Entitățile la care merg banii trebuie să fie înscrise într-un registru special, iar cheltuielile ce sunt scăzute din impozit trebuie să se încadreze într-o limită legală. Nu trebuie ignorate nici condițiile unei sponsorizări, așa cum sunt ele reglementate în legea specială, pentru că există riscul reîncadrării acelor cheltuieli mai târziu, de către organul fiscal.
Ce reguli noi se aplică din acest an pentru sponsorizări
Începând de la 1 aprilie 2019, adică din trimestrul al doilea al anului curent, sponsorizările plătitorilor de impozit pe profit și ale microîntreprinderilor pot fi făcute numai către ONG-urile înscrise într-un registru special al Fiscului, conform Legii nr. 30/2019.
Problema cu sponsorizările făcute către entități care nu sunt înregistrate în acest registru e că ele nu pot fi scăzute din impozit, dar valabile rămân în continuare. Există o precizare importantă adusă de Legea nr. 30/2019 și anume faptul că entitatea la care merge sponsorizarea trebuie să fie înregistrată în registrul respectiv la data încheierii contractului de sponsorizare.
Există și excepții de la obligativitatea înregistrării beneficiarilor sponsorizării în registru, respectiv: instituțiile și autoritățile publice, inclusiv organele de specialitate ale administrației publice, pentru activitățile prevăzute de Legea 32/1990.
În plus, o altă noutate este că firmele care plătesc impozit pe profit și vor să scadă din acesta sponsorizările pe care le-au făcut sunt obligate, de anul acesta, să depună o declarație informativă la Fisc (formularul 107), o dată pe an, în care să treacă sponsorizările, actele de mecenat și bursele private acordate în anul precedent.
Formularul 107, a cărui versiune electronică este disponibilă pe site-ul Fiscului, este obligatoriu atât pentru plătitorii de impozit pe profit, cât și pentru plătitorii de impozit mixt (adică firmele care datorează concomitent impozit specific și impozit pe profit).
Ce trebuie să știți despre registrul ONG
Registrul în care se pot înscrie persoanele juridice fără scop lucrativ sau unitățile de cult pentru ca sponsorizările pe care le primesc de la firme să poată fi deduse apoi de către acestea din urmă din impozitul pe profit/micro este reglementat prin Ordinul ANAF nr. 819/2019, publicat în 22 martie. ONG-urile înscrise în acest registru pot fi verificate cu ajutorul aplicației online pusă la dispoziție de Fisc, aici.
Practic, pentru a vedea dacă un ONG figurează în registru, firmele trebuie să introducă codul de identificare fiscală al acestuia și un cod aleatoriu de validare afișat de aplicație. În urma căutării, aplicația afișează un mesaj din care reiese dacă ONG-ul este înscris sau nu în registrul gestionat de Fisc.
Conform Legii nr. 30/2019, ONG-urile se pot înscrie în registrul special al Fiscului numai dacă îndeplinesc, în mod cumulativ, anumite condiții. Mai precis:
- să desfășoare activitate în domeniul pentru care au fost constituite, pe baza declarației pe propria răspundere;
- să-și fi îndeplinit toate obligațiile fiscale declarative prevăzute de lege;
- să nu aibă obligații fiscale restante la bugetul general consolidat, mai vechi de 90 de zile;
- să fi depus situațiile financiare anuale;
- să nu fi fost declarate inactive, potrivit articolului 92 al Codului de procedură fiscală.
Pentru sponsorizările făcute în acest an se face o declarație informativă ce trebuie depusă anul viitor, până la data când trebuie raportat impozitul pe profit pe anul precedent (25 martie, în principiu).
În afară de aceste noutăți, ce trebuie precizat în continuare e că firmele plătitoare de impozit pe profit care fac sponsorizări pot să scadă din impozit în mod limitat aceste cheltuieli, limita stabilindu-se în funcție de care dintre cele două de mai jos este mai mică:
- valoarea calculată prin aplicarea a 0,5% la cifra de afaceri, sau
- valoarea reprezentând 20% din impozitul pe profit.
Sumele care nu sunt scăzute din impozitul pe profit se reportează în următorii șapte ani consecutivi, potrivit Codului fiscal. Recuperarea acestor sume se va efectua în ordinea înregistrării acestora, în aceleași condiții, la fiecare termen de plată a impozitului pe profit.
Atenție! Impozitul pe profit trebuie declarat anual la Fisc prin intermediul formularului 101, până la data de 25 martie, pentru profitul aferent anului precedent.
Sponsorizare versus mecenat
Sponsorizările și actele de mecenat nu se pot face oricum dacă firmele au pretenția să deducă sau să scadă acele cheltuieli din impozitul datorat la stat.
Există, pe lângă reglementarea fiscală aferentă, și o reglementare specială a sponsorizării și mecenatului. Încălcarea ei în ceea ce privește scopul pentru care se sponsorizează anumite activități ori categoriile de beneficiari poate duce la o încadrare greșită din punct de vedere fiscal și la eventualitatea ca, în urma unui control, să se plătească ceva din urmă, plus eventuale penalități.
Reglementarea sponsorizării și mecenatului se regăsește în Legea nr. 32/1994 privind sponsorizarea. Diferențele dintre ce înseamnă o sponsorizare și ce înseamnă un act de mecenat pe care firmele trebuie să le rețină sunt următoarele: la mecenat nu există nicio obligație pentru beneficiar, cum e în cazul sponsorizării; la mecenat, ceea ce se dă se dă, fără să se aștepte nimic în schimb, fără ca beneficiarul să trebuiască, de exemplu, să afișeze undeva, public, că a primit un ajutor de la X sau Y; o altă diferență e dată de scopul pentru care se fac actele de mecenat.
Redăm mai jos cele două definiții din legea de mai sus, pentru o comparație mai ușoară:
- Sponsorizare = Un act juridic prin care două persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale/ mijloace financiare pentru susținerea unor activități activități fără scop lucrativ desfășurate de către una dintre părți (beneficiarul sponsorizării)
- Mecenat = Un act de liberalitate prin care o persoană fizică/juridică (mecena) transferă, fără obligație de contrapartidă directă/indirectă, dreptul său de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare către o persoană fizică, ca activitate filantropică cu caracter umanitar, pentru desfășurarea unor activități în domeniile: cultural, artistic, medico-sanitar sau științific - cercetare fundamentală și aplicată.
O altă diferență e dată de forma în care trebuie încheiate cele două tipuri de acte: sponsorizarea poate fi un contract scris făcut între părți, sub semnătură privată (deci nu trebuie mers neapărat la notar), pe când mecenatul e un act pe care mecena trebuie să-l facă neapărat la notar, în formă autentică.
Important! Legea nr. 32/1994 prevede o interdicție la acordarea unor sponsorizări sau la efectuarea de acte de mecenat: nu se pot face din surse obținute de la buget.
Atenție la confuziile dintre donații și sponsorizări/mecenate, în condițiile în care facilitățile fiscale sunt acordate doar pentru cele din urmă, nu și pentru donații. Cele mai mari greșeli pornesc de la confundarea scopurilor acestor activități prin care se încearcă sprijinirea sau ajutarea unor domenii, persoane etc., precum și confundarea categoriilor de beneficiari.
Dacă se fac controale fiscale extrem de riguroase, organele Fiscului pot să dispună ajustări la nivelul impozitului pe profit/micro și eventuale obligații fiscale accesorii, în cazul în care un act caritabil nu a fost corect încadrat din punct de vedere legal și/sau fiscal.
De 25 de ani, știm tot ce ce întâmplă în fiscalitate. Analizăm, dezbatem și împărtășim din experiența și practica noastră de la PKF Finconta în seria informativă Memo fiscal.
Comentarii articol (0)