Potrivit recentelor modificări ale legislației fiscale, în cazul desființării unui act administrativ fiscal, refacerea inspecției fiscale poate fi realizată, în mod excepțional, de către aceeași echipă care l-a încheiat, în cazul în care nu este posibil ca o altă echipă să facă acest lucru. În acest context, este de reținut că inspecția refăcută trebuie să se limiteze la situația inițială de fapt, fără a face noi impuneri, potrivit unor explicații recente ale reprezentanților Direcţiei Generale de Soluţionare a Contestaţiilor din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Totuși, pot fi administrate mijloace suplimentare de probă, care nu au fost prezentate la prima inspecție, dacă sunt apreciate ca fiind necesare.
Concret, ținând cont de recentele modificări aduse Codului de procedură fiscală prin
OUG nr. 11/2021, prin excepție de la regulile existente în legislație, ori de câte ori nu există posibilitatea ca inspecția fiscală să fie refăcută de către o altă echipă decât cea care a încheiat actul de control, în cazul desființării acestuia,
echipa inițială să poată prelua refacerea inspecției fiscale.
În acest context,
în momentul în care se desființează un act administrativ fiscal în urma unui control, noua echipă de inspecție, sau, așa cum am menționat mai sus, în cazul în care nu este disponibilă o altă echipă, cea inițială
trebuie să se limiteze, în cazul refacerii inspecției fiscale, strict la ce s-a identificat la prima inspecție. Prin urmare, aceasta nu poate face noi impuneri, a subliniat
Alin Ghiurca, Director General al Direcţiei Generale de Soluţionare a Contestaţiilor din cadrul
ANAF, care a participat joi la o
conferință organizată de specialiștii de la
EY Romania.
Așadar, în cadrul constatărilor care se pot face în urma refacerii inspecției, coroborate cu principiul conform căruia un contribuabil nu își poate înrăutăți situația în propria cale de atac, echipa care efectuează inspecția fiscală refăcută “
trebuie să rămână strict în limitele respectivei desființări”, a evidențiat Alin Ghiurca.
Prin urmare, în cadrul inspecției ulterioare trebuie să fie vorba doar despre o mai bună fundamentare, de către organul fiscal, a propriilor constatări. Altfel, dacă se depășesc aceste limite, o decizie dată într-un asemenea caz poate fi desființată la rându-i, “
[d]acă suntem investiți de contribuabil, adică dacă ni se cere acest lucru prin contestație”, a afirmat Alin Ghiurca.
Concret, contribuabilul trebuie să fie atent și să remarce dacă, la refacerea inspecției fiscale, echipa nu se rezumă doar la situația inițială și să scrie acest lucru în sesizare. Fără o astfel de sesizare, nu poate fi desființată o decizie care ar depăși limitele situației de fapt inițiale.
Astfel, trebuie remarcat că
partea procedurală în materia contestațiilor fiscale este foarte importantă, inclusiv din perspectiva contribuabilului, care trebuie să fie diligent, să sesizeze orice nereguli și să le consemneze
în mod corespunzător
pentru a le aduce la cunoștința autorităților, după cum a punctat
Stela Andrei, Partener Asociat, Departamentul Impozit pe Venit și Contribuții Sociale,
EY România.
În ceea ce privește cazurile în care se poate dispune refacerea inspecțiilor, acest lucru se întâmplă “c
ând nu există, la dosarul cauzei, suficiente elemente ca să putem hotărî (…) în favoarea emitentului actului administrativ sau în favoarea contestatarilor”, a adăugat Alin Ghiurca.
În decizia de refacere a inspecției fiscale se menționează concret ce trebuie să facă organul fiscal la refacerea acelui act.
Prin decizia de soluționare a contestațiilor fiscale,
se poate dispune administrarea mijloacelor suplimentare de probă în cadrul refacerii inspecțiilor fiscale,
dacă autoritățile consideră necesar un astfel de demers.
“
În anul 2020, 11,5% din contestații au fost desființate, urmând ca o altă echipă de inspectori (sau, după cum am văzut, aceeași echipă - n. red.) să refacă inspecția fiscală”, a indicat Stela Andrei.
Comentarii articol (0)