ACTUALIZARE (23.03.2022): Prin Ordinul ANAF 373/2022, au fost introduse câteva precizări suplimentare la calendarul implementării SAF-T, despre care am scris mai multe aici. Acestea se referă la explicarea sintagmei „mici contribuabili”, situația firmelor mari care la 1 ianuarie 2022 au fost mutate la categoria firmelor mici sau la categoria firmelor mijlocii și apariția în schemă a două categorii noi de firme (firmele străine înregistrate în România numai în scopuri de TVA și firmele de intermediere sau brokeraj în asigurări).
__________
Ordinul ANAF 1.783/2021, care a apărut aseară în Monitorul Oficial și care se va aplica efectiv de la 1 ianuarie 2022, vine după ce SAF-T a fost introdus oficial în Codul de procedură fiscală, la finele lunii august 2021, prin OG 11/2021. Codul prevede doar un cadru legal de bază, astfel că era necesar ca normele procedurale să fie stabilite prin ordin al ANAF.
Calendarul de implementare. Poate cea mai importantă informație din cuprinsul normelor este cea referitoare la calendarul de implementare a fișierului SAF-T. Dacă inițial se dorea o implementare mai rapidă, până-n 2023, Fiscul s-a răzgândit și vrea să lase mai mult timp de pregătire pentru companiile mici și mijlocii, dar și pentru unele firme mari, după cum urmează:
- de la 1 ianuarie 2022, transmiterea fișierului SAF-T prin formularul 406 va deveni obligatorie pentru marii contribuabili care au fost încadrați la această categorie și în anul 2021;
- de la 1 iulie 2022, transmiterea fișierului SAF-T prin formularul 406 va deveni obligatorie pentru marii contribuabili care vor fi încadrați la această categorie de la 1 ianuarie 2022;
- de la 1 ianuarie 2023, transmiterea fișierului SAF-T prin formularul 406 va deveni obligatorie pentru contribuabilii mijlocii (cei care sunt încadrați la această categorie la data de 31 decembrie 2021) și pentru băncile, IFN-urile, instituțiile financiare și asigurătorii încadrați la categoria marilor contribuabili (cei care sunt încadrați la această categorie la data de 1 ianuarie 2022);
- de la 1 ianuarie 2025, transmiterea fișierului SAF-T prin formularul 406 va deveni obligatorie pentru contribuabilii mici (cei care sunt încadrați la această categorie la data de 31 decembrie 2021);
- ulterior celor patru mari termene din 2022, 2023 și 2025, pentru contribuabilii nou-înregistrați/nou-încadrați, obligația de a transmite fișierul SAF-T prin formularul 406 va interveni de la momentul înregistrării/încadrării.
Cine va scăpa de obligația depunerii formularului 406. De principiu, este vorba de PFA-uri, întreprinderi individuale, întreprinderi familiale, persoanele fizice care desfășoară activități cu scop lucrativ, asociațiile familiale, societățile profesionale de avocați cu răspundere limitată și cabinetele individuale de avocați, societățile profesionale notariale și birourile individuale notariale, societățile profesionale de practicieni în insolvență și cabinetele medicale individuale, printre altele. Lista completă este aici.
Ce informații va cuprinde fișierul SAF-T și cum se va raporta prin D406. Concret, fișierul va permite accesul personalului de control al ANAF la datele extrase automat din sistemele informatice ale firmelor. Acesta va conține, în mare, informații despre contabilitate, clienți, furnizori, taxe, stocuri, proprietari, active, facturi, plăți și altele.
„SAF-T permite organelor fiscale accesul la date din evidența contabilă și fiscală ale contribuabililor/plătitorilor, stocate și prelucrate în mediu electronic, într-un format ușor de citit pentru testarea substanțială a controalelor și datelor sistemului, folosind software de audit proprietar, ca parte a unei metodologii care asigură eficacitate și productivitate crescută în controlul fiscal asistat de computer. SAF-T este un fișier în format electronic, de tip XML, conținând date extrase automat din sistemele informatice ale contribuabililor/plătitorilor, exportate și stocate într-un format standardizat”, scrie în Ordinul 1.783/2021.
Declarația 406, al cărei model este anexat la actul normativ citat, se va transmite la ANAF în format electronic prin anaf.ro sau prin e-Guvernare.ro. Formularul va trebui să fie semnat electronic. Atenție: Firmele cu activitate economică mare vor fi nevoite să transmită fișierul SAF-T în mai multe „tranșe”.
„Transmiterea Declarației informative D406 se poate face de către contribuabilii/plătitorii cu obligația de depunere, începând cu prima zi calendaristică a lunii următoare perioadei pentru care obligația devine activă, până la data-limită de depunere - ultima zi a lunii care urmează perioadei pentru care se face raportarea”, este detaliat în ordin, cu precizarea că formularul se va depune până la următoarele termene-limită:
- ultima zi calendaristică a lunii următoare perioadei de raportare, respectiv luna/trimestrul calendaristic, după caz, pentru alte informații decât cele privind secțiunile „Stocuri“ și „Active“;
- la termenul de depunere a situațiilor financiare aferente exercițiului financiar, în cazul secțiunii „Active“;
- la termenul stabilit de organul fiscal central, care nu poate fi mai mic de 30 de zile calendaristice de la data solicitării, în cazul secțiunii „Stocuri“.
De precizat că firmele vor primi, în primă fază, niște perioade de grație pentru primele raportări, astfel că nu vor fi sancționate din start dacă întârzie cu acestea (amenzile ajung până la 5.000 de lei).