Declarația anuală privind beneficiarii reali ai firmelor va trebui depusă, începând din 2022, de mai puține firme decât în prezent, conform unei legi apărute azi în Monitorul Oficial. Mai exact, numai firmele care au în acționariat entități stabilite în țări cu risc de spălare a banilor vor mai depune declarația anuală. În același timp, au fost reajustate modalitățile prin care formularul poate ajunge la autorități.
Legea 315/2021,
publicată azi în Monitorul Oficial și care se va aplica din 1 ianuarie 2022,
face referire la
controversata declarație anuală privind beneficiarii reali ai firmelor. Aceasta va fi depusă în continuare, însă va fi obligatorie, de anul viitor, doar pentru
firmele care au în structura acționariatului entități stabilite în state cu risc de spălare a banilor.
„(...) persoanele juridice supuse obligației de înregistrare în registrul comerțului, care au în structura acționariatului entități înmatriculate/înregistrate și/sau care au sediul fiscal în jurisdicții necooperante din punct de vedere fiscal și/sau în jurisdicții cu grad înalt de risc de spălare a banilor și/sau de finanțare a terorismului și/sau în jurisdicții aflate sub monitorizarea organismelor internaționale relevante, pentru risc de spălare a banilor/finanțare a terorismului, depun anual o declarație privind beneficiarul real al persoanei juridice, în vederea înregistrării în Registrul beneficiarilor reali al societăților, în termen de 15 zile de la aprobarea situațiilor financiare anuale”, este explicat noua lege, care modifică Legea prevenirii spălării banilor (129/2019).
Practic, declarația de beneficiar real se va depune la înființarea unei firme și dacă apar ulterior modificări privind beneficiarii reali (în 15 zile de la data apariției modificărilor). Declarația anuală va fi
depusă suplimentar numai de firmele care au printre acționari entități din state considerate riscante din punct de vedere al spălării banilor.
Însă cum vor ști firmele dacă trebuie să depună declarația anuală? Conform legii, lista statelor cu risc de spălare a banilor va fi publicată și actualizată periodic pe
site-ul Oficiului Național pentru Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor. Astfel, companiile de la noi vor urmări numai lista publicată de Oficiu, nu entitățile internaționale care fac liste „negre”.
Deși termenul pentru depunerea declarației anuale va fi 15 zile de la aprobarea situațiilor financiare, actul normativ prevede
o amânare automată pentru cât va mai dura starea de alertă în contextul crizei coronavirusului. Astfel, declarația anuală se va depune în 2022, de exemplu, dacă starea de alertă se menține, în 90 de zile de la terminarea acesteia. Ulterior terminării stării de alertă se va reveni la termenul de 15 zile de la aprobarea bilanțurilor.
Declarația anuală cu beneficiarii reali, introdusă inițial în iulie 2019, a fost eliminată în iulie 2020 și apoi
reintrodusă în aprilie 2021. Deși
autoritățile spuneau că formularul va fi eliminat din nou în 2022, din Legea 315/2021 reiese doar că este restrâns numărul de firme obligate să-l depună.
O altă măsură importantă cuprinsă în document se referă la
modalitățile prin care declarația de beneficiar real se poate transmite la Registrul Comerțului. Astfel, posibilitatea de a transmite formularul online sau prin poștă ori curier se reintroduce în Legea 129/2019, după ce a fost eliminată în cursul anului trecut.
„Declarația privind beneficiarul real poate avea formă de înscris sub semnătură privată ori formă electronică și poate fi transmisă la oficiul registrului comerțului prin mijloace electronice, cu semnătură electronică, sau prin servicii de poștă și curier sau prin ghișeul oficiului registrului comerțului, personal sau prin reprezentant conform prevederilor legale. Declarația privind beneficiarul real poate fi dată și în fața reprezentantului oficiului registrului comerțului sau se poate depune, personal sau prin reprezentant, având dată certă, dată de notarul public ori atestată de avocat”, scrie în lege.
Subliniem că posibilitatea
există și în prezent, fiind stabilită printr-o ordonanță de urgență a Guvernului, dar aceasta va expira după 90 de zile de la terminarea stării de alertă. Și în acest caz au existat
numeroase modificări în ultima vreme. După ce ar fi expirat aplicabilitatea ordonanței amintite și în lipsa modificărilor operate la Legea 129/2019, declarația s-ar fi dat numai în fața unui reprezentant al oficiului Registrului Comerțului sau s-ar fi depus numai personal ori prin reprezentant.
Pentru că autoritățile vin destul de des cu schimbări privind declararea beneficiarilor reali,
poți urmări secțiunea noastră dedicată pentru a afla ce noutăți mai apar în domeniu.