În 2021, autoritățile au venit cu mai multe schimbări din sfera obligațiilor declarative ale contribuabililor. De la eliminarea hârtiilor în relația cu Fiscul și reducerea numărului de declarații fiscale la unele modificări la raportările deja în vigoare, iată ce este de bine de știut în pragul noului an.
1. Actele tipărite vor fi ignorate de Fisc din martie 2022. Planul autorităților este de a trece de la o relație hibridă cu contribuabilii la o relație derulată în principal online. În acest sens, s-a stabilit că, de la 1 martie 2022,
contul în Spațiul Privat Virtual este obligatoriu pentru a relaționa cu Agenția Națională de Administrare Fiscală. De la aceeași dată, autoritățile vor ignora documentele transmise în format tipărit - adică acestea nu vor mai fi luate în considerare.
2. Raportarea fișierului SAF-T, obligatorie pentru marii contribuabili din 2022. Raportarea vizează, momentan, numai firmele mari, aceasta fiind stabilită să se aplice de la 1 ianuarie 2022 sau de la 1 iulie 2022. În esență, cine e deja mare contribuabil va avea obligația depunerii fișierului standard de control fiscal (adică declarația 406) din 1 ianuarie, iar cine devine mare contribuabil la 1 ianuarie va avea obligația din 1 iulie. SAF-T va deveni obligatoriu pentru firmele medii din 1 ianuarie 2023 și pentru firmele mici - din 1 ianuarie 2025.
3. Declarația specială de TVA pentru comerțul online în UE. În acest caz vorbim de o obligație de raportare care se aplică din toamnă,
în urma introducerii a trei regimuri speciale de TVA pentru comerțul online în cadrul Uniunii. Pentru simplificare, comercianții pot folosi ghișeul unic de TVA (One Stop Shop) pentru
a declara TVA-ul în cadrul celor trei noi regimuri, iar obligațiile declarative se îndeplinesc prin formularul 398. Declararea intervine lunar sau trimestrial, în funcție de regimul folosit.
4. Fiscul a decis să mai reducă din declarațiile fiscale, începând cu februarie 2022. Funcțiile îndeplinite de mai multe formulare fiscale vor fi preluate, din 2 februarie 2022, de formularele de înregistrare fiscală, într-o încercare a Fiscului de a reduce numărul declarațiilor existente. Din păcate, rămâne de văzut dacă schimbarea se va aplica efectiv la termen, pentru că
o altă măsură de acest gen încă este în aer, la mult timp după termenul anunțat de Fisc.
5. Start la înființarea grupurilor de impozit pe profit, care se face anual prin transmiterea unui formular special. Consolidarea fiscală la impozitul pe profit permite gruparea companiilor pentru a compensa profiturile cu pierderile și a plăti la stat dări mai mici. Grupurile de plătitori de impozit pe profit pot apărea efectiv de la 1 ianuarie 2022, în baza cererilor făcute în acest an până pe 2 noiembrie. Practic, acesta este, de-acum, termenul anual până la care se poate cere, prin declarația 173, înființarea unui grup de impozit pe profit începând din anul următor.
6. Firmele mari vor trebui să includă noi informații în declarația nefinanciară, începând din 2022. Declarația nefinanciară, care trebuie depusă de firmele mari odată cu situațiile financiare anuale, va trebui să cuprindă noi informații începând cu bilanțurile aferente anului 2022, care se vor depune efectiv în 2023.
7. Noi amenzi contabile și modificări la păstrarea bilanțurilor. O ordonanță dată de Guvern în primăvară, pentru modificarea Legii contabilității, a venit cu noi contravenții privind bilanțurile, dar și cu unele clarificări legate de termenul pentru păstrarea bilanțurilor. Printre altele, firmele care
nu depun rapoartele obligatorii, odată cu bilanțurile, riscă, mai nou, amendarea.
8. Reguli noi pentru firmele străine care trebuie să depună bilanțuri în România. Reglementările contabile privind situațiile financiare anuale au fost modificate în vară printr-un ordin al Ministerului Finanțelor. Documentul a apărut în contextul în care s-a stabilit că firmele străine cu locul conducerii efective în România sunt obligate, mai nou, să depună situații financiare anuale inclusiv aici.
9. Avem reguli noi pentru declararea și plata impozitului pentru dividendele distribuite și neplătite în anul distribuirii. Concret, anul în care se aprobă situațiile financiare nu mai are relevanță atunci când trebuie plătit impozitul pe dividende de 5%. Pentru dividendele distribuite, dar neplătite în anul distribuirii, impozitul se va plăti până la data de 25 ianuarie a anului următor distribuirii. Clarificarea vine în ajutorul celor care distribuie dividendele în alt an decât cel în care aprobă situațiile financiare, pentru că aleg să reporteze profitul. Această noutate
a afectat inclusiv tratamentul fiscal al dividendelor interimare distribuite și neplătite în anul distribuirii.
10. Directiva ce prevede declararea publică a impozitului pe profit plătit la stat a fost oficializată. O altă noutate din sfera impozitului pe profit, ce merită amintită, este o directivă europeană ce va obliga plătitorii la transparență. Asta, însă, numai dacă vorbim de entități care obțin venituri de peste 750 de milioane de euro în fiecare dintre ultimele două exerciții financiare consecutive.
11. Firmele care încasează bani din alte state UE vor fi monitorizate de Fisc cu ajutorul raportărilor de la terți. În domeniul comerțului online, o directivă europeană ce trebuie implementată de România din 2024 prevede că Fiscul va căpăta acces, printr-un sistem european aflat acum în pregătire, la informațiile despre plățile online făcute din alte state UE către companiile din România. Informațiile vor fi raportate trimestrial de prestatorii de servicii de plăți online, în cazurile în care vorbim de firme care au primit minimum 26 de asemenea plăți într-un trimestru.
12. Veniturile obținute de comercianți prin marketplace-uri vor fi raportate Fiscului. Măsura este pentru prevenirea evaziunii și este prinsă într-o altă directivă europeană recentă, care va trebui implementată, însă, din ianuarie 2023. Concret, noua obligație de raportare, ce se va aplica platformelor digitale, va permite Fiscului să depisteze veniturile obținute de comercianți prin marketplace-uri și să le stabilească obligațiile fiscale aferente (acolo unde este cazul).
13. Reintroducerea declarației anuale cu beneficiarii reali și apoi restrângerea aplicabilității sale. În primăvara acestui an s-a reintrodus declarația anuală cu beneficiarii reali, care este obligatorie pentru toate companiile din România, după ce fusese eliminată în 2020. Cu toate acestea, s-a decis recent să i se restrângă aplicabilitatea, astfel că foarte puține firme o vor mai depune începând din 2022. Însă ideea de bază este că declarația anuală se va păstra, chiar dacă puțini o vor mai depune.
14. Bilanțuri suplimentare pentru unele ONG-uri. Mai precis, este vorba de ONG-urile care optează pentru un exerciţiu financiar diferit de cel calendaristic. Acestea sunt obligate să depună raportări contabile anuale la 31 decembrie (în 150 de zile de la încheierea anului calendaristic), în plus față de situațiile financiare anuale. Noile reguli se aplică efectiv începând cu raportările contabile anuale încheiate la data de 31 decembrie 2021, ceea ce înseamnă că prima raportare anuală se va depune efectiv în 2022.
Bonus: Fiscul a început trecerea la declarațiile fiscale precompletate. O intenție anunțată de autorități la începutul anului 2021 a devenit realitate în luna mai, deoarece persoanele fizice au putut descărca, prin intermediul Spațiului Privat Virtual, declarația unică precompletată. Însă autoritățile au dat indicii că au în plan extinderea acestei facilități la mai multe formulare fiscale.