Înainte de orice, prin noul articol 59^1, autoritățile stabilesc prin Codul de procedură fiscală obligația de depunere a fișierului SAF-T. În acest sens, însă, avem referiri vagi la obligația de depunere în sine, detaliile concrete urmând să fie lăsate în seama ordinului de care scriam în paragraful anterior.
„Contribuabilul/plătitorul are obligația de a depune la organul fiscal central o declarație cuprinzând informații din evidența contabilă și fiscală, denumită în continuare fișierul standard de control fiscal. Fișierul standard de control fiscal se depune în format electronic, la termenul stabilit prin ordin al președintelui A.N.A.F. (Agenția Națională de Administrare Fiscală - n. red.)”, scrie în OG 11/2021.
Categoriile de contribuabili care vor trebui să depună fișierul SAF-T, informațiile care vor trebui declarate, modelul declarației, procedura de transmitere și termenele-limită vor fi stabilite efectiv prin acel ordin ANAF. În acest fel, Fiscul capătă o flexibilitate foarte mare în a stabili cine, ce, cum și de când, pentru că traseul unui proiect de ordin este mult mai scurt (și mai ușor de parcurs) decât cel al unui proiect de ordonanță/lege.
Apoi, se stabilește că fișierul standard de control fiscal este considerat o declarație informativă, dar și că acesta va constitui, în sensul legislației fiscale, o probă pentru constatarea unei stări de fapt fiscale. Se prevede inclusiv că fișierul SAF-T trebuie pus la dispoziție de către Fisc în căile administrative sau judiciare de atac.
„Constituie probă orice element de fapt care servește la constatarea unei stări de fapt fiscale, înregistrări audiovideo, date și informații aflate în orice mediu de stocare, fișierul standard de control fiscal stocat într-un mediu care asigură unicitatea, integralitatea și integritatea acestuia, precum și alte mijloace materiale de probă, care nu sunt interzise de lege. (...) În cadrul căilor administrative și judiciare de atac, organul fiscal are obligația punerii la dispoziție a unei copii sau a unui link care să asigure accesul la varianta electronică a fișierului standard de control fiscal (...)”, prevede actul normativ.
Altă chestiune importantă este că fișierul SAF-T va putea fi verificat în cadrul inspecțiilor fiscale derulate de ANAF. Mai precis, inspectorii vor face „verificarea concordanței dintre datele din declarațiile fiscale cu cele din evidența contabilă și fiscală a contribuabilului/plătitorului, inclusiv din fișierul standard de control fiscal.”
În fine, se introduce în Codul de procedură fiscală și articolul 337^1, prin care se stabilesc separat contravențiile legate de fișierul SAF-T, după cum urmează:
- nedepunerea la termenele-limită a fișierului standard de control fiscal se va putea amenda cu o sumă cuprinsă între 1.000 și 5.000 de lei;
- depunerea incorectă ori incompletă a fișierului standard de control fiscal se va putea amenda cu o sumă cuprinsă între 500 și 1.500 de lei.
Modificarea Codului de procedură fiscală pentru a introduce SAF-T este una dintre chestiunile la care ne așteptam în ultima parte a anului curent, dacă ne gândim că autoritățile au început să testeze fișierul SAF-T (formularul 406) și că marii contribuabili vor fi obligați să-l depună de anul viitor. Mirela Călugăreanu, șefa ANAF, anunțase încă din decembrie 2020, cu ocazia unui interviu pentru avocatnet.ro, că urmează adaptarea legislativă a fișierului SAF-T.
Atenție! OG 11/2021 conține și alte modificări de procedură fiscală, ce sunt inventariate în acest articol.