Concret, potrivit ordinului ANAF, firmele și celelalte entități care vor avea obligația de a depune fișierul SAF-T potrivit calendarului menționat mai sus vor fi următoarele:
- regiile autonome;
- institutele naționale de cercetare-dezvoltare;
- societățile pe acțiuni;
- societățile în comandită pe acțiuni;
- societățile în comandită simplă;
- societățile în nume colectiv;
- societățile cu răspundere limitată;
- societățile ori companiile naționale;
- organizațiile cooperatiste meșteșugărești;
- organizațiile cooperatiste de consum;
- organizațiile cooperatiste de credit;
- unitățile fără personalitate juridică din România, care aparțin unor persoane juridice cu sediul în străinătate;
- persoanele juridice străine care desfășoară activitate prin intermediul unui sediu permanent sau al mai multor sedii permanente în România;
- persoanele juridice străine care au locul de exercitare a conducerii efective în România;
- asociațiile cu scop patrimonial;
- asociațiile sau persoanele fără scop patrimonial;
- organismele de plasament colectiv care nu sunt constituite prin act constitutiv, astfel cum sunt prevăzute în legislația pieței de capital, fondurile de pensii facultative, fondurile de pensii administrate privat și alte entități organizate pe baza Codului civil;
- societățile nerezidente care au în România un cod de înregistrare în scopuri de TVA (contribuabilii înregistrați prin înregistrare directă, contribuabilii înregistrați prin reprezentant fiscal, sediile fixe); dar și
- alte persoane juridice, care nu se regăsesc menționate în mod expres în lista celor scutiți de depunere.
Care sunt provocările implementării SAF-T, potrivit specialiștilor?
Una dintre provocările principale o reprezintă volumul considerabil de date solicitate. Mai exact, dificultățile constau în identificarea informațiilor, dar și în corelarea și în exportul acestora, potrivit unui comunicat de presă al Deloitte România.
În plus, incorectitudinea sau lipsa datelor, precum și timpul scurt de implementare a raportării constituie deopotrivă reale provocări pentru contribuabili, spun specialiștii, motiv pentru care se impune revizuirea tratamentului contabil și fiscal al tranzacțiilor și corectarea datelor înainte de implementarea unor soluții IT privind SAF-T, astfel încât pregătirea raportării să fie făcută cât mai devreme și într-un mod amănunțit.
În același timp, după cum mai apare în comunicatul Deloitte România amintit, ”costul implementării unei soluții IT de procesare a declarației SAF-T nu este de neglijat. Spre deosebire de alte declarații fiscale, aceasta nu poate fi pregătită manual din cauza volumului mare de date și a necesității transformării acestora conform standardelor tehnice impuse de ANAF. Așadar, sunt necesare investiții fie în configurarea sistemului IT actual, fie în achiziția unei aplicații informatice, special pentru această raportare”.
Reamintim că Ordinul ANAF nr. 1.783/2021 vine după ce SAF-T a fost introdus oficial în Codul de procedură fiscală, la finele lunii august 2021, prin OG nr. 11/2021. Codul prevede doar un cadru legal de bază, astfel că era necesar ca normele procedurale să fie stabilite prin ordin al ANAF.
Redacția noastră a urmărit îndeaproape pregătirile autorităților pentru introducerea SAF-T. Toate materialele scrise pe acest subiect pot fi găsite aici.