Buna dimineata
Conform prevederilor art. 21, alin. 4 ,litera p din Codului fiscal valabil in 2011 cheltuielile de sponsorizare efectuate conform legii nu sunt deductibile din punct de vedere fiscal . Insa contribuabilii care efectueaza sponsorizari isi pot diminua impozitul pe profit datorat daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele doua conditii:
1. se incadreaza in limita a 3 la mie din cifra de afaceri
2. 20% din impozitul pe profit datorat.
1-da, legea este in vigoare
2- persoana juridica nu poate efectua activitati de sponsorizare din surse obtinute de la buget
3-sponsorul sau beneficiarul au dreptul de a aduce la cunostinta publicului sponsorizarea prin promovarea numelui, a marcii sau imaginii sponsorului
4-persoana juridica beneficiaza de reducerea bazei impozabile cu echivalentul sponsorizarilor dar nu mai mult de :
-10% pentru sponsorizari in domeniile: cultura, arta, invatamant, sanatate, asistenta si servicii sociale, religios, actiuni umanitare, protectia mediului;
-8% pentru: educatie, drepturile omului,stiinta-cercetare, sport-cu exceptia fotbalului;
5% pentru domeniile: social si comunitar,reprezentare asociati profesionale,fotbal;
Totalitatea reducerilor aplicate bazei impozabile nu poate depasi 10% din venitul / profitul impozabil.
Sponsorizarea devine o acţiune legală numai în urma încheierii unui contract între cele două părţi: sponsorul şi beneficiarul sponsorizării. În consecinţă, ca orice contract, el include drepturi şi obligaţii pentru ambele părţi şi trebuie semnat atât de sponsor, cât şi de către beneficiar. În plus, ca şi actul care se încheie în cazul mecenatului, el trebuie să precizeze obiectul, valoarea şi durata sponsorizării. Motivul care face necesară încheierea actului autentic sau al contractului este acela că, în esenţă, prin actul de sponsorizare sau de mecenat se efectuează un transfer de proprietate asupra unor valori sau bunuri.
Pentru sponsor sau pentru mecena, acest act este necesar, deoarece, numai în baza lui, el se poate prevala de prevederile art. 31 din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, care prevede deducerea, din calculul profitului impozabil, a cheltuielilor de sponsorizare sau mecenat, în limita celor 20 de puncte procentuale prevăzute.
Pentru beneficiar, actul autentic sau contractul este necesar deoarece, el face dovada că venitul în cauză provine dintr-o sponsorizare sau dintr-un act de mecenat şi, în consecinţă, el nu poate fi impozitat. Astfel, aşa după cum am precizat mai sus, Codul Fiscal prevede, la art. 49 alin. (3) lit. d), că „sumele primite sub formă de sponsorizări, mecenat sau donaţii” „nu sunt considerate venituri brute” şi, în consecinţă, nu se iau în calcul pentru stabilirea venitului net din activităţi independente, pentru care trebuie plătit impozit.
Trebuie reamintit că, de altfel, pentru beneficiarii actelor de sponsorizare şi de mecenat, unul dintre avantajele pe care aceste acte le au, faţă de donaţii, este acela că, potrivit prevederilor art. 49 alin. (7) lit. e) din Codul Fiscal, „donaţiile de orice fel” nu sunt cheltuieli deductibile de la plata impozitului pe venit. Motivul pentru care legiuitorul a introdus această prevedere a fost acela de a împiedica operaţiunile de spălare a banilor sau orice alte încercări de circulaţie frauduloasă a fondurilor. Trebuie amintit că nici cheltuielile de sponsorizare sau mecenat, care depăşesc limita de 5% din baza de calcul prevăzută de lege (adică, diferenţa dintre venitul brut şi cheltuielile deductibile, altele decât cheltuielile de sponsorizare, mecenat şi cheltuielile de protocol), nu sunt – potrivit prevederilor art. 49 alin. (5) lit. a) din acelaşi Cod Fiscal – deductibile de la calculul impozitului datorat pentru venitul din activităţi independente. În această situaţie, încheierea actului autentic pentru mecenat sau a contractului de sponsorizare constituie un fapt necesar pentru ambele părţi implicate: mecena sau sponsorul, respectiv, beneficiarul actului.