Exista un anumit "cod" al anunturilor imobiliare care nu trebuie ignorat cand va pregatiti sa derulati o tranzactie.
Agentul imobiliar se considera indispensabil din cel putin 3 motive. La o privire mai atenta, niciunul nu are consistenta.
1. Un pret mai bun
Multi dintre cei care se pregatesc sa vanda o proprietate isi fac socoteala ca vor primi mai multi bani daca apeleaza la o agentie specializata. "Agentul stie sa vanda, sa puna in valoare atuurile casei mai bine decat proprietarul". Totusi, de ce ar

Agentul primeste un comision de 4% de la cele doua parti (2.000 de euro); daca s-ar zbate sa vanda mai scump proprietatea, ar ajunge, in cazul analizat, la un comision de 2.200 de euro. Cat credeti ca este insa dispus acesta sa alerge pentru 200 de euro, din care doar o parte ii raman lui, restul revenindu-i firmei? Daca ar intarzia cateva saptamani, ar putea pierde alte afaceri profitabile, ocupat sa gaseasca un cumparator mai generos. De fapt, agentul incearca sa faca tot ce-i sta in putere ca cele doua parti sa cada de acord cat mai repede. E posibil sa-l sperie subtil pe proprietar, amintindu-si de un apartament asemanator care s-a vandut pe mai putini bani si in paralel sa scoata in evidenta, pentru urechile cumparatorului, atuurile proprietatii, prezentand-o ca pe o ocazie de neratat.
2. Mai multa vizibilitate
Cei care suna la o agentie imobiliara spera sa poata identifica repede un cumparator. "Agentia are mai multe contacte, cunoaste ce oferte sunt pe acel palier de pret". De fapt, in multe cazuri, compania se limiteaza doar sa dea anunturi in publicatiile de specialitate si sa posteze altele pe internet. De ce nu ati putea face si dumneavoastra acelasi lucru, avand in vedere ca pretul inserarii anunturilor e modic, iar in cazul unor site-uri specializate e chiar "free"? Internetul ofera oricum o baza de date completa, mai bogata decat cea a unei agentii imobiliare.
O stratagema folosita este contactarea particularilor care au dat anunturi de vanzare, carora li se cere permisiunea ca firma imobiliara sa poata aduce clienti la vizionare. Dupa ce proprietarul si-a dat acceptul (agentul poate accepta ca acesta sa nu plateasca in acest caz comision), se posteaza bine mersi un anunt in ziar prin care sa se identifice repede un potential cumparator.
3. Mai multa siguranta
"Agentia imobiliara te fereste de escroci, exista o persoana specializata care verifica documentele proprietarului". Este in principiu adevarat, dar asta nu exclude falsurile performante si escrocheriile mai rafinate.
Daca asa ceva intervine, agentia se spala pe maini si va trebui sa va judecati singur cu cel care v-a inselat. Pentru o simpla verificare de legalitate la care se rezuma agentia ati putea apela si la un notar, consultatia platita acestuia fiind oricum sub minimul de 2% solicitat de agentia imobiliara.
De multe ori este insa prea tarziu sa ocoliti agentul, ati fost deja legat de maini printr-un contract de vizionare care are uneori si o clauza de exclusivitate sau un precontract de vanzare-cumparare.
Asta inseamna ca veti despagubi intermediarul daca faceti tranzactia cu clientul adus de agent sau prin alt broker imobiliar ori daca renuntati sa vindeti proprietatea dintr-un motiv oarecare.
Cuvinte-cheie din anunturi
In "Freakonomics", o carte scrisa de Steven Levitt si Stephen Dubner, exista un pasaj care se refera la mesajele ascunse din anunturile imobiliare care influenteaza pretul. Autorii va sfatuiesc sa nu va lasati inselati de adjective ambigue precum "fantastic" sau "fermecator", ce par inventate de agentii imobiliari pentru o proprietate fara atribute care sa merite sa fie expuse. Cartier "nemaipomenit" semnaleaza cumparatorului avizat ca respectiva proprietate nu este grozava, dar cele din jur pot fi. Similar, o casa "bine intretinuta" poate fi veche si greu de vandut, iar una "spatioasa", destul de nepractic conceputa.
Comentarii articol (0)