Un alt obiectiv asumat de autorități prin PNRR este “crearea cadrului pentru operaționalizarea traseelor cicloturistice la nivel național”. Acest lucru are ca scop „dezvoltarea economică a orașelor mici și a zonelor rurale prin adoptarea unui cadru legislativ, instituțional și de investiții pentru realizarea traseelor cicloturistice și practicarea unor forme de turism durabil”.
Pentru asta, Ministerul Dezvoltării a stabilit o schemă de finanțare pentru implementarea a 3.000 de kilometri de trasee cicloturistice. Potrivit acesteia, este încurajată, prin acordarea de puncte suplimentare, înregistrarea proiectelor care vizează construirea de trasee pentru biciclete ce urmează traseele turistice existente la nivel național (de pildă, Via Transilvanica, un traseu de aproximativ 1.400 de kilometri), defileele râurilor și fluviului Dunărea, diguri, căi ferate dezafectate ori cele ce leagă o serie de localități cu potențial turistic sau chiar stațiuni.
După cum a anunțat Ministerul Dezvoltării recent, la semnarea a patru contracte de finanțare, "construim trasee cicloturistice în 14 județe ale țării, cu semnarea contractelor de astăzi suntem la zi cu toate jaloanele, toate termenele asumate de Ministerul Dezvoltării prin PNRR”.
Concret, traseele, care însumează 3.272 km, vor traversa județele: Suceava, Bistrița-Năsăud, Mureș, Dolj, Olt, Mehedinți, Timiș, Arad, Caraș-Severin, Hunedoara, Ilfov, Giurgiu, Călărași și Constanța.
În plus, în primăvara anului trecut a fost oficializată Hotărârea Guvernului nr. 441/2022, act normativ ce stabilește normele metodologice privind realizarea, amenajarea și omologarea traseelor de cicloturism, dar și cine este responsabil la nivel central și local cu operaționalizarea, întreținerea și monitorizarea infrastructurii de cicloturism.
În primul rând, hotărârea definește conceptul de cicloturism. Mai exact, cicloturismul este ramura turismului în care deplasarea se face cu bicicleta.
Apoi, stabilește că un traseu cicloturistic va putea fi amenajat pe șosea sau în afara ei, pe drumuri publice sau private și va putea traversa atât zone intravilane, cât și extravilane.
Toate traseele cicloturistice vor trebui să permită deplasarea cu bicicleta prin pedalare pe întregul parcurs al traseului, indiferent de clasificare. Clasificarea traseelor se face astfel:
- după criteriul nivelului teritorial, în trei ranguri: naționale (trec prin cel puțin trei județe), regionale (trec prin cel puțin două județe) și locale (trec prin cel puțin un județ);
- după criteriul nivelului de dificultate, în trei grade: lejer, mediu și dificil.
- după criteriul formei, în două tipuri: liniar și circuit.
În plus, autoritățile au în vedere și dezvoltarea unei platforme naționale, numită eVelo, și a unei aplicații digitale pentru telefoane inteligente, prin care vor fi oferite celor interesați informații tematice despre cicloturism.
Nu în cele din urmă, hotărârea stabilește și o serie de sancțiuni în legătură cu traseele cicloturistice. Astfel, pentru împiedicarea accesului și circulației cicloturiștilor pe trasee cicloturistice, de exemplu, amenzile aplicabile vor fi de până la 1.000 de lei, în cazul persoanelor fizice, iar în cazul persoanelor juridice, amenzile se dublează.
Comentarii articol (1)