Asociațiile de proprietari se înființează și funcționează de câțiva ani încoace în baza Legii nr. 196/2018, unde se specifică expres că asociația are personalitate juridică, funcționează fără scop lucrativ și are ca scop „administrarea, exploatarea, întreținerea, repararea, reabilitarea și modernizarea proprietății comune, menținerea în stare bună a imobilului, respectarea drepturilor și asumarea obligațiilor de către toți proprietarii”.
Aceeași lege specifică faptul că după dobândirea personalității juridice, asociația de proprietari se înregistrează la organul fiscal local în a cărui rază teritorială se află condominiul - folosind formularul 010.
De la 1 martie 2022, printr-o modificare făcută la Codul de procedură fiscală, Guvernul a obligat contribuabilii persoane juridice, PFA-uri, profesii liberale, precum și asocierile și entitățile fără personalitate juridică să comunice cu Fiscul prin SPV. „(11) Prin excepție de la alin. (1), contribuabilii/plătitorii persoane juridice, asocieri și alte entități fără personalitate juridică, precum și persoane fizice care desfășoară o profesie liberală sau exercită o activitate economică în mod independent în una dintre formele prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 44/2008 privind desfășurarea activităților economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 182/2016, cu modificările și completările ulterioare, sunt obligați să transmită organului fiscal central documente de natura celor prevăzute la alin. (1) prin mijloace electronice de transmitere la distanță în condițiile prezentului articol, respectiv prin înrolarea în sistemul de comunicare electronică dezvoltat de Ministerul Finanțelor/ A.N.A.F.”, este prevederea introdusă la art. 79 din Codul de procedură fiscală.
Practic, cei care de astăzi nu au cont în SPV, nu mai pot depune diversele documente și în format material, la ghișeu, așa cum puteau să o facă până acum. „(12) În situația în care contribuabilii/plătitorii nu își îndeplinesc obligația comunicării prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanță a cererilor, înscrisurilor sau oricăror altor documente în condițiile alin. (1^1), iar acestea sunt depuse la organul fiscal central în format letric, nu vor fi luate în considerare, urmând ca acesta să notifice contribuabilii/plătitorii cu privire la obligativitatea comunicării prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanță", scrie, mai exact, în Codul de procedură fiscală acum.
Desigur, înregistrarea în SPV se poate face și acum, și mai târziu - iată aici pașii pentru a face acest lucru. Riscul neînregistrării cât mai curând în SPV este, de pildă, acela de a rata termenul depunerii unor declarații sau alte beneficii care vor fi îngreunate de faptul că asociația nu are cont și nu poate primi sau trimite în timp util declarațiile prin platforma Fiscului.
Comentarii articol (1)