ACCES PREMIUM
De ce premium?
Patru raportări nou-introduse de care firmele se vor lovi în 2022
În cursul anului 2021 au apărut patru noi raportări obligatorii pentru companiile din România. Dacă două dintre ele vor trebui transmise prima oară din 2022, altele două deja au fost transmise în acest an, însă vor fi prezente și anul viitor, și în următorii ani.
Articolul continuă mai jos
1. Raportarea fișierului SAF-T, obligatorie pentru marii contribuabili din 2022. Prima raportare nouă vizează, momentan, numai firmele mari, aceasta fiind stabilită să se aplice de la 1 ianuarie 2022 sau de la 1 iulie 2022. În esență, cine e deja mare contribuabil va avea obligația depunerii fișierului standard de control fiscal (adică declarația 406) din 1 ianuarie, iar cine devine mare contribuabil la 1 ianuarie va avea obligația din 1 iulie. SAF-T va deveni obligatoriu pentru firmele medii din 1 ianuarie 2023 și pentru firmele mici - din 1 ianuarie 2025.
2. Bilanțuri suplimentare pentru unele ONG-uri. Mai precis, este vorba de ONG-urile care optează pentru un exerciţiu financiar diferit de cel calendaristic. Acestea sunt obligate să depună raportări contabile anuale la 31 decembrie (în 150 de zile de la încheierea anului calendaristic), în plus față de situațiile financiare anuale. Noile reguli se aplică efectiv începând cu raportările contabile anuale încheiate la data de 31 decembrie 2021, ceea ce înseamnă că prima raportare anuală se va depune efectiv în 2022.
3. Declarația specială de TVA pentru comerțul online în UE. În acest caz vorbim de o obligație de raportare care se aplică din toamnă, în urma introducerii a trei regimuri speciale de TVA pentru comerțul online în cadrul Uniunii. Pentru simplificare, comercianții pot folosi ghișeul unic de TVA (One Stop Shop) pentru a declara TVA-ul în cadrul celor trei noi regimuri, iar obligațiile declarative se îndeplinesc prin formularul 398. Declararea intervine lunar sau trimestrial, în funcție de regimul folosit.
4. Reintroducerea declarației anuale cu beneficiarii reali. În primăvara acestui an s-a reintrodus declarația anuală cu beneficiarii reali, care este obligatorie pentru toate companiile din România, după ce fusese eliminată în 2020. Cu toate acestea, parlamentarii au decis recent să-i restrângă aplicabilitatea, astfel că foarte puține firme o vor mai depune începând din 2022. Însă ideea de bază este că declarația anuală se va păstra, chiar dacă puțini o vor mai depune.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.