Condițiile legale pentru deducerea sponzorizărilor/actelor de mecenat
Există o serie de elemente pe care firmele trebuie să le ia în considerare, când fac sponsorizări/acte de mecenat, pentru a putea beneficia de avantajele fiscale atrase de astfel de activități - mai exact, scăderea acelor sponsorizări din suma datorată ca impozit pe profit/micro. Înainte de a detalia fiecare condiție, în parte, iată o listă sintetică a condițiilor legale ce trebuie îndeplinite (bazate pe Codul fiscal și pe Legea nr. 32/1994):
- entitățile beneficiare să fie înscrise într-un registru special;
- acele entități să îndeplinească anumite scopuri predeterminate legal;
- cheltuielile făcute cu sponsorizările și scăzute din impozit să se încadreze într-o limită legală;
- firmele să depună o declarație anuală la Fisc;
- firmele să știe diferența dintre donații și sponsorizări sau mecenate, pentru că primele nu sunt deductibile.
În privința beneficiarilor sponsorizărilor/actelor de mecenat, aceștia trebuie să fie înscriși într-un registru special, pentru ca firmele care fac actele de sponsorizare/mecenat să poată deduce aceste cheltuieli din calculul impozitului pe profit/micro.
Pentru a verifica dacă beneficiarul este înscris în registru, firmele interesate pot să folosească această aplicație. În același timp, actele de sponsorizare/mecenat nu vor fi invalidate, dacă vor fi făcute unor entități care nu apar în registru, însă firmele nu vor putea beneficia de tratamentul fiscal avantajos.
Notă: Dacă în cazul sponsorizărilor către ONG-uri și biserici este necesar ca acestea să figureze în registrul special al ANAF, menționat mai sus, pentru a putea fi scăzute din impozit, în cazul sponsorizărilor către instituții și autorități publice este de ajuns existența unui contract de sponsorizare.
După aceea, firmele care fac acte de sponsorizare sau de mecenat trebuie să se asigure că beneficiarii acestora se încadrează în definiția legală în privința scopurilor activităților.
Ținând cont de faptul că există o diferență între actele de sponsorizare și mecenat (o explicație detaliată a acesteia poate fi găsită aici), firmele trebuie să se asigure și că au grijă să califice actul în acord cu beneficiarul (de exemplu, nu se vor putea face acte de mecenat în privința unor asociații profesionale, dacă ele nu sunt active în domeniile cultural, artistic, medico-sanitar sau științific - cercetare fundamentală și aplicată).
O altă condiție este că acele cheltuieli făcute cu sponsorizările/mecenatele trebuie să se încadreze într-o anumită limită, iar această limită diferă dacă discutăm de impozit pe profit sau impozit micro. Dacă vorbim de firme plătitoare de impozit pe profit, deducerea cheltuielilor se va face în limita a (care este mai mică dintre cele două):
- valorii calculate prin aplicarea a 0,75% la cifra de afaceri;
- valoarea reprezentând 20% din impozitul pe profit.
Dacă vorbim de microîntreprinderi, acestea sunt limitate de sumele aferente din impozitul pe veniturile lor până la nivelul valorii reprezentând 20% din impozitul pe venit datorat pentru trimestrul în care au înregistrat cheltuielile respective. Microîntreprinderile care efectuează sponsorizări au obligația de a depune declarația informativă privind beneficiarii sponsorizărilor, aferentă anului în care au înregistrat cheltuielile respective - declarația 107.
Atenție la donații
Cei care vor să facă sponsorizări sau acte de mecenat trebuie să facă diferența între acestea și donații. Donațiile sunt acte de liberalitate autentice, prin care o entitate îi transferă, cu titlu gratuit, partenerului contractului un bun sau o sumă de bani.
Însă aceasta, spre deosebire de sponsorizări și mecenate, nu beneficiază de regimul fiscal favorabil al celor din urmă, în sensul că donația nu poate fi calificată ca fiind o cheltuială deductibilă din calculul impozitului pe profit.
Bineînțeles că atât sponsorizarea și mecenatul, cât și donația, reprezintă forme de transfer a unor active, cu titlu gratuit, însă există, în primul rând, diferențe de scop (de exemplu, donația este un act făcut cu intenția de a gratifica și nimic mai mult; sponsorizarea vizează susținerea anumitor activități specifice, fără scop lucrativ, deci discutăm de o restrângere a sferei celei din urmă, față de prima). Pentru o prezentare detaliată a diferențelor dintre cele trei forme de transfer, poate fi consultat acest material.
Atenție! Dacă nu sunt îndeplinite toate condițiile menționate mai sus (atât cele privitoare la diferența dintre sponsorizări/mecenat și donații, cât și cele precedente), firmele riscă recalificarea acelor cheltuieli de către organul fiscal și ar putea ajunge să fie nevoite să plătească impozitul și pentru acele cheltuieli, cu titlu retroactiv - ceea ce implică inclusiv plata unor penalități.
Condiții procedurale, aspecte declarative și de calcul
Firmele care fac acte de sponsorizare/mecenat trebuie să completeze un formular și să îl depună anual la Fisc. E vorba de Declarația nr. 107, care se depune pentru sponsorizările/actele de mecenat făcute în anul anterior, și ea poate fi găsită aici.
Atenție! Acest formular vizează exclusiv informațiile privind beneficiarii sponsorizărilor și actelor de mecenat. De aceea, nu trebuie uitat de declarația nr. 101, referitoare la declararea impozitului pe profit.
De asemenea, pentru sponsorizările constând în bunuri materiale, acestea trebuie să fie evaluate, prin actul juridic încheiat, la valoarea lor reală din momentul predării către beneficiar. Dacă societatea a achiziționat bunurile care sunt acordate ca sponsorizare, aceasta nu colectează TVA dacă valoarea sponsorizării nu depășește 3‰ din cifra de afaceri calculată din perspectiva TVA.