Asociațiile și fundațiile pot acorda sponsorizări în scopuri științifice, pentru cercetare fundamentală și aplicată (de exemplu pentru descoperirea unui tratament medicamentos), umanitar (hrană pentru spitale), medico-sanitar (aparatură, echipamente de protecție medicală, alte consumabile pentru protejarea sănătății oamenilor), asistență și servicii sociale (de exemplu, punerea la dispoziție de mașini pentru cumpărături destinate persoanelor vârstnice).
Ca regulă generală, beneficiarul unei sponsorizări trebuie să fie înregistrat în Registrul entităților/unităților de cult. În caz contrar, compania/entitatea non-profit care acordă sponsorizarea nu beneficiază de creditul fiscal prevăzut de reglementările în vigoare.
Pot fi sponsorizate ONG-urile de către alte ONG-uri?
În conformitate cu legea cadru de organizare și funcționare - Legea nr. 246/2005 pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații - organizațiile neguvernamentale sunt persoane juridice constituite de persoane fizice sau persoane juridice care urmăresc desfășurarea unor activități în interes general sau în interesul unor colectivități locale ori, după caz, în interesul lor personal nepatrimonial (adică non-profit sau fără scop lucrativ).
Conform Legii sponsorizării 32/1994, este considerat sponsor orice persoană fizică sau juridică din România sau din străinătate care efectuează o sponsorizare în condițiile legii.
Prin urmare nu este interzis ca un ONG (în calitatea să de persoană juridică) să efectueze sponsorizări către alt ONG atâta timp cât activitatea în sine nu contravine prevederilor din statut sau prevederilor Legii sponsorizării 32/1994.
Interdicții sponsorizare
Sunt situații prevăzute în Legea sponsorizării, legate de interzicerea dreptului de a sponsoriza din surse de la buget sau neaplicabilitatea facilităților Legii 32/1994 în situații în care se sponsorizează rude sau afini până la gradul a patrulea inclusiv.
Nu sunt permise :
- sponsorizări reciproce între persoane fizice sau juridice;
- sponsorizări către rude sau afini până la gradul al patrulea inclusiv;
- sponsorizări către persoane juridice fără scop lucrativ care sunt conduse sau controlate direct de sponsor.
De asemenea, nu beneficiază de facilitatea fiscală sponsorul care în mod direct sau indirect urmărește să direcționeze activitatea beneficiarului.
Cine poate beneficia de sponsorizare?
Legea sponsorizării menționează următoarele categorii:
a) o persoană juridică fără scop lucrativ, care desfășoară în România sau urmează să desfășoare o activitate în domeniile: cultural, artistic, educativ, de învățământ, științific -cercetare fundamentală și aplicată, umanitar,religios, filantropic, sportiv, al protecției drepturilor omului, medico-sanitar, de asistența și servicii sociale, de protecția mediului, social și comunitar, de reprezentare a asociațiilor profesionale, precum și de întreținere, restaurare, conservare și punere în valoare a monumentelor istorice;b) instituțiile și autoritățile publice, inclusiv organele de specialitate ale administrației publice, pentru activitățile menționate la lit. a);
c) emisiuni sau programe ale organismelor de televiziune sau radiodifuziune, precum și cărți ori publicății din domeniile menționate la lit. a);
d) orice persoană fizică cu domiciliul în România a cărei activitate în unul dintre domeniile prevăzute la lit. a) este recunoscută de către o persoană juridică fără scop lucrativ sau de către o instituție publică ce activează în domeniul pentru care se solicită sponsorizarea.
Fiscalitatea ONG-urilor care sponsorizează alte ONG-uri
Organizațiile nonprofit, înființate în baza OUG nr. 26/2000, înregistrează venituri din:
- cotizațiile membrilor,
- dobânzile și dividendele rezultate din plasarea sumelor disponibile, în condiții legale,
- sponsorizări, donații, dividendele societăților comerciale înființate de acestea,
- activități economice directe, etc.
Organizatile nonprofit desfășoară, pe lângă activitățile fără scop patrimonial, și activități economice, pentru care se calculează și plătește impozit pe profit conform Codului fiscal, art.15:
„Organizațiile nonprofit datorează impozit numai pentru partea din profitul impozabil care corespunde veniturilor, altele decât cele scutite și nu calculează impozit pe profit pentru veniturile din activități economice realizate până la nivelul echivalentului în lei a 15.000 euro, într-un an fiscal, dar care nu reprezintă mai mult de 10% din veniturile totale scutite de la plata impozitului pe profit”.
De asemenea ONG-urile completează și formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit anual” în care înscriu cheltuielile efectuate cu sponsorizarea.
Valoarea sponsorizării, cea care se poate scădea din impozitul pe profit, trebuie să se încadreze în limitele:
– 0,75% din cifra de afaceri;
– nu mai mult de 20% din impozitul pe profit datorat.
În cazul în care suma privind sponsorizarea nu se încadrează în limitele de mai sus, această poate fi scăzută timp de 7 ani consecutivi, la fiecare termen de plata a impozitului pe profit.
Cu alte cuvinte, după trecerea celor 7 ani consecutivi sumele nu mai pot fi deduse. În această situație facilitatea fiscală se reportează pentru anii următori spre a fi utilizată atunci când profitabilitatea o va permite.
Așadar, un ONG poate sponsoriza alt ONG iar organizația nonprofit care sponsorizează își poate deduce cheltuielile cu sponsorizarea doar dacă din activitatea economică rezultă impozit pe profit.
Prin urmare nu este interzis că un ONG (persoană juridică) să efectueze sponsorizări către alt ONG atâta timp cât activitatea în sine nu contravine prevederilor din statut sau prevederilor Legii sponsorizării 32/1994.
În toate aceste cazuri, pentru a beneficia de un credit fiscal într-o anumită perioadă fiscală, sponsorizarea trebuie acordată efectiv în timpul acelei perioade fiscale. Cu alte cuvinte, nu doar încheierea unui contract de sponsorizare generează aplicabilitatea facilității fiscale, această fiind posibilă cu condiția acordării efective a sponsorizării.
De asemenea, pentru a beneficia de credit fiscal în cazul sponsorizărilor efectuate către entități persoane juridice fără scop lucrativ este necesar că acestea să fie înregistrate în Registrul entităților/unităților de cult.
Totodată, anual, entitățile care au efectuat sponsorizări trebuie să depună o declarație informativă (D107) privind sponsorizăriile efectuate precum şi beneficiarii acestora.
Implicațiile TVA ale sponsorizării efectuate de un ONG
Organizațiile non profit care desfășoară activitate economică și care depășesc plafonul de scutire pentru întreprinderi mici de 300.000 lei, realizează operațiuni în sfera tva. Practic asociațiile, fundațiile desfășoară atât activități economice cât și activități non profit. De aceea se impune și analiza implicațiilor tva în cazul sponsorizării efectuate de un ONG.
Din perspectiva TVA, sponsorizările acordate în numerar nu intră în sfera de aplicare a TVA.
Bunurile acordate sau serviciile prestate gratuit în cadrul acțiunilor de sponsorizare nu sunt considerate operațiuni cu plată, supuse TVA, dacă valoarea totală a acestora în cursul unui an calendaristic se încadrează în limita de 0,3% din cifra de afaceri, plafonul fiind determinat pe baza datelor din deconturile depuse în anul respectiv (nu se iau în calcul pentru încadrarea în aceste plafoane sponsorizările acordate în numerar şi nici bunurile/serviciile pentru care taxa nu a fost dedusă). Pentru partea care depășește acest plafon, se colectează TVA care se include în decontul întocmit pentru ultima perioadă fiscală respectivă.
Sponsorizare în bunuri materiale și bani
Sponsorizarea este actul juridic prin care două persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare pentru susţinerea unor activităţi fără scop lucrativ desfăşurate de către una dintre părţi, denumită beneficiarul sponsorizării.
Contractul de sponsorizare se încheie în formă scrisă, cu specificarea obiectului, valorii şi duratei sponsorizării, precum şi a drepturilor şi obligaţiilor părţilor.
În cazul sponsorizării sau mecenatului constând în bunuri materiale, acestea vor fi evaluate, prin actul juridic încheiat, la valoarea lor reală din momentul predării către beneficiar.
Cum este controlată utilizarea sumelor, bunurilor primite prin sponsorizare?
După primirea sponsorizării, orice ONG trebuie să cunoască faptul că poate face obiectul unui control de la Finanțe cu privire la modul de utilizare a banilor sau bunurilor primite prin sponsorizare.
Mai exact, controlul modului de respectare a utilizării mijloacelor financiare şi a bunurilor materiale primite de beneficiarii sponsorizărilor şi mecenatelor, în scopul pentru care au fost transferate prin contract, se efectuează de către Ministerul Finanţelor Publice prin aparatul de inspecţie economico-financiară.
Totodată, după finalizarea acțiunii sponsorizate, beneficiarul sponsorizării poate avea obligația (prevăzută și în contract) de a pune la dispoziția sponsorului documente justificative de tipul facturi, contracte, ordine de plata din care să rezulte că a cheltuit suma alocată de sponsor în scopul menționat în contract, pentru acțiunea respectivă. De asemenea, trebuie îndeplinite și clauzele privind promovarea imaginii sponsorului stabilite în contract, de la caz la caz, și documentarea acestora cu dovezi (imagini, filmări, testimoniale, articole de presă, interviuri etc).
De asemenea,ulterior finalizării unei acțiuni de sponsorizare, până la expirarea duratei contractuale, beneficiarii pot avea obligația completării și transmiterii către sponsor a unui formular de evaluare a impactului sponsorizării, parte integrantă din contractul de sponsorizare.