Începând din ianuarie 2024, Fiscul va căpăta acces, printr-un sistem european aflat acum în pregătire, la informațiile despre plățile online făcute din alte state UE către companiile din România. Măsura este prinsă într-o directivă ce trebuie implementată de țara noastră pentru a eficientiza controalele fiscale pentru depistarea fraudelor de TVA în comerțul online.
__________
ACTUALIZARE (31.03.2024): Directiva europeană a fost transpusă la noi prin Legea 33/2024, iar mai multe informații despre noua raportare pot fi aflate din secțiunea noastră dedicată sistemului CESOP.__________
Directiva europeană 284/2020 trebuie transpusă în legislația noastră, prin lege sau ordonanță, până la finalul anului 2023 și apoi pusă în aplicare efectiv de la
1 ianuarie 2024.
Concret, este vorba de
crearea unui sistem european denumit CESOP, în care vor ajunge
informațiile despre plățile transfrontaliere și beneficiarii lor - adică tranzacțiile în care plătitorul este într-un stat membru (consumatorul, de exemplu), iar beneficiarul plății este în alt stat membru (comerciantul din România, de exemplu). Informațiile vor fi raportate
trimestrial de prestatorii de servicii de plăți online, în cazurile în care vorbim de
firme care au primit minimum 26 de asemenea plăți într-un trimestru.
„Statele membre impun prestatorilor de servicii de plată să păstreze evidențe suficient de detaliate ale beneficiarilor plăților și ale plăților în legătură cu serviciile de plată pe care le furnizează pentru fiecare trimestru calendaristic, pentru a permite autorităților competente ale statelor membre să efectueze controale privind livrările de mărfuri și prestările de servicii care (...) se consideră că au loc într-un stat membru, în vederea atingerii obiectivului de combatere a fraudei în domeniul TVA. (...)Obligația care le revine prestatorilor de servicii de plată (...) se aplică în cazul în care, în cursul unui trimestru calendaristic, un prestator de servicii de plată prestează servicii de plată care corespund unui număr de peste 25 de plăți transfrontaliere către același beneficiar al plăților”, prevede directiva.
În esență, informațiile despre firmele care primesc plăți din alte state UE care vor fi colectate și raportate către sistemul CESOP vor cuprinde numele sau denumirea comercială, adresa, orice cod de TVA sau alt cod fiscal național, codul IBAN sau alt identificator care arată locația beneficiarului plății, precum și detaliile în sine ale plăților transfrontaliere (inclusiv restituirile).
„Aceste informații vor fi centralizate apoi [în CESOP], unde vor fi stocate, agregate și verificate cu alte baze de date europene. Toate informațiile din CESOP vor fi apoi puse la dispoziția experților antifraudă din statele membre prin intermediul unei rețele numite Eurofisc. Obiectivul acestei noi măsuri este de a oferi autorităților fiscale ale statelor membre instrumentele adecvate pentru a detecta eventualele fraude în domeniul TVA în comerțul electronic efectuate de vânzători stabiliți într-un alt stat membru sau într-o țară terță”, explică autoritățile europene în descrierea sistemului CESOP.
În momentul de față, există un grup de experți al Comisiei Europene care pregătește implementarea CESOP. Acesta include, de asemenea, reprezentanți ai administrațiilor fiscale din UE, prestatori de servicii de plăți online și specialiști din domeniul IT. Grupul ajută Comisia Europeană să găsească cele mai bune soluții pentru standardul de raportare a datelor financiare și dezvoltarea și administrarea sistemului CESOP. Inclusiv reprezentanți ai Fiscului român participă la întâlnirile grupului, autoritatea subliniind
într-un raport recent că operaționalizarea CESOP va influența semnificativ activitatea de control la comercianți.
În preambulul directivei scrie că măsura este necesară pentru a pune la dispoziția administrațiilor fiscale naționale
un instrument puternic și eficient care să le ajute la controalele de depistare a fraudelor de TVA din cadrul comerțului online în UE.
„Creșterea comerțului electronic facilitează vânzarea transfrontalieră de bunuri și servicii către consumatori finali din statele membre. În acest context, comerțul electronic transfrontalier privește livrări pentru care TVA este datorată într-un stat membru, dar furnizorul este stabilit într-un alt stat membru, pe un teritoriu terț sau într-o țară terță. Cu toate acestea, întreprinderile care comit fraude exploatează oportunitățile oferite de comerțul electronic pentru a obține avantaje de piață neloiale, sustrăgându-se de la obligațiile în materie de TVA care le revin. (...)Frauda în domeniul TVA este o problemă comună tuturor statelor membre, dar statele membre în mod individual nu au informațiile necesare pentru a se asigura că normele în materie de TVA în sectorul comerțului electronic transfrontalier sunt aplicate corect sau pentru a combate frauda în domeniul TVA în sectorul comerțului electronic”, este precizat în preambul.
În altă ordine de idei, trebuie subliniat că autoritățile europene mai pregătesc și altă măsură importantă legată de comerțul online, care urmează să fie implementată de la
1 ianuarie 2023. Este vorba de
Directiva 514/2021, care prevede că
veniturile comercianților care-și vând produsele prin intermediul marketplace-urilor vor trebui raportate anual la Fisc.
Noua obligație de raportare, ce se va aplica platformelor digitale, va permite Fiscului să depisteze veniturile obținute de comercianți prin marketplace-uri și să le stabilească obligațiile fiscale aferente (acolo unde este cazul). Actul normativ vizează, mai precis, veniturile realizate de comercianți din vânzarea de bunuri, servicii personale, închirierea de bunuri imobile și închirierea de vehicule de transport.
Important! Începând de anul trecut, controalele din domeniul comerțului online au fost intensificate de Fisc, cel mai bun exemplu în acest sens fiind operațiunea „Mercur”, care încă se află în derulare. Redacția noastră
a informat în februarie că activitatea comercianților online este una dintre prioritățile anului 2021 în cadrul controalelor fiscale. Iar măsurile pregătite la nivel european nu fac decât să confirme că acest domeniu va căpăta din ce în ce mai multă atenție, în următorii ani, din partea autorităților.
Comentarii articol (0)