din Codul fiscal, în ceea ce privește condiția privind impozitul plătit în România de către societatea română care primește dividende din alte state membre ale UE, condiție care trebuie îndeplinită pentru asigurarea neimpozitării acestor venituri;
- regimul fiscal al ajustărilor pentru deprecierea creanțelor a fost ajustat - până acum erau deductibile în limita unui procent de 30% din valoarea acestora, dacă erau îndeplinite anumite condiții, dar s-a introdus deductibilitatea la 50%; asta deși, de la 1 ianuarie 2022, era promisă deductibilitatea integrală; măsură valabilă de la 1 ianuarie 2022;
- modificări la regimul fiscal al dividendelor plătite între persoane juridice române - era necesară modificarea referinței la anul aprobării situațiilor financiare anuale, pentru a se evita problemele din practică în situațiile în care dividendele distribuite nu sunt plătite până la sfârşitul anului în care se aprobă situaţiile financiare anuale; aceeași modificare a fost operată și pentru dividendele distribuite către acționari, asociați, investitori; măsuri valabile de la 3 septembrie 2021;
- reguli specifice pentru efectuarea plății anticipate aferente trimestrului I din anul fiscal, pentru contribuabilii care aplică art. I din OUG nr. 153/2020 pentru instituirea unor măsuri fiscale de stimulare a menţinerii/creşterii capitalurilor proprii și reguli cu privire la determinarea impozitului pe profit pentru acești contribuabili; OUG nr. 153/2020 a stabilit că cei care-și cresc capitalul propriu, în perioada 2021 - 2025, vor putea beneficia de reduceri ale impozitului pe afacere - detalii, aici;
- impozitul și contribuțiile sociale ce vizează veniturile salariale și nesalariale:
- sunt vizate veniturile din activități agricole, din închirierea camerelor în scop turistic (măsură valabilă din 3 septembrie 2021), jocuri de noroc;
- se reglementează posibilitatea angajatorului rezident de a opta pentru calculul, reţinerea şi plata contribuţiilor de asigurări sociale obligatorii (CAS, CASS, CAM) în cazul persoanelor fizice care obţin venituri de natură salarială reprezentând avantaje în bani şi/sau în natură de la terţi care nu sunt rezidenţi fiscali români, în mod similar cu reglementările ce vizează impozitul pe venit; măsură valabilă începând cu veniturile aferente lunii octombrie 2021;
- în fine, mai este și o simplificare la depunerea formularului 230, prin care se redirecționează o parte a impozitului pe venit; măsură valabilă începând cu următorul termen de depunere a formularului 230, adică cel din 25 mai 2022;
- TVA: Directiva europeană privind comerțul electronic nu a fost transpusă corect în România la 1 iulie 2021, astfel că două categorii de întreprinderi sunt excluse de la accesul la OSS - OG-ul de față corectează transpunerea greșită:
- persoanele impozabile care au sediul activității economice în afara României, dar care sunt stabilite în România printr-un sediu fix, care nu sunt înregistrate și nici nu au obligația înregistrării în scopuri de TVA, trebuie să solicite înregistrarea în scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal dacă optează pentru aplicarea regimului UE;
- persoanele impozabile care au sediul activităţii economice în România, dacă nu sunt înregistrate şi nu au obligația înregistrării conform art. 316 din Codul fiscal, pot solicita să se înregistreze conform art. 317 din Codul fiscal în cazul în care optează pentru aplicarea regimului UE;
- modificări privind impozitele și taxele locale (printre care o măsură referitoare la clădirile cu utilizare mixtă și una referitoare la impozitul pe spectacole), dar se include, prin acest OG, și opțiunea ca actul de înstrăinare-dobândire a mijloacelor de transport, încheiat între persoane care au domiciliul fiscal în România sau încheiat între persoane cu domiciliul fiscal în România și persoane care nu au domiciliul fiscal în România, să poată fi încheiat și în formă electronică și transmis online autorităților; toate trei măsurile indicate se aplică din 3 septembrie 2021).
Principalele schimbări la procedura fiscală
Apoi, modificările la Codul de procedură fiscală sunt cuprinse în OG nr. 11/2021, publicat în Monitorul Oficial nr. 832/2021. Principalele chestiuni vizate:
- introducerea SAF-T în legislația națională (regulile sunt valabile din 1 ianuarie 2022), astfel:
- se instituie obligația depunerii fișierului standard de control fiscal;
- introducerea noțiunii de fișier standard de control fiscal și definirea SAF-T ca fiind o declarație informativă în legătură cu evidențele contabile și fiscale;
- constituie mijloc de probă orice element de fapt care servește la constatarea unei stări de fapt fiscale, inclusiv fișierul SAF-T;
- introducerea unei prevederi conform căreia fișierul SAF-T poate constitui obiect al verificării în cadrul inspecției fiscale; dar și
- introducerea unui nou articol, care să permită Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) să sancționeze contravențional contribuabilii care nu depun fișierul standard de control fiscal;
- crearea cadrului legal astfel încât comunicarea dintre ANAF și alte autorități să se realizeze "în formă dematerializată", exclusiv prin mijloace electronice; măsură valabilă de la 1 martie 2022;
- introducerea obligativității înrolării în SPV pentru contribuabili, adică pentru persoanele juridice, asocierile şi alte entităţi fără personalitate juridică. De asemenea, pentru persoanele fizice care desfășoară activități economice sau exercită profesii libere se prevede această obligație doar cu privire la îndeplinirea obligațiilor sau exercitarea drepturilor ca urmare a exercitării profesiei, respectiv pe codul de înregistrare fiscală. În contextul evitării contactului fizic între persoane, precum și pentru realizarea procedurii de conectare a caselor de marcat, pentru înrolarea în SPV, contribuabilii menționați trebuie să-și achiziționeze certificate calificate; măsură valabilă de la 1 martie 2022;
- întrucât, în practică, au existat multe situații în care instanțele judecătorești au dispus suspendarea executării deciziilor de declarare în inactivitate, fără a preciza și modul de ducere la îndeplinire a acestei suspendări și efectele care trebuie să se producă, toate efectele deciziilor de inactivare emise de organul fiscal se suspendă ca urmare a hotărârilor instanțelor de judecată, în baza prevederilor Legii nr. 554/2004;
- crearea posibilității corectării declarațiilor fiscale ori de câte ori, printr-o hotărâre judecătorească definitivă, sunt dispuse măsuri care implică și modificări de impuneri aferente unor creanțe fiscale și perioade pentru care s-a anulat rezerva verificării ulterioare;
- se introduce posibilitatea refacerii inspecției fiscale de către aceeași echipă de inspecție care a încheiat actul desființat, dacă, din motive obiective, nu există posibilitatea refacerii inspecției fiscale de către o altă echipă de inspecție; măsura se aplică din 3 septembrie 2021;
- obligațiile fiscale cu termene de plată viitoare, stabilite în planul de reorganizare aprobat și confirmat în condițiile legii, să nu fie considerate restante;
- viramentele efectuate eronat se corectează, cu păstrarea datei plății, iar, în funcție de data plății, se păstrează beneficiul acordat de legiuitor de plată a jumătate din minimul legal al amenzii; măsura se aplică din 3 septembrie 2021;
- modificarea procedurii de rambursare a TVA în sensul extinderii mecanismului de rambursare cu control ulterior la toți contribuabilii, cu unele excepții stabilite expres de lege, din 1 februarie 2022; măsura se aplică și în prezent, prin OUG nr. 48/2020, dar este stabilită doar temporar până în ianuarie 2022; măsură valabilă de la 1 februarie 2022;
- nu se acordă înlesniri la plată a obligațiilor fiscale care reprezintă ajutor de stat acordat din surse sau resurse de stat ori gestionate de stat, precum și fonduri europene sau fonduri publice naționale aferente fondurilor europene;
- se propun mai multe noi reguli speciale privind eşalonarea la plată a impozitului calculat potrivit art. 403 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal;
- o procedură permanentă de eșalonare simplificată la plată, pentru obligațiile bugetare administrate de organul fiscal central, având în vedere că eșalonarea la plată a obligațiilor bugetare, în formă simplificată, adoptată prin OUG 181/2020, a fost una dintre cele mai accesate facilități fiscale în timpul pandemiei de coronavirus; măsura se aplică din 1 octombrie 2021, adică imediat după ce expiră mecanismul temporar din OUG 181/2020;
- stabilirea unui termen rezonabil de valabilitate a măsurii asigurătorii, după data comunicării sesizării penale. Astfel, s-a apreciat că o poziție echilibrată este aceea de a reglementa un termen de 3 luni de la data comunicării sesizării penale, în care să rămână valabilă măsura asigurătorie. Măsura respectivă trebuie dublată de o măsură administrativă a ANAF; măsură valabilă din 3 septembrie 2021;
- în situația rămânerii definitive a hotărârii judecătorești prin care a fost respinsă contestația contribuabilului, în tot sau în parte, scrisorile de garanție sau polițele de asigurare de garanție depuse de debitor în scopul suspendării executării silite se execută după 15 de zile de la data la care acţiunea este respinsă definitiv sau în ultima zi de valabilitate a scrisorii de garanție sau a poliței de asigurare de garanție, dacă aceasta se împlinește înaintea celor 15 zile. Astfel, se acordă un termen rezonabil în care debitorul poate plăti de bunăvoie, întrucât executarea scrisorii de către organul fiscal presupune costuri pentru debitor;
- analiza cererilor de dare în plată depuse la ANAF să fie realizată la nivelul organului fiscal competent, de către comisiile constituite în acest scop prin ordin ANAF;
- se propune extinderea amnistiei fiscale din OUG nr. 69/2020 pentru noi categorii de datornici;
- la cerere, debitorii a căror activitate este restrânsă sau închisă pe perioada stării de urgență sau de alertă, după caz, să poată solicita suspendarea condițiilor de menținere a eșalonării la plată, în oricare formă ar fi acordată, similar dispozițiilor suspendării condițiilor de menținere a eșalonării la plată care a fost reglementată prin OUG nr. 48/2020 și ale cărei efecte au încetat în decembrie 2020; măsură valabilă din 3 septembrie 2021;
- se stabilește o regulă nouă pentru interacțiunea PFA-urilor cu Fiscul (aici este nevoie de un ordin suplimentar al Fiscului pentru punerea efectivă în aplicare).