ACCES PREMIUM
De ce premium?
UPDATE: Regulă nouă la inspecțiile fiscale: Refacerea controlului poate reveni tot echipei inițiale
În cazul în care actul administrativ-fiscal emis în cadrul inspecției fiscale este desființat, total sau parțial, refacerea inspecției fiscale poate fi realizată, în mod excepțional, de către aceeași echipă care l-a încheiat, în cazul în care nu este posibil ca o altă echipă să facă acest lucru, potrivit unui OG de modificare a Codului de procedură fiscală publicat marți în Monitorul Oficial, ale cărui prevederi vor intra în vigoare pe 3 septembrie 2021. În prezent, într-un astfel de caz, refacerea inspecției fiscale se face doar de către o echipă distinctă față de cea care a efectuat controlul inițial.
Articolul continuă mai jos
Concret, conform
OG nr. 11/2021, publicat în Monitorul Oficial nr. 832/2021, a fost modificat Codul de procedură fiscală în sensul în care,
prin excepție de la regulile actuale,
ori de câte ori nu există posibilitatea ca inspecția fiscală să fie refăcută de către o altă echipă decât cea care a încheiat actul de control,
în cazul desființării acestuia, echipa inițială să poată prelua refacerea inspecției fiscale.
Mai exact, prin OG-ul amintit a fost modificat articolul 129 din Codul de procedură fiscală, în sensul în care a fost introdus un nou alineat, astfel:
„
Prin excepție de la prevederile alin. (4), refacerea inspecției fiscale se realizează de către aceeași echipă de inspecție care a încheiat actul desființat dacă, din motive obiective, nu există posibilitatea refacerii inspecției fiscale de către o altă echipă de inspecție.”
Practic, conform legislației în vigoare, refacerea inspecției fiscale trebuie efectuată de către o altă echipă de inspecție fiscală decât cea care a încheiat actul desființat, în scopul asigurării obiectivității în acțiunea de întocmire a noului act de control, în condițiile în care primul act a fost desființat în procedura de contestare.
Cu toate acestea,
modificarea menționată vine să ofere o alternativă în cazul în care nicio altă echipă de inspecție fiscală nu este disponibilă.
Potrivit legislației fiscale, un act administrativ-fiscal poate fi anulat, desfiinţat sau modificat de către organul fiscal competent.
Împotriva titlului de creanţă, precum şi împotriva altor acte administrative fiscale, cei lezați în drepturile lor pot formula contestaţie. Aceasta este o cale administrativă de atac şi nu înlătură dreptul la acţiune în instanță.
De precizat că, potrivit legislației fiscale, baza de impozitare şi creanţa fiscală stabilite prin decizie de impunere se contestă numai împreună.
În situaţia în care, ca urmare a deciziei de soluţionare a contestației, se desfiinţează, total sau parţial, actul administrativ-fiscal atacat, emis în procedura de inspecţie fiscală, organul de inspecţie fiscală reface inspecţia fiscală, cu respectarea strictă a perioadelor fiscale, precum şi a considerentelor deciziei de soluţionare a contestaţiei care au condus la desfiinţare, astfel cum acestea sunt menţionate în decizie.
Refacerea inspecţiei fiscale şi emiterea noului act administrativ-fiscal sunt posibile chiar dacă pentru perioadele şi obligaţiile fiscale vizate de refacere s-a anulat rezerva verificării ulterioare. Rezerva verificării ulterioare se anulează numai la împlinirea termenului de prescripţie a dreptului de a stabili creanţe fiscale sau ca urmare a inspecţiei fiscale ori a verificării situaţiei fiscale personale.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.