Firmele care plătesc impozit pe profit și vor să scadă din acesta sponsorizările pe care le-au făcut trebuie să depună o declarație informativă la Fisc (formularul 107), odată pe an, în care să treacă sponsorizările, actele de mecenat și bursele private acordate în anul precedent.
Pentru sponsorizările făcute în acest an se face o declarație informativă ce trebuie depusă anul viitor, până la data când trebuie raportat impozitul pe profit pe anul precedent.
Nu de foarte multă vreme s-a introdus în legislație și condiția ca entitățile către care merg sponsorizările (persoane juridice fără scop lucrativ, inclusiv unități de cult) să fie înscrise neapărat într-un registru special ținut de Fisc.
Problema cu sponsorizările făcute către entități care nu sunt înregistrate în acest registru e că ele nu pot fi scăzute din impozit, însă valabile rămân în continuare. Potrivit legislației în vigoare, entitatea la care merge sponsorizarea trebuie să fie înregistrată în registrul respectiv la data încheierii contractului de sponsorizare.
Ce trebuie precizat în continuare e că firmele plătitoare de impozit pe profit care fac sponsorizări pot să scadă din impozit în mod limitat aceste cheltuieli. Codul fiscal a primit azi o modificare prin Legea nr. 156/2019, care modifică limitarea aceasta astfel încât să încurajeze acțiunile de sponsorizare.
Concret, cu tot cu noutatea aplicabilă de azi, limita în care se scad aceste cheltuieli se stabilește în funcție de care dintre cele două de mai jos este mai mică:
- valoarea calculată prin aplicarea a 0,75% la cifra de afaceri (până azi a fost de 0,5%) sau
- valoarea reprezentând 20% din impozitul pe profit.
Sumele care nu sunt scăzute din impozitul pe profit se reportează în următorii șapte ani consecutivi, potrivit Codului fiscal. Recuperarea acestor sume se va efectua în ordinea înregistrării acestora, în aceleași condiții, la fiecare termen de plată a impozitului pe profit.
În urmă cu ceva timp, specialiștii contabilitate de la Darian DRS puneau un semn de exclamare asupra atenției ce trebuie acordată prevederilor din Legea nr. 32/1994 privind sponsorizarea. De ce? Pentru că se pot încadra în mod eronat cheltuieli care reprezintă mai degrabă donații și beneficii salariale drept sponsorizări sau acte de mecenat, iar organele fiscale le vor putea reconsidera la un eventual control și obliga la plata din urmă a unor sume.
Notă: Impozitul pe profit trebuie declarat anual la Fisc prin intermediul formularului 101, până la data de 25 martie, pentru profitul aferent anului precedent. În practică, pentru a putea avea o imagine mai bună, de ansamblu, asupra situației cifrei de afaceri dintr-un an, sponsorizările se fac la finele anului respectiv, astfel încât să se vadă mai bine încadrarea în limitele de mai sus.