Proiectul va face două corecturi la noile prevederi pentru reincriminarea neplății impozitelor și contribuțiilor cu reținere la sursă (lista lor e aici), ce se aplică efectiv din 1 martie 2022.
În primul rând, se va stabili că vorbim de infracțiuni atunci când reținerea și neplata sau încasarea și neplata, în cel mult 60 de zile de la scadență, vizează impozite și contribuții considerate restante. Noutatea va fi introducerea cuvântului „restante”. De ce? Pentru că există situații în care firmele pot avea probleme financiare, însă datoriile nu sunt considerate restante deoarece sunt prinse în înlesniri la plată, de exemplu. Practic, o firmă are datorii, însă este de bună-credință și face eforturi pentru a se redresa.
În al doilea rând, autoritățile vor fi înțelegătoare cu companiile care au dificultăți financiare temporare fie din cauză că nu și-au încasat creanțele, fie din cauză că au prioritizat plata unor datorii sau a unor cheltuieli necesare pentru menținerea businessului activ. Concret, sesizarea penală va fi făcută numai dacă, în urma unei analize a inspectorilor de stat, se constată că neplata impozitelor și contribuțiilor restante este din alte cauze decât cele amintite.
Iată cum va fi ajustată prevederea aplicabilă de la 1 martie 2022:
Forma actuală: | Forma propusă: |
„Constituie infracțiuni și se pedepsesc cu închisoare de la 1 an la 5 ani sau cu amendă reținerea și neplata, încasarea și neplata, în cel mult 60 de zile de la termenul de scadență prevăzut de lege, a impozitelor și/sau contribuțiilor prevăzute în anexa la prezenta lege.” | „(1) Constituie infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la 1 an la 5 ani sau cu amendă reţinerea şi neplata, încasarea şi neplata, în cel mult 60 de zile de la termenul de scadenţă prevăzut de lege, a impozitelor şi/sau contribuţiilor restante prevăzute în anexa la prezenta lege. (2) Faptele prevăzute la alin. (1) nu se pedepsesc dacă neplata sumelor la expirarea termenului de 60 de zile a fost determinată de neîncasarea creanțelor de către contribuabil, de achitarea de către acesta a unor datorii sau efectuarea unor plăți aferente unor cheltuieli, necesare continuării activității acestuia. (3) Sesizarea formulată conform Codului de procedură penală pentru faptele prevăzute la alin. (1) se depune de organele de control fiscal sau alte organe competente, numai după analizarea de către acestea a situației contribuabilului, analiză în urma căreia se constată că neplata sumelor la expirarea termenului de 60 de zile nu se datorează neîncasării creanțelor, achitării unor datorii sau efectuării unor plăți aferente unor cheltuieli, necesare continuării activității acestuia.” |
Modificările propuse vin în urma reacțiilor recente din spațiul public, prin care mediul de afaceri a atras atenția că pot exista situații în care contribuabilii de bună-credință întârzie plata impozitelor și contribuțiilor din cauza unor dificultăți temporare (inclusiv pentru că statul are restanțe la ei).
„În acest sens, organele de control fiscal sau alte organe competente, prevăzute de lege, vor formula sesizări conform Codului de procedură penală pentru fapta de reținere și neplată, respectiv încasare și neplată a impozitelor și contribuțiilor cu reținere la sursă prevăzute de lege numai după analizarea de către acestea a situației contribuabilului, analiză în urma căreia se constată că neplata sumelor la expirarea termenului de 60 de zile nu se datorează neîncasării creanțelor, achitării unor datorii sau efectuării unor plăți aferente unor cheltuieli necesare continuării activității acestuia”, este explicat în nota de fundamentare a proiectului de OUG.
Aceste corecturi urmează să fie operate în zilele următoare.
Atenție! Pentru a se aplica, proiectul de OUG trebuie adoptat de Executiv și publicat în Monitorul Oficial.