Beneficiarii unui fond din Pilonul II sau III care sunt cetățeni români, dar se află în străinătate și nu mai au domiciliul în România, vor putea prezenta pașaportul emis de către autoritățile române pentru dovedirea identității și a CNP-ului, ca urmare a depunerii unei cereri de plată a contravalorii activelor din pensia privată sau facultativă.
Astfel, pașaportul valabil emis de autoritățile române va putea fi folosit pentru primirea celor două tipuri de pensii, pe lângă documentele deja prevăzute:
- cerere de plată;
- decizia administrativă privind acordarea pensiei pentru limită de vârsta sau a unei categorii similare de pensie;
- actul de identitate valabil la data depunerii cererii de plată;
- procura specială autentică, în cazul mandatarului.
Pașaportul poate fi folosit și pentru primirea sumelor acumulate în Pilonul II sau III de către moștenitorii unui beneficiar care a decedat, pe lângă documentele deja prevăzute:
- cererea de plată;
- certificatul de deces;
- certificatul de moștenitor/legatar, certificatul de moștenitor suplimentar, actul de partaj voluntar sau hotărârea judecătorească definitivă, după caz, din care să rezulte calitatea de moștenitor/legatar și cota-parte cuvenită din activul personal net al participantului decedat;
- actul de identitate valabil la data depunerii cererii de plată;
- procura specială autentică, în cazul mandatarului.
O altă modificare vizează faptul că administratorii de fonduri de pensii private sau facultative au de-acum obligația să-i informeze în termen de 30 de zile de la primirea informării privind decesul unui beneficiar pe moștenitorii acestuia. În cazul în care nu se cunosc date ale moștenitorilor, informarea se transmite în termen de 30 de zile de când s-a luat act de decesul participantului la ultima adresă de domiciliu sau corespondență a acestuia.
Norma ASF nr. 27/2017 prevedea anterior că, dacă administratorii de pensii private nu primeau nicio solicitare de plată a activelor unui beneficiar decedat, scrisoarea de informare se retransmitea anual până la împlinirea termenului general de prescripție de trei ani a dreptului de a solicita plata activului. Acest termen de prescripție este inclus și în norma ce reglementează pensiile facultative (Norma nr. 28/2017). Înainte nu era prevăzut acest termen de prescripție și obligația anuală de informare.
În cazul pensiilor facultative, plata sumelor acumulate trebuie făcută în termen de 30 de zile calendaristice de la data depunerii cererii de plată, copiei actului de identitate și a copiei după extrasul bancar din care să reiasă IBAN-ul beneficiarului, termenul fiind majorat de la 10 zile lucrătoare, cât era înainte.
Noul termen este valabil și pentru situațiile de ieșire la pensie, dar și în cazul decesului beneficiarului către moștenitorul/moștenitorii lui.
Comentarii articol (3)