Vorbim de OG nr. 11/2021, publicată recent în Monitor și deja în vigoare și care cuprinde, printre altele, includerea în sfera amnistiei fiscale în derulare acum a încă două situații în care se pot afla contribuabilii cu restanțe bugetare ale căror scadențe sunt anterioare datei de 31 martie. Mai exact:
- anularea dobânzilor, penalităților și tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale administrate de organul fiscal central cu scadențe anterioare datei de 31 martie 2020, în cazul contribuabililor care au fost supuși inspecţiei fiscale sau verificării situaţiei fiscale personale începute și pentru care s-a comunicat decizia de impunere în perioada cuprinsă între data de 14 mai 2020 și data de 29 martie 2021; ce trebuie să facă cei care sunt în situația asta este să achite integral obligațiile principale din decizia de impunere la termenele stabilite și să depună cererea de anulare până la 31 ianuarie 2022; dacă respectiva datorie s-a plătit deja, contribuabilul mai trebuie doar să depună cererea;
- anularea dobânzilor, penalităților și tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale administrate de organul fiscal cu scadențe anterioare datei de 31 martie 2020, în cazul contribuabililor care au fost supuși verificării documentare după data intrării în vigoare a OUG nr. 69/2020 (14 mai 2020); contribuabilii în această situație vor trebui să plătească obligațiile principale și să depună cererile de anulare până cel târziu la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv, respectiv în termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere dacă termenul de 90 de zile se împlineşte după 31 ianuarie 2022.
Modificarea adusă de OG nr. 11/2021 este mai mult decât binevenită, sunt de părere specialiștii. În fapt, se repară o inechitate pe care Guvernul a făcut-o de la bun început cu această amnistie.
„Trebuie subliniat că măsura legislativă de anulare a obligațiilor fiscale accesorii se aplică pentru contribuabilii care se află în ipotezele mai sus menționate inclusiv dacă au achitat sumele respective, fiind apoi îndreptățiți a solicita restituirea lor. Este vorba despre o importantă măsură de corecție legislativă, care duce la eliminarea completă a efectelor juridice discriminatorii ce se puteau altfel produce între contribuabili aflați în poziții absolut similare”, scriu Dan Dascălu, avocat partener D&B David și Baias, și Mihail Boian, managing associate D&B David și Baias.
„Din perspectivă practică, ar trebui spus că toți contribuabilii care au achitat deja obligațiile fiscale principale din deciziile de impunere ar trebui să se califice pentru accesarea amnistiei și ar trebui să depună cererile de anulare în acest sens, iar cei care nu le-au achitat sau au procedat la suspendarea acestora, fie pe calea instanței sau a constituirii unei garanții, o pot accesa dacă procedează la stingerea debitelor fiscale principale în termenul mai sus amintit.
În toate cazurile, nu ne rămâne decât să salutăm această intervenție extrem de binevenită și echitabilă a legiuitorului, noua amnistie fiscală venind să niveleze discrepanțele dintre cele două amnistii fiscale anterioare și să închidă cercul acestui tip de facilitate fiscală, făcându-l aplicabil tuturor contribuabililor interesați, care, în funcție de data comunicării deciziei de impunere, au acum la dispoziție o fereastră de oportunitate de aproape 1 lună, respectiv, 4 luni pentru a derula operațiunile administrativ-fiscale necesare pentru a beneficia de efectele sale”, au mai punctat avocații.
Ce e verificarea documentară? "Verificarea documentară constă în efectuarea unei analize de coerență a situației fiscale a contribuabilului/plătitorului, pe baza documentelor existente la dosarul fiscal al contribuabilului/plătitorului, precum și pe baza oricăror informații și documente transmise de terți sau deținute de organul fiscal, care au relevanță pentru determinarea situației fiscale", scrie în articolul 148 din Codul de procedură fiscală. Acest tip de control exista doar în teorie în legislația fiscală de la noi, dar a fost operaționalizat acum câteva luni, când s-au pus la punct aspecte ce țin de efectuarea sa. Aceste controale la distanță se pot finaliza cu o decizie de impunere, potrivit legii, iar șefa Fiscului spunea la începutul lui martie că intenția e ca, până în 2024, aproape trei sferturi din controale să se deruleze online, iar anul acesta măcar o treime.
Atât persoanele fizice, cât și firmele sau alte persoane juridice sunt vizate de amnistie, inclusiv instituțiile publice, profesiile liberale, precum și ONG-urile. Practic, toate categoriile de debitori. Sunt avute în vedere acesoriile pentru obligațiile bugetare principale (nu doar fiscale, așadar) restante la 31 martie 2020.