- plătitorii de impozit pe profit pot deduce la calculul rezultatului fiscal donațiile în bani;
- plătitorii de impozit micro pot să scadă din baza impozabilă donațiile în bani;
- persoanele fizice care determină venitul net anual în sistem real, pe baza datelor din contabilitate, pot deduce cheltuielile cu donațiile în bani.
- cont în lei la Trezorerie: RO 34 TREZ 7005 0070 3XXX XXXX;
- cont în lei la BCR: RO 09 RNCB 0082 0441 8049 0040;
- cont în euro la BCR: RO 79 RNCB 0082 0441 8049 0041;
- cont în dolari la BCR: RO 52 RNCB 0082 0441 8049 0042.
În al doilea rând, OUG 20/2022 prevede facilități pentru cheltuielile cu bunurile acordate și serviciile prestate de contribuabili pentru persoanele afectate de război (aplicabile până la finele anului 2022):
- plătitorii de impozit pe profit:
- pot beneficia de o deducere limitată la calculul rezultatului fiscal (cheltuielile se însumează cu cheltuielile sociale de la art. 25, alin. 3, lit. b din Codul fiscal și sunt deduse în limita cotei de 5%, ce este aplicată asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului); sau
- nu beneficiază de deducere, dar pot însuma cheltuielile cu cele de sponsorizare/mecenat/burse private de la art. 25, alin. 4, lit. i din Cod și scad valoarea însumată din impozitul pe profit datorat, în limita prevăzută la art. 25, alin. 4, lit. i (valoarea mai mică dintre valoarea calculată prin aplicarea a 0,75% la cifra de afaceri și valoarea reprezentând 20% din impozitul pe profit datorat);
- plătitorii de impozit micro: cheltuielile se pot însuma cu cele din sponsorizări de la art. 56, alin. 1^1 din Cod și valoarea însumată se scade din impozitul micro datorat, în limita prevăzută la art. 56, alin. 1^1 (20% din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor datorat pentru trimestrul în care s-au înregistrat cheltuielile);
- persoanele fizice care determină venitul net anual în sistem real, pe baza datelor din contabilitate, le pot considera cheltuieli deductibile cu condiția încadrării în limitele de la art. 68, alin. 5, lit. a (sponsorizări/mecenat/burse private - în limita unei cote de 5% din baza de calcul) și c (cheltuieli sociale, în limita sumei obținute prin aplicarea unei cote de până la 5% asupra valorii anuale a cheltuielilor efectuate cu salariile personalului) din Codul fiscal.
În al treilea rând, mai există o facilitate și în zona de TVA. „Din perspectiva TVA, bunurile acordate / serviciile prestate gratuit în scop umanitar de către persoane impozabile, destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina, se consideră bunuri acordate / servicii prestate în mod gratuit în cadrul acțiunilor de sponsorizare sau de mecenat pentru care nu se autocolectează TVA, dacă valoarea totală a acestora în cursul unui an calendaristic se încadrează în limita a 0,3% din cifra de afaceri calculată conform regulilor TVA”, a precizat, într-un articol, Daniel Pană, Partener la KPMG România. Măsura se aplică, de asemenea, între 8 martie și 31 decembrie 2022.
Comentariul specialistului |
Daniel Pană a explicat că, „întrucât din prevederile OUG nu reiese când cheltuielile cu bunurile acordate și serviciile prestate trebuie încadrate în categoria cheltuielilor sociale sau a cheltuielilor cu sponsorizările, suntem de părere ca legiuitorul a intenționat să lase la latitudinea contribuabilului această opțiune, dându-i dreptul să aleagă în funcție de situația pe care acesta din urmă o consideră mai avantajoasă.” Trebuie subliniat și că, pentru ajutoarele acordate înainte de intrarea în vigoare a ordonanței, nu există dispoziții speciale, astfel că acestora li se aplică, dacă e cazul, regulile fiscale obișnuite. „De asemenea, OUG nu prevede nicio măsură tranzitorie pentru cei care au acordat ajutoare umanitare în contextul conflictului armat din Ucraina până la intrarea în vigoare a acesteia. Ca urmare, tindem să credem că, în lipsa unor viitoare prevederi specifice, aceste costuri ar putea rămâne nedeductibile și fără posibilitatea de a fi scăzute din impozitul pe profit datorat, dacă nu se încadrează în condițiile impuse de legislația fiscală privind sponsorizarea (existența unui contract de sponsorizare și înscrierea beneficiarului în Registrul entităților/unităților de cult pentru care se acordă deduceri fiscale)”, a adăugat partenerul de la KPMG. |
Notă: La articolul XV din ordonanță se mai face referire și la alte facilități fiscale pentru plătitorii de impozit micro sau pe profit, ce se aplică în cazul cheltuielilor „privind bunuri, mijloace financiare și servicii acordate Fondului Națiunilor Unite Pentru Copii - UNICEF, precum și altor organizații internaționale care își desfășoară activitatea potrivit prevederilor unor acorduri speciale la care România este parte.”