Articol scris de Ruxandra Vișoiu, Managing Partner, și Andreea Stejeroiu, Junior Associate în cadrul R&R Partners
De aceea mandantul, adică societatea, poate oricând revoca mandatul acordat unuia dintre administrator, potrivit art.2.031 C.civil. Exercitarea necorespunzătoare a mandatului de către administratori autorizează asociații să hotărască în Adunarea Generală, cu cvorumul și majoritatea prevăzute de lege pentru revocarea administratorilor.
Ruxandra Vișoiu
|
Procedura schimbării administratorilor se poate face și în lipsa acestora, deoarece aceștia sunt înlocuiți prin voință asociaților, care este exprimată în cadrul adunării generale a asociatilor, iar efectele hotărârii luate se răsfrâng asupra oricărui asociat și administrator indiferent chiar dacă a participat sau nu la adunare. Altfel spus, această Adunare Generală nu se desfășoară asemenea unui proces în instanță, unde fiecare parte își expune poziția și la final un organ echidistant decide. Și nici nu se aseamănă cu concedierea unui salariat din motive disciplinare, unde sunt necesare proceduri complicate și cercetare disciplinară prealabilă.
În cazul societăților cu răspundere limitată, adunarea generală a asociaților are printre atribuțiile sale și puterea să revoce ori demită administratorii, conform art. 194 alin (1) lit b din Legea nr. 31/1990. Potrivit art. 192 alin. (2), când administratorii sunt revocați anterior datei expirării mandatului lor, are loc în mod automat şi modificarea actului constitutiv. Din acest motiv, va fi necesar votul tuturor asociaţilor, doar dacă în actul constitutiv nu se prevede o altă majoritate. Cu alte cuvinte, toți asociații vor trebui să fie de acord dacă se dorește schimbarea unui administrator.
Pentru ca asociații să poată lua o hotărâre ce presupune schimbarea administratorilor aceștia trebuie să fie convocați în mod legal. Astfel, art.195 menționează că atribuțiile de convocare a adunării asociaţilor revin atât administratorilor, cât și asociaților. Ca regulă, convocarea adunării generale se face ori de câte ori este necesar, administratorii având putere discreționară în ceea ce privește necesitatea convocării, iar prin excepție, aceștia sunt obligați să convoace adunarea asociaţilor cel puțin o dată pe an.
Convocarea adunării generale poate avea loc și la solicitarea asociaților, ce reprezintă cel puţin o pătrime din capitalul social, cu indicarea scopului convocării. Forma pe care o va lua convocatorul este cea prevăzută în actul constitutiv, iar în lipsa unei dispoziții speciale, prin scrisoare recomandată, cu cel puțin 10 zile înainte de ziua fixată pentru ținerea acesteia, indicându-se ordinea de zi.
Dacă adunarea legal constituită nu poate lua o hotărâre valabilă din cauza neîntrunirii majorităţii cerute, adunarea convocată din nou poate decide asupra ordinii de zi, oricare ar fi numărul de asociaţi şi partea din capitalul social reprezentată de asociaţii prezenţi, potrivit art. 193 alin. (3) din Legea societăților.
Andreea Stejeroiu |
Așadar, legătura dintre societate și administrator este una foarte personală, ceea ce în limbaj numim contract in personam. Din acest motiv, revocarea mandatului poate avea loc oricând pe tot parcursul existentei societăţii, în cazul în care încrederea pe care aceasta le-a acordat-o administratorilor s-a pierdut din orice motiv. În cadrul adunării generale unde se decide schimbarea administratorului nu este obligatoriu ca acesta să fie prezent sau să își „apere” poziția. Dar apreciem că dacă administratorul refuză să fie prezent, cu atât mai mult acesta ar putea fi revocat, dată fiind lipsa de implicare a acestuia intr-un moment important din activitatea firmei.